Annelien skrev 2019-02-27 14:13:47 följande:
Hej! Vill bara sprida lite hopp i tråden, då jag verkligen vet vilken frustration och sorg alla negativa gravtest innebär.
Vi har försökt att få vårt första barn strax över ett år nu.
Jag har vääldigt oregelbunden menscykel, kort lutealfas och har haft svårt att hitta min ägglossning, har försökt med ältester och började för ett halvår sen tempa med Natural Cycles. Åt Primolut Nor 6 mån, för att få en kortare menscykel då den annars är mellan 35-60 dagar. Jag har såå många gånger varit övertygad om att jag är gravid, pga av alla möjliga gravsymptom. Lika besviken varje gång det bara varit ett streck på gravtestet sen...
Jag kände på mig att nåt var fel och var övertygad om att de två strecken aldrig kommer att visa sig. Vi planerade att boka tid för att börja fertilitetsutredning. Men jag kände till sist att jag inte orkade ens påbörja det, jag sa åt sambon att jag vill ta en paus från bebisverkstaden och bara glömma alla tester och ägglossningar. Allt jag ville var att bli gravid, men det var så himla jobbigt med besvikelsen gång på gång. Vi tog en paus, så har de senaste veckorna inte haft koll på ägglossningen eller nåt, vi har knappt haft sex ens.
Men jag tempar ju och enligt tempen borde mensen komma vilken dag som helst, senast igår eller idag. Jag hade vanliga pms-symtom som jag annars har, men tyckte att jag kände mig ovanligt pigg och kreativ, än jag annars gör under pms. Förstås tänkte jag tanken "jag är kanske gravid" som jag tänkt tusen gånger tidigare, men trodde inte jag var det. Men jag tog ett gravtest spontant i förrgår och där kom för första gången TVÅ sträck fram!!! Var helt i chock!! Tog senare på kvällen ett Clear Blue digital som visade gravid 2-3.
Jag blev alltså gravid helt naturligt, första ägglossningen efter att vi tagit en paus. Har hört om flera liknande historier också, kanske ligger nåt i det att man slappnar av i kroppen då man slipper stressen med ältester osv.. Jag vet att det är sista man vill höra "slappna av och tänk inte på det"... Det är omöjligt! Klart jag tänkte på det ändå, men inte stressade på samma sätt som tidigare då man har stenkoll på allt och har sex enligt schema typ..
Lycka till alla och jag hoppas ni snart plussar!
Skönt att det iaf kan slå till när som helst trots att det varit en jävla resa under en längre tid innan :)
Alla har nog funderat många ggr på om man är för stressad så att ägget inte vill fästa osv men jag gillar tanken mer på att det inte är medicinskt bevisat att det kan påverka. Det får så många av oss att må ännu sämre genom att tänka så, för det går inte att slappna av när det enda man vill inte sker och självkänslan är körd i botten. Även om vetenskapen bevisar detta skulle det bara öka ångesten ännu mer tror jag, snarare än att hjälpa.
Kul att det löste sig för er iaf!! Sen vad det beror på vet ju ingen men däremot är det ju många barnlösa som aldrig blir gravida oavsett om man slutar försöka, adopterar eller vad man än gör. Så att några råkar bli det handlar nog mer om knasig timing tror jag!