tankfull skrev 2019-02-16 21:40:28 följande:
Jag känner inga rumäner överhuvudtaget, gissade bara på områden som skulle kunna komma ifråga för namnet där man inte skulle associera det med kiss. Antar att jag tänkte på Katarina Taikon (Katizi) som är romsk och associerade namnet till Tinka - det skulle lika gärna kunna vara romskt som ryskt för mig.
Jag känner inte alla i Sverige heller och det finns säkerligen en hel drös med namn över hela världen som jag aldrig hört öht. Glömde att detta är FL och man måste ha exakt källvisning till varje sak man skriver. Om du är rumän och tar illa vid dig så ber jag om ursäkt.
Tog inte illa vid mig, blev bara fundersam om det uppfattades som ett typiskt rumänskt namn.
Förstod sedan hänvisningen till romer så blev det lite klarare..
tankfull skrev 2019-02-16 21:43:32 följande:
Och innan någon skriver att romer och rumäner inte är samma sak så är jag fullt medveten om detta, bara det att rätt många romer befinner sig i Rumänien och kommer till Sverige därifrån.
Kan säga att merparten av de romer som finns i Sverige kommer från Bulgarien, kanske som mest en 4e del är från Rumänien. (Jag står gärna och lyssnar när de pratar med varandra för att se hur mycket jag förstår)