• PoppyJ

Skaffa barn, låg inkomst. HJÄLP!

Hej!

Har läst sååå mycket trådar här under årens lopp och nu är det äntligen min tur att iaf skriva att jag och min man planerar att försöka bli gravida med vårat första barn i vår <3

Jag har velat haft barn sen jag varit ett barn själv, min man har alltid också velat haft barn men har velat vänta lite. Vi har pratat mycket om detta och för ca ett halvår sedan berättade han att han gärna vill börja försöka nu i vår 2019 :)

Ett litet problem bara.. jag var sjukskriven dec -17 till Juni -18 pga utmattningssyndrom/depression. Innan dess har jag jobbat i 10 år på samma jobb, har jobbat enda sen jag tog studenten.

Efter att jag varit sjukskriven och mina sjukdagar tog slut så fick  jag sedan börja på ett rehabprogram via arbetsförmedlingen som i sig ledde till en arbetsträning på en second hand butik i 3 månader som jag ÄLSKADE! Där fick jag ansvara om barnkläderna vilket jag kände passade mig ypperligt ;) Anyways, det tog slut och nu har arbetsförmedlingen beslutat om att ta bort dessa resurser, så man kan inte arbetsträna längre :/ När jag äntligen började må bättre igen, så försvann rutinerna och tryggheten så man är tillbaks på ruta 1. Så jag är inskriven på a-kassan och måste söka jobb, vilket för mig typ är omöjligt med tanke på min utmattning/depression osv.. jag måste ju arbetsträna för att se hur mycket jag klarar av och arbeta upp till en viss %...

Och det är pga detta som jag får extra ångest just nu, den lilla inkomsten jag får räcker precis så det går runt. Min man jobbar visserligen och har 2 jobb. Men jag har ju mina egna räkningar liksom och (skit) lån sen innan... Och nu när min man äntligen säger att han är redo för bebis SÅ som jag längtat, så går det emot mig så mycket att säga nej pga allt detta. Jag fyller 31 i år också och nej, ingen ålder egentligen men samtidigt minskar ju fertiliteten och det är ju fakta. Får bara sådana extrema skuldkänslor bara av att jag ens tänker på att sätta ett barn till världen när jag inte har jobb eller bra inkomst. Vill poängtera att min depression inte är super allvarlig, inte så att jag är självmordsbenägen eller nåt (thank god, lider med alla som har det värre)... Mer en nedstämdhet. Och i mitt fall känns det som att en graviditet skulle vara det lyckligaste som kan hända mig, och att jag skulle få en sådan livsglädje (det har jag ju ändå men ni som längtar efter bebis förstår).. Jag vet inte känner mig bara så ego/självisk i denna fråga.. vet varken ut eller in längre. Det var ju inte detta man haft in mind när man föreställde sig att skaffa barn förut, allt alla tipsar om är ju att iaf ha en stadig inkomst/ett jobb innan man ens tänker tanken. Det har ju varit min största önskan hela tiden också...

Har redan börjat samla på mig bebiskläder pga att jag älskar allt sånt, köpt ifrån secondhand butiken där jag arbetstränade.. 10 kr per plagg ibland osv. Älskar secondhand och vet att man kan leva jävligt billigt på det och att en bebis inte behöver såå mycket egentligen men ändå. Sen vet jag att en graviditet kan vara tuff och tiden med en nyfödd bebis just med tanke på min utmattning som redan finns men för mig är det så värt att i alla fall testa, och jag måste våga <3 Man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda. Känner att jag inte kan låta åren gå till spillo pga det och pga rädsla. Skillnad om man bara var 20 år liksom.

Kanske dum fråga, Men hur hade ni gjort/resonerat??

• Svar på tråden Skaffa barn, låg inkomst. HJÄLP!
  • PoppyJ

Ja och nu gör jag det igen för att se om fler kan se inlägget och ge tips/erfarenheter :)

Alltså jag tänker ju inte gå runt och tänka att jag en dag ska bli ensamstående. Skulle jag gå runt och tänka "tänk om detta sker, eller tänk om detta sker" då skulle jag gå och vara konstant orolig och inte kunna leva livet. Vi har varit tillsammans i 6 år nu och gifta i 3 och skulle det en vacker dag bli att vi går skilda vägar så får jag ta det då. Är nog inget man kan prepare for liksom.

Ju mer tiden går och jag får läka så känner jag att jag absolut skulle klara av ett jobb. Inte heltid just nu men får jag arbeta upp mig så :) 

Kommer tyvärr aldrig bli av med lånen på 2 månaders tid med minimal a-kassa. De kommer nog snarare ta år/alt något jag alltid kommer ha. 

• PoppyJ
    Anonym (JW) skrev 2019-02-06 12:47:06 följande:

Du har redan skrivit detta innan. 

Hur ska du klara dig om du blir ensamstående? Har du en konkret plan för det? Sparade pengar? Lätt att få ett jobb (kommer du klara av ett jobb)? Hur blir det med boende i så fall? Hur som helst, se till att bli av med dina lån innan ni börjar försöka.

Ja och nu gör jag det igen för att se om fler kan se inlägget och ge tips/erfarenheter :)

Alltså jag tänker ju inte gå runt och tänka att jag en dag ska bli ensamstående. Skulle jag gå runt och tänka "tänk om detta sker, eller tänk om detta sker" då skulle jag gå och vara konstant orolig och inte kunna leva livet. Vi har varit tillsammans i 6 år nu och gifta i 3 och skulle det en vacker dag bli att vi går skilda vägar så får jag ta det då. Är nog inget man kan prepare for liksom.

Ju mer tiden går och jag får läka så känner jag att jag absolut skulle klara av ett jobb. Inte heltid just nu men får jag arbeta upp mig så :) 

Kommer tyvärr aldrig bli av med lånen på 2 månaders tid med minimal a-kassa. De kommer nog snarare ta år/alt något jag alltid kommer ha. 

• PoppyJ
    Anonym (Io) skrev 2019-02-06 14:32:29 följande:

För mig vore det otänkbart. Att inte ha jobb och kunna försörja sig, kanske inte ens ha någon fp (över lägstanivå) då skulle jag ha svårt att må bra som gravid och senare förälder. Man vill ju att ens barn ska ha förutsättningar att gå på en aktivitet, kunna ta en glass på stan etc. Utan att behöva vända på varje krona.

Alltså, jag planerar ju inte att inte ha ett jobb resten av mitt liv såklart. Bara en dum situation jag sitter i just nu. Sen har min man ju som sagt 2 jobb och en bra inkomst och han försörjer ju också barnet :) Jag bara funderar om jag ska skaffa ett jobb och jobba i några år och där med minska risken för att ens kunna bli gravid eller få komplikationer då jag är äldre, när vi väl sedan börjar försöka..

Jag har ju jobbat i 10 år i på samma jobb och det kändes ju som en trygghet som jag skulle ha kvar när jag väl blev gravid men tyvärr inte då det var det jobbet som gjorde mig sjuk.. :/

• PoppyJ
    Anonym (Ghvcb) skrev 2019-02-06 16:15:06 följande:

Jag tror du underskattar hur jobbigt det är med barn. Visst är det ett mirakel, men samtidigt får man inte sova, och de första månaderna behöver barnet dig 24 h om dygnet, ingen rast, ingen helg.

Jag fick ett fullt friskt, men närhetstörstande barn. Det var svårt att hinna äta, svårt att duscha. Jag kunde knappt gå på toaletten på dagarna när pappan jobbade de första månaderna, för så fort jag la ner barnet skrek hen tröstlöst. Jag gick klädd i tröjor fulla av bebiskräk, i en dimma av ständig sömnbrist.

Som sagt, absolut värt det, men apjobbigt både fysiskt och psykiskt.

Man bör vara frisk och glad när man skaffar barn. Vänta till du är starkare.

Nej verkligen inte, alla har sagt detta till mig i hela mitt liv när jag snackat om att jag vill bli mamma. Så jag vet precis, sen kan jag ju omöjligt sätta mig in i EXAKT hur det känns då jag aldrig varit där :) Men är fullt medveten om att det inte är en dans på rosor. Dock för mig är det värt det då jag alltid velat bli mamma, och om jag skulle vänta 5 år till så kanske det skulle bli lika tufft då.

Men förstår precis hur du menar och tack för feedback! :) <3

• PoppyJ
    Anonym (Io) skrev 2019-02-06 14:32:29 följande:

För mig vore det otänkbart. Att inte ha jobb och kunna försörja sig, kanske inte ens ha någon fp (över lägstanivå) då skulle jag ha svårt att må bra som gravid och senare förälder. Man vill ju att ens barn ska ha förutsättningar att gå på en aktivitet, kunna ta en glass på stan etc. Utan att behöva vända på varje krona.

Det jag tänker är alltså, ska jag vänta på att ha allt "perfekt" innan.. som i detta fall den perfekta inkomsten,eller kanske saker ordnar upp sig med tiden? jag menar, det kanske tar upp till ett år minst innan jag ens blir gravid (OM jag ens blir) och mycket hinner ju ske under den tiden. Och skulle jag bli gravid fort så kommer ju inte bebisen på 1 dag heller. Kanske naivt (som någon skrev där nere) att tänka så men jag kan inte låta bli att känna pressen med tanke på att åldern stiger...
  • PoppyJ
    Anonym (JW) skrev 2019-02-06 17:32:27 följande:
    Det är din skyldighet och ditt ansvar som förälder att ha en plan. Du är barnets förälder och det är du som ska stå för försörjningen både av dig själv och barnet (i alla fall på halvtid) om du blir ensamstående. Att bara skaffa barn utan någon som helst tanke eller plan för hur man ska klara sig, även i ett fall där man blir ensamstående (vilket jävligt många i det här landet blir, även efter många år tillsammans) är idiotiskt. Att stå där med ingen/ytterst låg inkomst, ingen förmåga att ta ett jobb, inget boende, en massa skulder ... Låter det bra ens för din egen del? Låter det bättre om du då också har ett barn att försörja?

Skaffa ett jobb, jobba upp en sgi, betala av dina skulder och spara helst även ihop en buffert att ta av när det kommer oförutsedda utgifter eller du blir ensamstående. Se till att ställa dig i bostadskö hos alla bolag i din stad om du inte redan gjort det, det lär ta många år innan du ens har chans att få något via den vägen, men bättre ställa sig där sent än aldrig.

Eller gör så som du redan verkar bestämt dig för - skit i allt och skaffa ett barn. Gnäll dock inte sen om något/några år när du står där antingen dumpad av mannen och utan inkomst, boende och en massa skulder eller sitter totalt fast i relationen med din man som du inte längre vill vara med (jo det händer ofta, särskilt när man fått barn) för att du inte har råd eller möjlighet att lämna honom.

Vänta vänta, jag tror du missuppfattat en del i min text/ inte läst den helt. Inget boende? Vi har bott i våran 3:a i 5 år och jag har stått i bostadskön sen jag var 17 :) Och ingen inkomst? Jag har inkomst... :p en inkomst betyder inte automatiskt att det måste komma ifrån ett jobb :) Sen som sagt är min plan att skaffa ett jobb, vem planerar medvetet att vara arbetslös i resten av sitt liv? :P

Och en undran, varför så arg?? :)

• PoppyJ

Jag kommer alltså bli ensamstående för att jag IDAG har sämre inkomst än min man?? Hahahaha vaaaa?

Det är din skyldighet och ditt ansvar som förälder att ha en plan. Du är barnets förälder och det är du som ska stå för försörjningen både av dig själv och barnet (i alla fall på halvtid) om du blir ensamstående. Att bara skaffa barn utan någon som helst tanke eller plan för hur man ska klara sig, även i ett fall där man blir ensamstående (vilket jävligt många i det här landet blir, även efter många år tillsammans) är idiotiskt. Att stå där med ingen/ytterst låg inkomst, ingen förmåga att ta ett jobb, inget boende, en massa skulder ... Låter det bra ens för din egen del? Låter det bättre om du då också har ett barn att försörja?

Skaffa ett jobb, jobba upp en sgi, betala av dina skulder och spara helst även ihop en buffert att ta av när det kommer oförutsedda utgifter eller du blir ensamstående. Se till att ställa dig i bostadskö hos alla bolag i din stad om du inte redan gjort det, det lär ta många år innan du ens har chans att få något via den vägen, men bättre ställa sig där sent än aldrig.

Eller gör så som du redan verkar bestämt dig för - skit i allt och skaffa ett barn. Gnäll dock inte sen om något/några år när du står där antingen dumpad av mannen och utan inkomst, boende och en massa skulder eller sitter totalt fast i relationen med din man som du inte längre vill vara med (jo det händer ofta, särskilt när man fått barn) för att du inte har råd eller möjlighet att lämna honom.

• PoppyJ

Jag kommer alltså bli ensamstående för att jag IDAG har sämre inkomst än min man?? Hahahaha vaaaa?

• PoppyJ

Sen så hade du läst HELA mitt inlägg noga så tyder väl det på just ansvar! jag VILL ju just ha en plan. Därav inlägget? Jag VET gott och väl ens ansvar när man skaffar ett barn jag är inte dum :p

• PoppyJ
    Nikkilijo skrev 2019-02-06 20:05:45 följande:

Jag tänker att det mesta löser sig. Jag har klarat två barn själv och gått igenom en treåri utbildning, där sonen blev väldigt allvarligt sjuk under sista året. Var tvungen att hålla ihop sista året och jobbade därefter nästan ett år. Nu har jag inte kunnat jobba på 2,5 år pga grov utmattning. Sonen är multisjuk. Har ingen som hjälper mig varken ekonomiskt eller med avlastning, men det går ändå :) Vi har det lite knapert, men barnen är lyckliga och Är väldigt glada att de får så mycket tid med mig eftersom jag är sjukskeiven och de slipper fritids.

Tack för feedback! :) det är mitt motto också efter att jag blev sjukskriven framförallt, allt löser sig på något konstigt sätt jämt! Sen är det klart att jag önskat andra förutsättningar men vi har ju pengar så vi klarar oss så hellre ett liv fullt med kärlek än fullt med pengar på kontot (även om man gärna vill ha båda, hehe)

Beklagar det ang din son! <3 och din utmattning och hela situationen. Skickar all styrka och kärlek till er! <3

• PoppyJ
    Anonym (Anna) skrev 2019-02-07 14:30:24 följande:

Tycker inte att det är så självklart att du ska vänta med barn. Jag tyckte visserligen att det var skönt att ha fast jobb när jag blev gravid, skönt att få hyfsad föräldrapenning och ha ett jobb att gå tillbaka till. Men min sambo har inte jobb, han studerar just nu och var tidigare arbetslös. Vi körde på ändå. Vad gäller ditt mående så tänker jag att det visserligen är viktigt att må bra i sig själv för att orka med ett barn, men det är ju inget ovanligt med psykisk ohälsa och så länge du inte är djupt deprimerad behöver det inte vara ett hinder. Jag har haft mycket psykisk ohälsa tidigare och fick en depression efter förlossningen. Men jag kände igen tecknen och sökte hjälp direkt, nu mår jag mycket bättre.

Jag tycker också det beror på hur stabil relation du och din man har, det är nästan det viktigaste. Samt att du åtminstone behöver ha en plan för jobb och ekonomi, tex kan du ju påbörja en utbildning eller så. Oavsett hur du väljer, lycka till!

Nej jag känner detsamma, just med tanke på min ålder och då vi vill (vad vi vet just nu i alla fall) ha flera barn än 1. Jaa det förstår jag! det  hade varit drömscenario :) Nej precis jag är inte djupt deprimerad eller så, och mår mycket bättre idag då jag jobbat med mig själv en del förra året samt fått medicin :) Skönt att du mår bättre och jätte bra att du sökte hjälp <3

Ja våran relation är väldigt stabil, och har typ alltid varit konstigt nog (?)..

Ja jag har faktiskt sökt undersköterskeutbildning till i Maj, tänkte även söka till i början av hösten också :D Tack snälla du!

• PoppyJ
    Anonym (Jill) skrev 2019-02-07 17:52:46 följande:

Angående pengar: Hur gör ni när din man ska vara föräldraledig?

Om jobb: Var bor ni?

Ingen aning då jag aldrig varit med om detta förut :) ska ringa till FK någon dag snart och fråga om tips osv hur det ev skulle se ut med SGI osv.

Vi bor i stockholm :)

• PoppyJ
    PoppyJ skrev 2019-02-07 18:25:48 följande:

Ingen aning då jag aldrig varit med om detta förut :) ska ringa till FK någon dag snart och fråga om tips osv hur det ev skulle se ut med SGI osv.

Vi bor i stockholm :)

läste för snabbt, när mannen min är föräldrarledig så får ju jag såklart jobba :)
  • PoppyJ
    Anonym (Madde) skrev 2019-02-07 18:57:27 följande:

Jag skulle vilja få in en annan, viktig vinkel att tänka på i ditt beslut. Först och främst, jag är övertygad om att du är redo och kan ta hand om ett barn. Det är inte det jag ställer mig frågande till, utan vill lägga fokus på DIG och hur du mår och ska må. Jag har själv varit sjuk i depression, ångest, utmattningssyndrom och ätstörningar, varit sjukskriven i från och till tio år, dock har jag ett väldigt bra och hög avlönat jobb, så däremellan lyckas jag alltid jobba ihop en stor buffert. Träffat många många psykologer/läkare/terapuetr under åren. Lärt mig oerhört mycket, särskilt om mig själv. Jag vet mina begränsningar och mina triggers. Jag har också lärt mig hur ens omgivning reagerar på ens sjukdom och alla åsikter därtill. Ses fortfarande som svag och känslig, fast jag är långtifrån det, tvärtom, dock är jag känslig. Men det är inte samma sak. Jag kan slita ihjäl mig om det så krävs, det är de som är problemet. För att nu återgå till dig, du har en enorm styrka och erfarenhet, vilket kommer ta dig långt i föräldrarskapet. Men frågan är om du orkar med det just nu? Har du läkt klart? Är du trygg i dig själv? Det är ditt mående under resan som du måste analysera. För som förälder kommer du glömma bort dig själv, är det rätt för dig just nu? Skit i boende, pengar, sambo etc. Allt löser sig alltid. Oavsett har barnet en pappa, han ska ta halva ansvaret. Det viktiga är DU, är du ok med dig själv och flytta fokuset?

Jag är gravid nu, dock fortfarande väldigt tidigt, är fortfarande sjukskriven, men har jobb. Är gift, min man har ett bra yrke och jobb. Länge velat ha barn, trodde inte det skulle gå så här fort. Timingen kanske aldrig stämmer, men EN sak har jag lärt mig: ett barn ska aldrig vara en lösning på sina problem eller ett sätt att skjuta sina problem framåt. Jag är lycklig NU, oavsett barn eller inte, jag är stark NU, oavsett barn. Därför ser jag mig som redo. Jag är klar med mig själv. Jag vet vad jag orkar och vad som väntar. Jag har läkt klart. Du måste komma dit också, men det kanske du gör fort? Börja försöka, det kan gå fort, men det kan också ta tid. Det vet du inte. Men då måste ditt jobb med dig själv börja idag. Skriv en lista på allt, hur du ska få ett jobb och en inkomst. Du har just nu ingen inkomst som du kan få SGI på. Se det som ett första steg. Om det ger dig ångest eller problem, är det nog ett tecken på att du inte är redo. Du måste offra mycket nu, men det är för din skull! Du kommer bli världens bästa mamma oavsett, men du ska vara världens bästa mamma som också mår BRA! Gift dig, låter fel, men juridiskt löser det massor och din man har då försörjningsplikt (och viceversa) boende blir enklare m.m. Många gifter sig inte idag tyvärr, vilket är synd, för man förlorar en stor trygghet då. Vågar/vill man inte gifta sig med sin partner pga att inte vilja binda sig så, bör man absolut inte skaffa barn med hen, det om något förbinder två personer livet ut. Det är ett kontrakt med ansvar och uppoffringar, vilket krävs ändå om man ska skaffa barn ihop. Det är lätt att skilja sig om man ångrar sig. Men det går aldrig att ångra ett barn.

Spara ihop en buffert, helst på 100 000 kr. Det är pengar som du bör ha ifall något händer, givetvis inte direkt innan barnet, men så fort som möjligt. Om du har dessa redan, skriv äktenskapsförord, så du skyddar dina pengar. Nog om ekonomi nu!

Jag hejar på dig. Du kommer klara det. Men kom ihåg att inte skaffa barn i ett terapuetiskt syfte, du ska lösa dina barns problem, de ska inte vara lösningen på dina.

Kram

Först och främst, tack snälla för feedback <3 Det värmer!

Min man och jag är gifta sedan 2016 :D så ett steg closer.. lol ^^

Alltså, allt jag vet är att jag mår SÅ mycket bättre idag efter att ha jobbat med mig själv mycket förra året och gått på många samtal hos en kurator. Det som gjorde att jag blev sjuk var mestadels mitt gamla jobb och den dåliga arbetsmiljön (jobbade som personlig assistent i 10 år till samma brukare och det var extrem stress och noll funktion med nåt)..  de första åren var såklart kul annars hade jag inte stannat kvar så länge men med tiden började jag vantrivas men var kvar bara för att ställa upp för brukaren/familjen och vara "snäll" (tänkte bara på alla andra än mig själv).. samt så stannade jag kvar för att "det är i alla fall ett jobb och en inkomst"... för jag visste inte vad jag ville syssla med, svårt att bara bryta efter alla dessa år också. Så ju mer jag är borta därifrån dessto bättre mår jag. Jag känner mig redo liksom that's all I know, sen kan jag ju aldrig veta liksom :o

Jag har mest varit i en stressad situaion/varit lite nedstämd senaste månaden pga att jag inte fick vara kvar på min arbetsträningsplats som jag älskade. Hade äntligen fått rutiner igen och lagom många timmar arbetsträning som passade mig och min situation, underbara kollegor.. ALLT. Var där i 3 månader och de var ju som vänner för mig. Så att bara få höra att man inte får komma tillbaks pga arbetsförmedlingen och deras borttagande av dessa resurser gjorde att jag var på ruta 1 igen.. när allt äntligen började ordna sig och flyta på, och man började må bättre. Med det sagt så mår jag liksom bra inom mig själv (känns det som iaf, man blir fan förvirrad ibland).. är lycklig här hemma, har ett fantastiskt liv privat liksom det var mest jobbdelen som ställt till det/skapat stress.

Men verkligen jätte bra tips och jag ska verkligen tänka igenom precis ALLT du sagt. Och tack igen, behövde läsa detta peppande <3 KRAM

• PoppyJ
    Anonym (Madde) skrev 2019-02-07 20:38:52 följande:
    Du kommer klara det. Vet du, fråga inga andra nu. Utgå från dig själv. Skulle jag lyssnat på andra hade jag varit helt någon annanstans och tro mig, inte hade jag mått bättre. Nästan ingen i min omgivning vet om att jag är gravid eller atr vi vill skaffa barn. Det är för att jag inte vill ha "goda" råd, det är ett stort beslut att skaffa barn. Det är främst jag som måste ändra på livet, därför är det bara JAG som kan avgöra om jag klarar av det eller ej. Och självklart partnern. Ber du om råd, visar du upp en osäkerhet, vilket några in din omgivning kan nyttja för att styra dig. När du väl är gravid, har INGEN rätt att lägga sig i. Goda råd kan vara okej, men resten ska du redan ha koll på. Du kan ha allt rent ekonomiskt och materialistiskt, men det är ingen garanti för att du är redo för barn. Föräldrarskapet handlar om så mycket mer och viktigare saker. Ekonomisk trygghet, hem och rätt saker är viktigt, men det kan du ordna om du bara ger dig f*n på det! Du kan ha allt, men förlora det över en natt. Är du lycklig, trygg och kärleksfull, räcker det oerhört långt! <3

Och du, din man och du har redan gått igenom mycket i och med psykisk ohälsa, så tro mig, ett barn kommer inte få er på fall. Det kommer ena er och göra er kärare och starkare. Händer något, ta det då!

Missade helt att du var gift, sorry!

Kram

Tack snälla du! nu blev jag nästan tårögd här <3 Hej pms xD

Glömde förövrigt skriva GRATTIS till din graviditet! så roligt!

Och nej jag ska sluta göra det faktiskt, jag vill ju börja stressa ner också nu inför försökandet ;) Jag började nu i Januari med att äta bättre kost (då jag är extremt sockerberoende).. samt äta folsyra osv och mer förbereda min kropp för ev graviditet, även om det kanske är överkurs xD inget som skadar i alla fall tänkte jag. Sen vill jag bli mer hälsosam i alla fall. Men stressen och det också måste jag fokusera på, det är ju inte heller bra. Eller att oroa sig för mycket. Allt löser väl sig på ett eller annat sätt <3 

Tack igen och LYCKA TILL med bebis och allt med graviditeten! <3

• PoppyJ

Tack för din input!

Vad är mina förutsättningar? Att jag lever på a-kassa just nu och inte har en inkomst ifrån ?ett jobb??.. summan är det inte jävla stor skillnad på om man jämför med min tidigare lön i alla fall :) just nu orkar han i alla fall pga att han älskar sitt jobb, och har en del lediga dagar emellan för att återhämta sig! Jag vet att barn är dyrt, jag är inte dum :p men barn kommer alltid att vara dyrt? Min man kanske blir arbetslös i år eller om 5? Eller aldrig? Ska man tänka såhär i min ålder så kommer det aldrig bli några barn känner jag.

Vad är bra förursättningar enligt dig? Ett super tätt bankkonto och ha allt i världen man vill eller en inkomst där man klarar sig men fullt med kärlek och ett tryggt hem för barnet (vilket jag anser är viktigast)? :) jag tror vi alla resonerar olika. La upp samma tråd i ett forum på fb och där sa exakt alla att jag INTE ska vänta pga något som ekonomin, då man aldrig vet hur lång tid det kan ta att bli gravid, OM man ens kan blinder. När/om jag väl blir det så ska jag ju vara gravid i 9 månader också. Mycket kan ju ske på den tiden. Jag känner att jag i alla fall måste testa, så får saker lösa sig längs vägen. Livet är förändeligt och allt är inte svart eller vitt känner jag :)

Vi får hoppas att jag kommer in på utbildningen jag sökt :) ska även söka fler!

Återigen, tack för att du delade med dig! <3

Anonym (Vänta) skrev 2019-02-08 07:40:52 följande:

Hade absolut inte skaffat barn med dina förutsättningar. Om du inte får jobb innan a-kassan löper ut, vad gör du då? Din man har två jobb, hur länge orkar han det? Tänk om han blir arbetslös? Du kan köpa kläder för 10 kr nu, barn är dyrt! Blöjor är jättedyrt, om du inte kan amna behöver du ersättning - dyrt, vagn, bilbarnstol etc etc. Det är enbart ego att skaffa barn och inte kunna ge dem bra förutsättningar.

• PoppyJ

Okej vi tycker nog helt olika om saker och ting och det är ju självklart okej! :)

Barnet kommer få det den behöver det behöver du inte oroa dig för :) har redan fått massa saker skänkt till mig och börjat samla på grejer så det ska nog gå bra!

Fräscht uttalande om andra kvinnor by the way. Själv tycker jag inte att folk som går på bidrag är sämre människa än någon annan! Oftast de mest godhjärtade. Har man aldrig varit i skiten själv så ska man inte yttra sig tycker jag.

Nästan så man hoppas att de som ser ner på folk som har de sämre hamnar där själva en dag. Karma is a bitch, helt klart ;)

Anonym (Vänta) skrev 2019-02-09 16:44:56 följande:

A-kassa är ju inte någon stadig inkomst. Jag hade aldrig skaffat barn om jag var arbetslös. Man behöver absolut inte ha ett fett bankkonto men en inkomst är ju att föredra - a-kassa är ingen stadig, säker inkomst. Man kan inte leva på kärlek och tryggt blir det inte om man inte har de ekonomiska förutsättningarna att ge barnet vad de behöver. Mycket kan ske under graviditeten? Visst kan det göra det, sannorlikheten att du ska gå ett fast jobb är ju typ noll. Alla i ett forum tyckte att du skulle skita verkligheten och köra? Kanonbra tips :) Mamma/tjejforum på FB brukar vimla av WT-mammor som lever på bidrag så det är inte konstigt att de skriker kör :)

• PoppyJ

By the way så hade alla av dem fasta jobb... men de gav mig ändå dessa råd ;)

Men som ovan skrivit så ska jag nog inte fråga och lyssna på andra mer. Man lever sitt eget liv och ska lyssna på sin egen magkänsla.

Det är ju knappast så att jobb inte finns då jag har fått barnet ;) jobb finns alltid så det oroar jag mig inte för <3

A-kassa är ju inte någon stadig inkomst. Jag hade aldrig skaffat barn om jag var arbetslös. Man behöver absolut inte ha ett fett bankkonto men en inkomst är ju att föredra - a-kassa är ingen stadig, säker inkomst. Man kan inte leva på kärlek och tryggt blir det inte om man inte har de ekonomiska förutsättningarna att ge barnet vad de behöver. Mycket kan ske under graviditeten? Visst kan det göra det, sannorlikheten att du ska gå ett fast jobb är ju typ noll. Alla i ett forum tyckte att du skulle skita verkligheten och köra? Kanonbra tips :) Mamma/tjejforum på FB brukar vimla av WT-mammor som lever på bidrag så det är inte konstigt att de skriker kör :)

• PoppyJ

Sen kan man ju undra vem det är som är white trash egentligen som talar illa om andra mammor/kvinnor online... ;) just a thought

Svar på tråden Skaffa barn, låg inkomst. HJÄLP!