Råd om att flyga med trubbnosig valp
Hej,
Har sjalv en underbar liten griffon (blandis med chihuahua). Var galet nervos for att flyga med honom nar jag flyttade utomlands, men det gick superbra. Han var nastan 8 ar vid sin forsta flygresa. Nu ar ju alla hundar saklart olika, men min har varit en "farbror" sedan han var 3 ar, men generellt alltid varit anpassningsbar och gillat laget. Tyckte mest det var en utmaning att fa honom att gilla sin transportbur (Sherpavaska), men vi ovade med att aka buss med honom i den och efter lite godisbitar sa var det inga problem.
Min hund snarkar mycket, men har inte direkt problem med andingsvagarna (han ar heller inte helt plattnosad da han inte ar renrasig). Vi flog i 5h inklusive 1h mellanlandning forsta gangen och i julas flog vi hem med liknande upplagg.
Skulle aldrig lata honom flyga i cargo utan bara i kabinen med mig och da han ar liten sa gar ju det. Han sover hela resan i sin vaska och ser mest ut som "varfor stor du mig med godis nar jag sover". Efter halva resan kunde jag slappna av hehe. Nar du har en valp skulle jag nog leka och trotta ut den sa mycket som mojligt innan ni reser, efter incheckning och innan sakerhetskontrollen kan ni alltid rasta den igen och sen ar det dags att flyga. Vet inte om flygbolagen har sa mycket att erbjuda gallande kisskydd osv utan transportburen ska vara vattentat star det i deras villkor (flugit olika bolag).
Lycka till - harligaste hundrasen!