Inlägg från: Anonym (typiskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (typiskt)

Bonusdotter som uppfostrar systrar

Sussie70 skrev 2019-02-07 11:16:05 följande:

Hej alla kloka människor!
    Jag skulle vilja ha lite tips och idéer hur jag ska gå till väga med min bonusdotter.
    Är sambo med en man som har tre barn sedan tidigare där den äldsta går in och uppfostrar småsyskonen. Om pappan säger till småbarnen något och dom inte lyssnar så lägger hon sig i hans uppfostran och tar över. När jag påtalar detta för sambon så säger han att så har det alltid varit så länge dom har varit själva. Men jag tycker inte det är upp till henne att uppfostra småbarnen utan det är hans och min uppgift. Kan säga att jag har fyra barn sedan tidigare och ingen av dom har gjort på detta sätt. Finns det någon som kan ge mig råd i detta.

Det där låter som typiskt och normalt storasyskonbeteende. Jag kommer ihåg att min storasyster ofta försökte uppfostra mig och mitt äldsta barn försöker göra det med sitt småsyskon. En del storasyskon är kanske lite mer beskäftiga 'n andra men onormalt kan jag inte tycka att det är. Irriterande däremot, i synnerhet för det yngre syskonet alternativt en för stor börda om syskonet får göra sånt som ska vara föräldraansvar.

Det ni som föräldrar kan göra är att bara vänligt påtala för henne att ni vuxna uppfostrar barnen och att hon inte behöver göra det. 
  • Anonym (typiskt)
    scanmia skrev 2019-02-07 12:29:41 följande:

Det låter som att det är pappan som brister mest här. Att låta storasyster ta över när han är närvarande? Det låter som han kunde skärpa till sig lite och lösa situationen genom att vara föräldern i situationen.

Jag hade sett till barnens relation i övrigt med. Står de varandra nära? Tycker bonusdottern om att vara med dem eller är det mer en börda och ett extra ansvar? Står hon verkligen på deras sida och vill deras bästa (i de situationer som hon inte håller med pappan särskilt)? Eller vill hon mer ha lugn och ro för att göra sina egna saker? Känns det mer som att hon bossar runt eller som att hon tar hand om dem? Vill ni använda henne som barnvakt? I så fall måste hon få gå in och säga till.

Är de nära i ålder eller om det faller mer på bossningsspektrat så är det helt ok att gå in och säga ifrån. Säg till henne att hon inte är föräldern och att om hon har ett problem med syskonens uppförande så ska du och pappan lösa det. Jag kör ofta det med mina barn (tre år mellan) om de tjafsar och retas och försöker mästra varandra. Men då måste pappan och du axla den rollen. 

Jag har en 12 år yngre halvbror och min pappa och bonusmamma var otroligt generösa med att låta mig vara med och ta hand om honom. Något jag är så tacksam för. Han och jag var jättetighta och jag älskar honom högt. Men är man med en toddlare eller ett barn i slyngelåldern och har ett visst ansvar så måste man  ta på sig en uppfostrande roll. Vare sig man är förälder, syskon, farmor eller barnvakt. Allt annat är livsfarligt. 

Håller helt med här. Rubriken till TS borde isätllet vara:

Pappan lämpar över sitt vuxenansvar på sina barn.

Men det är sällan som styvmammor ser bristerna hos mannen de är tillsammans med, men desto tydligare ser de alla små skavanker och brister hos hans barn. 
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-07 15:05:26 följande:

Nu är det inte en 9 åring som bossar utan en tjej i dom övre tonåren. Vad jag har förstått.

Men TS skrev ju att barnen var i åldrarna 7-9? Eller är det småsyskonen som är 7-9 och storasyskonet som bossar är äldre?

Många storasyskon försöker ju bossa sina yngre syskon hela livet. Men i TS fall känns det mer som ett föräldraproblem där pappan inte tar sitt föräldraansvar än ett syskonproblem. 
Svar på tråden Bonusdotter som uppfostrar systrar