Om en kallelse är gjord går det att se? På myndighet
Statliga och kommunala myndigheter och organ ska diarieföra inkommande och utgående handlingar. Diariet är helt enkelt en lista över vilka handlingar som har kommit in och vilka som har skickats ut. (Nu för tiden sköts diarieföringen naturligtvis digitalt.)
Naturligtvis går det att fuska med detta också, vissa myndigheter menar att de inte behöver diarieföra handlingar utan bara göra en anteckning i "akten" att något har kommit in eller skickats ut.
Om du tittar på några handlingar du har fått från myndigheten så bör det någonstans i brevhuvudet stå "Dnr." (Diarienummer) och sedan en massa siffror, förmodligen står fyra av siffrorna för årtalet.
Du kan kontakta myndighetens expedition och begära ut en lista över diarieförda handlingar i ditt ärende. Du ska helst inte prata med någon handläggare om det - då försöker de kanske slingra sig.
(Det är just de här diarielistorna som tidningarnas journalister läser igenom när de vill hitta något intressant att skriva om.)