Inlägg från: anatherpro |Visa alla inlägg
  • anatherpro

Råd om att flyga med trubbnosig valp

Hej,

Jag och min man planerar att skaffa hund till våren och vi har förälskat oss i rasen Petit Brabancon. Vi är medvetna om andningssvårigheterna som den rasen kan ha och kommer därför kolla noggrant på valpkullen.

Problemet är att vi eventuellt kommer att flytta utomlands i höst. Det innebär en 8-10 h flygresa med en trubbnosig valp på 5-6 månader. Har googlat runt lite på olika sidor om att just flyga med såna hundar och det verkar vara väldigt individuellt men att man helst inte ska göra sådant som medför stress då andningssvårigheterna blir värre. Vill inte riskera att det värsta sker medan vi är i luften. 

Så, är det någon som har erfarenhet av att flyga med trubbnosiga hundar och ev. valpar? Vad bör man tänka på och kan man lindra stressymptomen på något sätt? 

Alla tips och råd är vi jättetacksamma för!
    /Anna

• Svar på tråden Råd om att flyga med trubbnosig valp
  • anatherpro

Hej,

Flygbolagen har lösningar för sånt och det finns allt från blöjor och "valpskydd" tror jag det heter, men om det skulle avrådas så tar vi såklart mellanlandningar. Dock hindrar inte det stressen vid själva flygningen. Det jag gärna vill ha hjälp med!

/Anna

Svar på tråden Råd om att flyga med trubbnosig valp