Min bästa vän tog sitt liv - jag måste få ta ett sista farväl - bårhuset
Beklagar sorgen. :( Det är inte ditt fel att hon är död, det var hennes val även om man önskar att hon inte hade agerat på den känslan. Just nu befinner du dig i ett tillstånd av chock och sorg och jag tror precis som andra i tråden att du behöver tala ut med någon, kurator, jourhavande präst, psykolog på vc, ringa en hjälplinje för anhöriga och vänner till personer som tagit sitt liv eller liknande så att du kan få ordning på alla tankar och känslor. Man känner skuld och ånger och rädsla i en så förvirrande hög grad när någon bara försvinner att det tar ett tag innan man hunnit bearbeta det. Läs gärna mer om sorgearbete och ge dig själv tid att sörja, låt det ta så länge det tar. Jag har varit med om närståendes död flera gånger och det är lika överväldigande varje gång men det lindrar litet att veta att man finner ro så småningom och då kan du minnas de bra stunderna med henne och inte just hennes död, även om det är det enda man kan tänka på just nu. Du kan inte besöka henne utan tillstånd på bårhus eller i kapellet inför begravningen men det behöver du inte heller, hon finns inom dig och du kan försona dig med henne var du än befinner dig, även om jag inte tror att du har något att be om ursäkt för trots att du känner skuld för tillfället. Självmord är svårt att hantera för dem som blir kvar så ta hand om dig själv just nu och ta hjälp för att hantera sorgen, din vän hade inte velat att du mådde dåligt.