Inlägg från: Mrs Green |Visa alla inlägg
  • Mrs Green

VILL DU HA HÖJD PENSIONSÅLDER?

Vill och vill... men det är ju ett faktum att vi lever längre och pengarna som vi ska försörja oss på ända fram till döden måste ju tas någonstans ifrån. 

• Mrs Green
    Mrs Green skrev 2019-02-21 18:21:46 följande:

Vill och vill... men det är ju ett faktum att vi lever längre och pengarna som vi ska försörja oss på ända fram till döden måste ju tas någonstans ifrån. 

Men det är ett stort problem att så många arbetsgivare tvekar att anställa folk redan när de passerat 50-årsåldern. Det är ju ingen poäng med att höja pensionåldern om många ska vara arbetslösa de sista 10-15-20 åren. 
  • Mrs Green
    Bejje skrev 2019-02-27 19:35:19 följande:
    Jag är 37 nu. Jag läste för flera år sedan att en person i min yrkeskategori, IT, är som mest attraktiv när dom är 38, sedan går det utför.

Detta för att man då har rätt bra arbetslivserfarenhet, men inte är allt för gammal.
    Så om jag vill byta jobb så bör jag göra det snart.

Men sen finns det IT personer på mitt företag som jobbat med det största delen av sitt liv och började på företaget på 90-talet och är i 50 års åldern.

De gör ett bra jobb och så länge de inte säger upp sig så lär de kunna fortsätta med jobbet till pension om de hänger med i utvecklingen tillräckligt bra.
    Men skulle de vilja byta jobb så är det nog kört.
    Jag är 50 och har jobbat i IT-branschen sedan slutet av 90-talet. Jag märkte när jag närmade mig 45 att jag fick allt färre jobberbjudanden och antog att det knappast skulle bli bättre... så jag vidareutbildade mig på yrkeshögskola under ett år och nu får jag betydligt fler erbjudanden än jag fick för 15 år sedan Glad Vi får väl se hur länge det håller i sig, men åtminstone 5 år till tror jag nog att det ska gå bra. Det är ju bra både att faktiskt få ett papper på att man uppdaterat kunskaperna, samt att det visar att man är intresserad av att lära sig nytt och inte bara lutar sig tillbaks och väntar på pensionen. 
  • Mrs Green
    Bejje skrev 2019-02-28 20:11:09 följande:
    Vad var det för kurs/kurser du läste? Finns ju så mycket inom IT. Jag jobbar inom flera områden. Desktops, Thin clients, Printers, Servers (win/linux), Telefoni, Nätverk, Videokonferans etc.

Just nätverk och Telefoni har vi separat Team för, men om det är enklare saker som att ändra VLAN på portar, skapa en trunk eller liknande så gör jag det själv. Tog Cisco CCNA certifiering för så där 6år sedan.
    Jag jobbar mer med utveckling och test, och har kompletterat med devops-utbildning.
Svar på tråden VILL DU HA HÖJD PENSIONSÅLDER?