Skaffa barn, låg inkomst. HJÄLP!
Hade jag varit du skulle jag INTE försökt få barn nu. Varför? Jo, två orsaker:
1) Orkar du inte söka jobb pga ditt mående orkar du troligtvis inte heller ta hand om ett barn. I bästa fall får du en lätt graviditet, men långt ifrån alla får det. Dessutom, vet du hur vanligt det är med förlossningsdepression? Jag gissar på att för någon som redan har problem med depression ökar risken för förlosdningsdepression radikalt. Förhoppningsvis får du ett lätt barn, men långt ifrån alla barn är lätta. Tvärtom.
2) Er ekonomi. Att du skriver att din man har två jobb oroar mig. Varför har han det? Är det för er ekonomis skull? Vad händer om han skulle bli sjuk eller skada sig? Jag har ett typiskt kontorsarbete men vid ett enkelt fall för sex veckor sedan där jag hade väldig otur så är jag sjukskriven och kan inte jobba och vet inte när jag kan gå tillbaka. Skulle er ekonomi klara av det? Om inte, hur har ni tänkt klara av er situation då?
Som förälder har man ett stort ansvar. Barn klarar sig mycket väl utan en massa dyra nya saker och second hand fungerar jättebra. Men som förälder måste man även kunna erbjuda ett tryggt boende och en ansvarsfull förälder tänker på barnets bästa redan innan man börjar planera barn. Kan ni det idag? Kan du med säga att med största sannolikhet kommer du orka ta foglossning, sömnproblem, illamående, vaknätter, kolik, barnets humörsvängningar och utvecklingssteg på ett väl balanserat sätt? Kan du med all din ärlighet säga att du verkligen tror att barnet inte kommer bli lidande av ditt psykiska mående? Av det du skriver så kan jag säga att hade jag varit du så hade jag helt klart sagt ?nej?. Visst, jag har barn och har den lyxen, men jag väntade många år för att vara psykiskt stark nog för att ärligt kunna säga att jag hade det jag trodde att ett barn behövde (och då tänker jag inte främst på pengar). Har själv vuxit upp med en mamma som led av depression och det kan jag säga att det vill i alla fall inte jag utsätta mina barn för!