• Mema9

Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation

Kandelaber skrev 2019-02-09 11:35:41 följande:

Är det förresten nån annan som spolat äggledarna? Skulle ni använda salva på tampong innan?

Hej, jag ska göra en spolning på torsdag men endast fått till mig att ta 2 alvedon och 1 Ipren ca 1h före besöket. Vad för salva?
  • Mema9
    Kandelaber skrev 2019-02-10 13:11:46 följande:

I kallelsen står det såhär:

"2 timmar före ingreppet ska du föra upp en tampong indränkt med lokalbedövande salva (Tapin, Emla eller liknande) högt upp i slidan. Salvan köper du själv på apoteket". Efteråt ger de antibiotika.

Konstigt att det skiljer mellan olika landsting..?

Aha ja verkligen! Vilket tillhör du? Jag går hos en privat gyn
  • Mema9
    Kandelaber skrev 2019-02-10 18:02:10 följande:

Det här är ett av landstingen i övre Norrland. När jag googlar hittar jag ingenting om dessa krämer i nån annan patientinformation, enbart några som diskuterar på FL angående vestibulit.

Men man ska väl alltid lyssna på sin läkare så kan ju inte va skadligt iaf hoppas jag!

Lycka till på din tid, vi får hoppas att ingen av oss har blockeringar! Finns väl inget att göra åt det förutom att sikta på ivf vad jag vet..

Har du tagit första blodproverna på tsh och det?

Precis man får lita på de :)

Jag har redan fått hjälp i ett år med hormonbehandlingar (Letrozol och även testat Puregon, sen ovitrelle för att ägglossa).. hälften av behandlingarna blev tyvärr misslyckade som slutade i överstimmulering. Men nu i januari var vårt 6e försök och eftersom det inte tog sig då kom vi fram till att ta hela utredningen framåt. Så jag har nyligen lämnat alla blodprover som ska lämnas och sambon har fått lämna spermaprov. Inte fått svar på något utav det ännu så vi går i väntans tider. Några av mina blodprover lämnade jag redan för ett år sen men vi ska kolla värdena igen :)

Lycka till du med! Jag har läst att de ibland gör titthålsoperation eller iaf förr gjorde de det, vet inte om de var vid stopp i äggledaren men.. ivf blir det för oss om det inte tagit sig i maj. Det är då sammanlagt 2 år sen vi bestämde oss för att börja försöka.
  • Mema9

Gjorde spolningen idag, vill inte vara med om det igen.. Gorde ont! Men inte så pass att jag fick be de sluta eller liknande.. Gick ju att härda ut och var ganska snabbt över.

Visade sig fri passage och alla blodprover jag lämnat var bra. Så skönt! :)

• Mema9
    Kandelaber skrev 2019-02-15 16:43:21 följande:

Och jag överlevde min med! Tyckte det kändes mer när de vanliga "spatlarna" skulle hålla öppet dom vid vanligt gynbesök men ballong i livmoder o vätska gjorde inte särskilt ont, kändes mer konstigt. Klarade du dig utan att bli lessen? Inte jag, detta har pågått alldeles för länge..

Inga blockeringar här heller utan vi fick ta infektionsprover och AMH samt att hon skickar remiss till ivf klinik som tar kontakt med oss. Då får vi höra väntetider o ta beslut hur vi vill gå vidare.

Trodde det skulle vara svårare att få komma till ivf kö, särskilt när inga fel hittas. Men samtidigt så är vi snart uppe i 2års försök. Känns inte helt o hållet som "normal fertilitet"... Vi återgår nu till att vänta in ny ÄL i vanlig ordning...livet o tiden går extremt sakta.

Nej fy det var inte skönt med de som skulle hålla öppet, men han tog bort de så fort katetern var på plats.. tyckte allt gjorde ont tyvärr :/ nej jag bröt ihop när första ledaren var spolad , då kom alla känslor över mig och spänningen inför detta släppte! Men så fint stöd fick jag av läkaren och två sköterskor som var där inne. Var häftigt att se vätskan transporteras genom äggledarna!
  • Mema9
    Kandelaber skrev 2019-02-21 12:53:31 följande:

Ja tur personalen är snäll när man är så labil själv i detta..

Nu nya tag med vanlig ägglossning i dagarna...HOPPAS spolningen gjorde nåt litet underverk! I övrigt väntar vi bara på att bli kontaktade av ivf. Vill såå gärna att det ska funka av sig själv innan ivf blir dags :(

Min läkare tyckte vi skulle hoppa över att försöka denna gäng pga att slemhinnan blir irriterad och kanske mindre mottaglig :( Fick ni försöka som vanligt?

Är så deppig för det känns som att en ägglossning är bortkastad. Hade äl igår så nu är det bara att vänta ca 4 veckor på nästa ägglossning. Blir galen.
  • Mema9
    Kandelaber skrev 2019-02-23 18:50:00 följande:

Okej nä det har ingen sagt till oss. Vad tänker dom att slemhinnan blir irriterad av? Vätskan eller ballongen?

Usch jag förstår, bara 2 v är ju olidligt att vänta, både efter ÄL men även på ny ÄL efter att man kommit förbi första mensångestdagarna. Fy fan för att leva i framtiden hela tiden! "Till sommaren kanske vi har plus, till jul ska vi FAAN vara gravida". Känns som allt i nuet är noll utan plus =( Vill inte gå på en enda släktträff till som ogravid. Känner mig som en avvikande loser. Läskigt att det här har blivit avgörande för typ 90% av ens livsglädje. Det kom vid 7månaders försök för då insåg jag att snart är vi över tiden som är normalt och då kanske det blir svårt framöver. Usch!

Pga ballongen..

ja men man blir ju halvt psyko av detta.. tänker så helatiden och så fort det är nån tillställning *då kommer jag säkert vara gravid* men har inte ens fått minsta lilla plus en enda gång :( på snart 2år. Undviker gärna släktträffar för att slippa få höra något om barn. Nästa månad ska vi på dop. Vill inte!! Ett under att man pallar lämna sängen om morgnarna

Tänk att få gå med en liten kula i sommar , drömmen.
  • Mema9
    Nilli skrev 2019-02-24 08:00:16 följande:

Tack så mycket, det ska jag göra :)

Har precis samma känslor som er, tycker att det är så jobbigt att åka iväg på något.. Alla är så nyfikna och frågar när man ska skaffa barn osv, sen känns det som om alla dömer en, dricker man inte alkohol tillexempel så är man gravid.. man får inte bara vara utan det ska alltid vara något och jag tycker det är så jobbigt. Brukar ni känna så?

Kandelaber skrev 2019-02-24 12:33:12 följande:

Eller hur. Fast man trodde att alla vet att detta är ett känsligt ämne så kan det komma "När ni får barn sen". ALLTSÅ! Så jävla respektlös kommentar. Fattar de inte ens själva att de kan slänga det i ansiktet på nån som misslyckats med flera behandlingar o kanske inte kommer lyckas??

Ingen skulle säga "när du går ner i vikt o utbildar dig sen"! Men jag tar precis lika illa upp av den här frågan. Många som får barn lätt verkar tappa all jävla hyfs och omdöme hur man pratar till andra människor.

Det här är den värsta sorg jag burit på i livet, den blir ju aldrig lättare eftersom det tar många år att komma till slutet i frågan och då veta vad man eg ska sörja. Det är som en blöt sorgeryggsäck att släpa på jobbet, på släktträff osv. Man vill bara befinna sig med folk och o situationer där barn inte finns med. Då känner man sig nästan som en neutral person och inte den avvikande.

Ja gud jag kan bli så vidrigt arg på en del! En kollega gick på mammaledighet nyligen och en annan kollega kläckte ur sig till mig *nästa gång är det din tur* inför hela jobbgruppen , det är väl ingen jävla turordning!!

Tycker det är jobbigt att inte ta ett glas på tillställningar ifall nån misstänker, är jobbigt om magen är svullen ifall någon skulle se och misstänka, vill nästan ha tajta kläder endast för att visa att man inte har en gravidmage. På nått känns det som en del har koll på en, man ser deras blickar som att de skulle veta att man försöker fast de inte kan ha en aning. Men det är väl så att man är i den åldern där man *bör* skaffa barn. Undviker att umgås med ett tjejgäng där alla har barn. Verkligen elefanten i rummet. Usch
  • Mema9
    Kandelaber skrev 2019-02-24 14:44:47 följande:

Men herregud. Jobbar du med mest kvinnor då eller? Kan tänka mig att det isf blir intensivt samtalsämne. Ibland kan det bli en sån där "ja min första kom ju x antal veckor för sent"-diskussion men oftast är det blandade grupper så då låter det inte så. Kvinnor i grupp blir livsfarliga då de oftast bondar i detta samtalsämne. Bara det när folk ( både tjejer och killar) pratar om hur ungarna höll på i natt, är sjuka osv. Att inte kunna prata om "ungarna" osv gör att det känns som att man är lägre stående? Till o med på jobbet känner jag mig mindre vuxen o utan pondus bara för jag inte har barn privat. Usch! På en jobbfest frågade 2 olika personer (äldre män) om jag var gravid lite på skoj för att jag inte röjde lika mkt (hade dock en drink i handen....). De fattar inte ens att de kan förstöra nån annans kväll med såna jävla kommentarer. Snacka om 0 feststämning efter det. Man kanske skylle bli modig och vara dräpande efter det. Sedan när har den frågan tagits emot bra av en kvinna över 30???? Har man inte en preggomage landar frågan fel. Antingen vill man inte ha barn, kan inte få barn, gör en ivf och KÄMPAR eller så kanske man nyss plussat och inte kan säga Jaa vad bra du frågade så att jag får berätta till dig före mina egna föräldrar..... fy fan vilka jävla idiotfrågor. Ska börja fråga tillbaka hur många samlag han hade hemma förra helgen eller om de kör oralt eller kanske gillar traditionellt sex mer....känns lika passande.....

Ja fyfan blir irriterad bara du skriver om det!!!! haha! Jo visst jobbar inom vården så 99% kvinnor. En annan kollega hade varit sjukskriven ett bra tag, kommer tillbaka till jobbet och ställer frågan *jaha är det nån som är gravid än då?* ALLTSÅ!!!! Vem frågar ens sånt? Tänkte EXAKT som du skrev eller ba Joo men vi hade sex förra veckan vid ägglossning så vi får se om det tog sig denna gång!! Som att man ens skulle berätta om man inte gått ut med det till andra? Vad tror de? Omg en del saknar finkänsla så det skriker om det ......

Har såååå mycket bra svar till de som säger såna idiotsaken men vill inte säga emot heller ifall de förstår att man försöker, orkar liksom inte mer press att lyckas.
Svar på tråden Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation