XL perspektiv skrev 2019-03-01 18:00:57 följande:
Jodu, har sett med egna ögon hur de unga inom ett par år har kört ifrån trötta gamla gubbar.
Det bästa är naturligtvis en mix där de erfarna kan dra upp arkitekturen och de yngre implementera. Tyvärr passar inte alla erfarna i ledarroller. Ibland utvecklar de hopplösa lösningar på relativt enkla problem.
Tro mig, vidareutbildning gör varken till eller från. Det enda som gäller är att lära sig nya saker varje dag. On-the-job-training. Det är en tuff bransch eftersom man hela tiden måste lära nytt och de yngre startar på en nivå som inte fanns när man själv gick ut skolan.
Står jag och stampar på samma ställe? Skulle inte tro det!!! Har f.n 3 olika jobb på helt olika nivåer i resp. verksamhet. Så tro mig, jag känner till detta spörsmål från flera vinklar.
Det är ju så att det mesta lär man sig faktiskt på arbetsplatsen (och jag är kvinna så trött gammal gubbe blir jag aldrig). Jag har en mentor och jag frågade honom om jag borde ta tjänstledigt och läsa nån kurs på avancerad nivå på universitetet men han menade att med min erfarenhet var det helt bortkastat.
Jag utvecklas ständigt på mina jobb. Att du kommer att bli en stel och trött gubbe eller tant får stå för dig. Alla är inte likadana. Sedan är det lättare att bli så om man inte byter jobb utan är kvar på samma och undersökningar visar att många som är 40-50+ VILL byta jobb men inte vågar eller kan och detta beror till allra största del på åldersdiskrimineringen (som i sin tur bygger på fördomar). Om man känner att man är vtungen att stanna på samma arbetsplats år ut och år in fast man egentligen skulle vilja prova nåt nytt är det inte konstigt om man känner sig trött.