Inlägg från: Anonym (Svågern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svågern)

Lärare i förorten

Min svägerska som alltid varit politiskt engagerad "världsmedborgare" fick jobb i en förortsskola. I början var hon rätt peppig. Efter några år rätt uppgiven. Nu har hon varit sjukskriven de senaste åren.

• Anonym (Svågern)
    AndreaBD skrev 2019-02-14 14:25:15 följande:
    Om det är slagsmål får man förstås gå emellan. Jag tror inte att man skulle kunna bli anmäld för det. Det är nog större risk att man kan bli skadad däremot.
    Min vän som jobbar på en rätt vanlig gymnasieskola i en småstad berättar att de lärare som försöker ta itu med problemen själva får problem. Deras bilar repas på skolans parkering etc.
  • Anonym (Svågern)
    AmericanMommy skrev 2019-02-15 12:50:41 följande:
    Fast när dom går på gymnasiet är dom väl straffmyndiga? Om dom är våldsamma kan man väl anmäla till polisen? Man borde åtminstone kunna stänga av elever från skolan.

Blir det inga konsekvenser för dom som är våldsamma? Hur skyddas de andra eleverna?
    Det klassiska knepet är att inte anmäla frånvaro då stökiga elever är borta. Då får de fortfarande bidrag, och de som är närvarande får lite bättre förutsättningar att lära sig något.
  • Anonym (Svågern)
    Anonym (mor) skrev 2019-02-15 13:34:01 följande:
    Jag ringde ALLTID och sjukanmälde min dotter när hon var hemma och sjuk just för att jag förväntade mig att OM min dotter inte dök upp i skolan så skulle jag informeras. Tanken att ens barn inte kommer till skolan och ingen reagerar är ju HEMSK. Knepet som min dotter och hennes vänner använde på gymnasiet för att lära sig ngt var att alltid sätta sig längst fram i klassrummet.
    Jag menade alltså att lärarna inte ger frånvaro då stökiga elever skolkar.

Win-win, så att säga. Den bråkiga eleven får sitt bidrag utan att vara i klassrummet och störa.
Svar på tråden Lärare i förorten