• Anonym (Jag)

Styvmamma och svartsjuk på hans ex

Vi är och hälsar på hos min mans släkt. Det sitter uppe släktfoton på deras väggar där mannens ex är med. Hon finns på bild i deras fotoalbum. De nämner henne, bonusbarnet nämner henne. Hon är så närvarande, på något sätt. Foton på bonusbarnet som bebis sitter uppe överallt. Jag påminns om tiden som var före mig, före vår familj, på ett brutalt sätt. Det är ju helt normalt och en del av deras liv men det gör så ont. Svartsjukan över att min man har haft familj före mig river och sliter i mig. Det förstör vistelsen för mig och jag känner att jag måste hålla allt inombords, eftersom det är tabu. Jag är också rädd för att inte duga, i släktens ögon. Jag kommer ju bara in som ?nummer två? i min mans liv. Jämför dom mig med henne, till hennes fördel? Först hade min man en fin kärnfamilj, nu har han en konstig bonusfamilj....så känns det.

Vet inte vad jag vill med detta inlägg mer än att skriva av mig.

• Svar på tråden Styvmamma och svartsjuk på hans ex
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (kanske) skrev 2019-02-14 15:59:21 följande:

Det är väl så att för mannen är den nya nummer ett oavsett tidigare förhållanden. Men vad någon annan har på väggen kan man ju inte bestämma. Svärföräldrarna kanske tyckte mycket om exet och ser henne som familj genom att hon är barnbarnets mamma. 

Det behöver ju inte betyda att varken exet eller mannen vill ha varandra tillbaka, eller ens att svärföräldrarna önskar att de var tillsammans igen. Utan bara att svärföräldrarna lärt känna henne genom åren, ser henne som en viktig person och del av familjen som mamma till deras älskade barnbarn.

Det är mycket som gör ont här i livet.  

Ja det är klart att jag insett att mamman är en viktig del och i detta fall så är det enda barnbarnet också. Jag visste inte att han skulle be sina föräldrar att plocka ner fotot men jag är tacksam för att man slipper bli påmind . Förlåt men det är så jag känner.

Däremot har vi för inte så längesen haft ett gemensamt stort kalas för min bonus där alla var med och det gick jättebra, jag vill gärna ha goda relationer på det viset. Men jag förstår inte riktigt grejen med vad för det är viktigt med foton på väggarna som ska påminna om det förflutna. Sånt tycker jag att man kan stoppa undan av respekt och jag är glad att hans föräldrar gjorde det för min skull
  • Anonym (A)

Det är inget som jag bryr mig om.

• Anonym (kanske)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2019-02-17 07:01:39 följande:

Ja det är klart att jag insett att mamman är en viktig del och i detta fall så är det enda barnbarnet också. Jag visste inte att han skulle be sina föräldrar att plocka ner fotot men jag är tacksam för att man slipper bli påmind . Förlåt men det är så jag känner.

Däremot har vi för inte så längesen haft ett gemensamt stort kalas för min bonus där alla var med och det gick jättebra, jag vill gärna ha goda relationer på det viset. Men jag förstår inte riktigt grejen med vad för det är viktigt med foton på väggarna som ska påminna om det förflutna. Sånt tycker jag att man kan stoppa undan av respekt och jag är glad att hans föräldrar gjorde det för min skull

Och jag förste inte grejen med att remsa ut sånt man gillar och relationer som är viktiga för en för att tillfredsställa någon annans svaga självkänsla.

Jag har de foton jag vill i mina album och på mina väggar.

Min pappa tex hat haft säkert 10 kvinnor sen han och min mamma skilde sig. Några av dem har jsg gillat, andra inte. Men varje ny kvinna tycker att hon är så himla speciell och att alla andra ska rensas bort. Men jag bestämmer själv vilka av dem jag gillade och inte. Och vill jag ha foton eller liknande på nån av dem jag gillar så har jsg det oavsett vad nån ny flamma har för åsikt om det.

De får hantera sin sköra självkänsla utan att blanda in mig i det hela.
  • Ällingen
    Anonym (kanske) skrev 2019-02-17 11:29:01 följande:

Och jag förste inte grejen med att remsa ut sånt man gillar och relationer som är viktiga för en för att tillfredsställa någon annans svaga självkänsla.

Min pappa tex hat haft säkert 10 kvinnor sen han och min mamma skilde sig. Några av dem har jsg gillat, andra inte. Men varje ny kvinna tycker att hon är så himla speciell och att alla andra ska rensas bort. Men jag bestämmer själv vilka av dem jag gillade och inte. Och vill jag ha foton eller liknande på nån av dem jag gillar så har jsg det oavsett vad nån ny flamma har för åsikt om det.

Så bra skrivet.
  • Anonym (Ankan)

Håller med, i mitt hem bestämmer jag vad som ska stå framme eller inte.
  • Anonym (Ankan)

Jag är väldigt god vän med min sons ex-sambo. Vi ses ofta, är vänner på FB och skriver kommentarer på respektives inlägg. 

Mins sons "nya" (de har varit ett par i fem år) har inga problem med det, tvärtom. De har blivit vänner de också!

Så kan det också bli. {#emotions_dlg.flower} Varför ska man gå runt och avsky en människa som ens partner varit ihop med? Personen i fråga kan väl inte vara SÅ dålig om partnern en gång valde den? Att de gick isär kan ju ha många, många orsaker och behöver inte göra exet till en dålig människa eller någon man ska hata.

• Ess
    Anonym (Ankan) skrev 2019-02-17 13:16:04 följande:

Jag är väldigt god vän med min sons ex-sambo. Vi ses ofta, är vänner på FB och skriver kommentarer på respektives inlägg. 

Mins sons "nya" (de har varit ett par i fem år) har inga problem med det, tvärtom. De har blivit vänner de också!

Så kan det också bli. {#emotions_dlg.flower} Varför ska man gå runt och avsky en människa som ens partner varit ihop med? Personen i fråga kan väl inte vara SÅ dålig om partnern en gång valde den? Att de gick isär kan ju ha många, många orsaker och behöver inte göra exet till en dålig människa eller någon man ska hata.

Jag har själv sorterat ut mina ex från mitt liv, ser ingen anledning till att ha rester kvar.
    Makens ex sket ut sig själv. Jag trodde maken överdrev, men det visade sig att han underdrev istället....

• Anonym (Förstår dig)

Det är från din point of wiew ja. Jag skulle aldrig bry mig om vad min bonusson jag på sina väggar heller.

Klart att den nya för din pappa är himla speciell, för det är den han har valt nu.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Ankan) skrev 2019-02-17 13:03:28 följande:

Håller med, i mitt hem bestämmer jag vad som ska stå framme eller inte.

Jag skrev bara att jag är glad att mina svärföräldrar själva valde att plocka bort hans ex från väggarna.

Glad och nöjd.

Skönt att du får bestämma i ditt hem precis som alla andra.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Ankan) skrev 2019-02-17 13:16:04 följande:

Så kan det också bli.  Varför ska man gå runt och avsky en människa som ens partner varit ihop med? Personen i fråga kan väl inte vara SÅ dålig om partnern en gång valde den? Att de gick isär kan ju ha många, många orsaker och behöver inte göra exet till en dålig människa eller någon man ska hata.

Det är jätteskönt när man kan ha sån nära relation . Men jag kan tänka mig att din sons nya inte hade varit lika glad om hon själv inte hade blivit accepterad och fått vara med i eran vänskapstrio.

Jag hatar absolut inte min killes ex, men jag är glad att jag slipper bli påmind om henne och se henne på väggarna hemma hos svärföräldrarna. Och då har vi som sagt kunna ha flera gemensamma kalas skolavslutningar gemensamt med exet utan problem, så det handlar verkligen inte om det.
Svar på tråden Styvmamma och svartsjuk på hans ex