Sambos - kan jag kräva att huset säljs?
Ja och nej, verkar det som:
lawline.se/answers/tvangsforsaljning-i-samband-med-bodelning-av-samagd-fastighet
Ja och nej, verkar det som:
lawline.se/answers/tvangsforsaljning-i-samband-med-bodelning-av-samagd-fastighet
Du kan ju kräva försäljning men då kan han ändå köpa huset så det vinner du inget på.
Du skriver att du tänker på gemensamma barn och överlämningar osv. Att avsluta relationen med hämnd kommer göra allt det där oerhört svårt. Försök sitta still i båten och fundera på om det verkligen är värt det att skapa mer osämja. Vad ska det leda till. Du riskerar att hamna i en betydligt jobbigare situation än att hämta och lämna i ert gamla hus.
Jag vet en person som tvingade igenom en sån försäljning (att du ska vara så självisk är väl egentligen för att du är i affekt, du kanske kan inse att den striden nog inte är värd att ta, om partnern vill ha kvar huset, när du har tänkt lite)
I det fallet jag känner till erbjöd den som ville bo kvar skyhög summa över vad det egentligen var värt att köpa loss, men den andra parten var så bitter så denne (hur vet jag inte) fick igenom att de skulle sälja. Huset såldes till normalt värde så båda fick mindre pengar än vad den "bittre" skulle fått om de gjort upp om saken. Tyckte tydligen det var "värt" att hämnas rejält. I det här fallet var huset ett som gått i arv i 4 generationer men nu blev alltså den personen som ville köpa loss det, av med det i stället. Detta förstörde relationen totalt mellan dem och efetersom det fanns barn med i bilden blev allt mkt jobbigare än det hade kunnat vara. Man får nog tänka på sånt också.
Vad är det som talar för att det blir budgivning?
Om hen visste att hen 2 var en vidrig skithög skulle hen och hen har inte gift sig och skaffat barn.
Det är nog därför alla hen inte tänker på sånt.