Inlägg från: Körsbärsdalen |Visa alla inlägg
  • Körsbärsdalen

Gemensamma utgifter?

Varför ska hon betala för platsen när hon inte behöver den? Hur exakt tänker du och de juridiska instanserna där?

• Körsbärsdalen
    Trolle1234 skrev 2019-04-24 13:39:57 följande:

Jag har varit i kontakt med jurister och någon myndighet som hänvisat till föräldrabalken vilka ansvar man har som förälder. Sen kan man ha olika uppfattningar om hur en lag ska tolkas.

Så därför vänder jag mig hit för att ev kunna få svar om någon mer har varit med om någon liknande situation.

Är det någon som har erfarenhet av liknande situation?

Absolt kan lagar tolkas på olika sätt, men att en förälder inte ska betala för något som inte används går ju inte att tolka på så många sätt.
  • Körsbärsdalen
    Trolle1234 skrev 2019-04-24 19:24:03 följande:

Fast nu har ju inte nya barnet nog anknytning till mig och våra två gemensamma barn slutar ju inte att kosta pengar och då kan man ju tycka att man fortfarande har ett ansvar som förälder att allt funkar ekonomiskt med dom gemensamma utgifterna innan man skaffar fler barn på fler håll.

Jag kan ju till ex inte strunta i att betala dagis när jag ska vara föräldraledig i tre veckor... för det är ju ingen som betalar det åt mig dom tre veckorna jag väljer att vara föräldraledig.

Blir ju samma sak kan jag ju tycka då i så fall..

Och nu frågar jag om någon mer har erfarenhet av denna situation?

Det beror ju på att du inte kan säga upp platsen för 3 veckors tid, och sedan få tillbaka den. Men mamman har "sagt upp" platsen på sina veckor på obestämd tid. Varför ska hon då betala? Ska hon också betala om du skaffar en au pair på dina veckor?
Svar på tråden Gemensamma utgifter?