Inlägg från: äldreochklokare |Visa alla inlägg
  • äldreochklokare

Gemensamma utgifter?

I min kommun delar inte kommunen heller upp fakturan. Vill man ha platsen får den som behöver den betala.

Jag kan tycka i dagens moderna samhälle att alla kommuner borde kunna dela upp, men vissa kommuner verkar inte ta tag i den saken (vill inte, eller vad det nu beror på)

• äldreochklokare
    Trolle1234 skrev 2019-04-24 09:47:28 följande:

Uppdaterad info.

Då jag har varit i kontakt med flera juridiska instanser ang dessa kostnader så verkar det vara så att båda föräldrarna ska stå för dessa utgifter vare sig man nyttjar barnomsorgen eller inte.

Finns ett visst ansvar i att betala dessa från bägge föräldrarna.

Den föräldern som måste nyttja tjänsten får en ökad omkostnad då man måste ha barnen på dagis för att man jobbar. Och beslutet att skaffa fler barn ligger hos enskild förälder och bör därför ha räknat med att utgiften kvarstår för att inte sätta den andra föräldern i en taskig sits ekonomiskt.

Någon som har erfarenhet av liknande problem?

Fast jag håller ändå inte med. Varför ska man betala halva när barnet inte behöver nyttja platsen halva tiden? Om om det är så, varför säger inte bara alla kommuner att det är så då? 

Hur tycker de juridiska distanserna du talat med att du ska få igenom detta, när det enligt lag inte finns tydliga krav på att (i ert fall) mamman, ska betala häften när hon är föräldraledig? 
Svar på tråden Gemensamma utgifter?