• Kandelaber

Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation

Ledman skrev 2019-01-27 10:27:32 följande:

Hej!

Jag är snart 32 år och jag och min man har försökt bli med barn i snart 1 år. Vi ska påbörja utredning om ca en månad (första besök på klinik). Jag är mest intresserad av att hitta likasinnade människor som går igenom samma saker.

Varje månad/dag tar man temperatur och följer höjningar och sänkningar slaviskt, kollar efter äggvita-konsistens i flytningarna, tar ägglossningstest efter ägglossningstest.

Undrar över tidiga symptom på graviditet och tänker att man har det ena och andra (varför är symptomen till tidig graviditet samma som dom man har strax innan mens, det är så illa!). 

Är det någon som är i samma skede som jag och vill följas åt, väntar på utredning, vill prata om imaginära tidiga symtom man kanske eller kanske inte har? Som känner sig lika ensam? Som att den biologiska klockan tickade lite för snabbt helt plötsligt? 

Hej vi har fått återuppta vår utredning igen. Nu försökt i 1år o 9mån, varav ett plus med missfall i v8. Händer inget efter det.

Sambos spermaprov gjort (tror det var rätt ok värden). Nu väntar spolning för mig och gemensamt läkarbesök. Jag tog blodprover förra året (tsh var normalt men lite högre än fertilitetsläkare vill ha det sä tog om provet, lite lägre då och de hörde inte av sig pga det så antog det räckte). AMH är ju inte taget och jag vet ju inte helt 100 om det är ägglossning varje månad trots positiva ÄL-stickor.

Vi måste resa jättelångt för att träffa fertilitetsmottagningen (förutom att göra blodprover) tyvärr så undvika jobbet-problemet kommer redan nu trots att vi inte ens är i ivf. Vilken energi det tar att hantera allt sånt här!!
  • Kandelaber

Är det förresten nån annan som spolat äggledarna? Skulle ni använda salva på tampong innan?

• Kandelaber
    Mema9 skrev 2019-02-10 12:02:19 följande:

Hej, jag ska göra en spolning på torsdag men endast fått till mig att ta 2 alvedon och 1 Ipren ca 1h före besöket. Vad för salva?

I kallelsen står det såhär:

"2 timmar före ingreppet ska du föra upp en tampong indränkt med lokalbedövande salva (Tapin, Emla eller liknande) högt upp i slidan. Salvan köper du själv på apoteket". Efteråt ger de antibiotika.

Konstigt att det skiljer mellan olika landsting..?
  • Kandelaber
    Mema9 skrev 2019-02-10 15:15:35 följande:

Aha ja verkligen! Vilket tillhör du? Jag går hos en privat gyn

Det här är ett av landstingen i övre Norrland. När jag googlar hittar jag ingenting om dessa krämer i nån annan patientinformation, enbart några som diskuterar på FL angående vestibulit.

Men man ska väl alltid lyssna på sin läkare så kan ju inte va skadligt iaf hoppas jag!

Lycka till på din tid, vi får hoppas att ingen av oss har blockeringar! Finns väl inget att göra åt det förutom att sikta på ivf vad jag vet..

Har du tagit första blodproverna på tsh och det?
  • Kandelaber
    Mema9 skrev 2019-02-14 16:40:00 följande:

Gjorde spolningen idag, vill inte vara med om det igen.. Gorde ont! Men inte så pass att jag fick be de sluta eller liknande.. Gick ju att härda ut och var ganska snabbt över.

Visade sig fri passage och alla blodprover jag lämnat var bra. Så skönt! :)

Och jag överlevde min med! Tyckte det kändes mer när de vanliga "spatlarna" skulle hålla öppet dom vid vanligt gynbesök men ballong i livmoder o vätska gjorde inte särskilt ont, kändes mer konstigt. Klarade du dig utan att bli lessen? Inte jag, detta har pågått alldeles för länge..

Inga blockeringar här heller utan vi fick ta infektionsprover och AMH samt att hon skickar remiss till ivf klinik som tar kontakt med oss. Då får vi höra väntetider o ta beslut hur vi vill gå vidare.

Trodde det skulle vara svårare att få komma till ivf kö, särskilt när inga fel hittas. Men samtidigt så är vi snart uppe i 2års försök. Känns inte helt o hållet som "normal fertilitet"... Vi återgår nu till att vänta in ny ÄL i vanlig ordning...livet o tiden går extremt sakta.
  • Kandelaber
    Mema9 skrev 2019-02-16 15:35:21 följande:

Nej fy det var inte skönt med de som skulle hålla öppet, men han tog bort de så fort katetern var på plats.. tyckte allt gjorde ont tyvärr :/ nej jag bröt ihop när första ledaren var spolad , då kom alla känslor över mig och spänningen inför detta släppte! Men så fint stöd fick jag av läkaren och två sköterskor som var där inne. Var häftigt att se vätskan transporteras genom äggledarna!

Ja tur personalen är snäll när man är så labil själv i detta..

Nu nya tag med vanlig ägglossning i dagarna...HOPPAS spolningen gjorde nåt litet underverk! I övrigt väntar vi bara på att bli kontaktade av ivf. Vill såå gärna att det ska funka av sig själv innan ivf blir dags :(
  • Kandelaber
    Mema9 skrev 2019-02-21 16:06:23 följande:

Min läkare tyckte vi skulle hoppa över att försöka denna gäng pga att slemhinnan blir irriterad och kanske mindre mottaglig :( Fick ni försöka som vanligt?

Är så deppig för det känns som att en ägglossning är bortkastad. Hade äl igår så nu är det bara att vänta ca 4 veckor på nästa ägglossning. Blir galen.

Okej nä det har ingen sagt till oss. Vad tänker dom att slemhinnan blir irriterad av? Vätskan eller ballongen?

Usch jag förstår, bara 2 v är ju olidligt att vänta, både efter ÄL men även på ny ÄL efter att man kommit förbi första mensångestdagarna. Fy fan för att leva i framtiden hela tiden! "Till sommaren kanske vi har plus, till jul ska vi FAAN vara gravida". Känns som allt i nuet är noll utan plus =( Vill inte gå på en enda släktträff till som ogravid. Känner mig som en avvikande loser. Läskigt att det här har blivit avgörande för typ 90% av ens livsglädje. Det kom vid 7månaders försök för då insåg jag att snart är vi över tiden som är normalt och då kanske det blir svårt framöver. Usch!
  • Kandelaber
    Mema9 skrev 2019-02-23 20:50:23 följande:

Pga ballongen..

ja men man blir ju halvt psyko av detta.. tänker så helatiden och så fort det är nån tillställning *då kommer jag säkert vara gravid* men har inte ens fått minsta lilla plus en enda gång :( på snart 2år. Undviker gärna släktträffar för att slippa få höra något om barn. Nästa månad ska vi på dop. Vill inte!! Ett under att man pallar lämna sängen om morgnarna

Tänk att få gå med en liten kula i sommar , drömmen.

Håller med dig på alla punkter! Bara om det är en bebis med i rummet så känner man sig som elefanten i rummet, den tomma barnlösa ogravida. Även om andra säkert inte tänker på det lika mkt som jag så brukar man kanske ändå reflektera över vilka som är 30plus har hus och är barnlösa.

Just att vara utanför och "efter" även om man inte ska jämföra sig med andra. Om man ändå lever lite 8-5, har bra löner och radhus så kopplas man automatiskt ihop med den livsförändringen som "borde komma. Lever man lite mer på fläng som 30plussare hade det iaf varit lite mer förståeligt att man inte kommit"dit" än.
  • Kandelaber
    Nilli skrev 2019-02-24 08:00:16 följande:

Tack så mycket, det ska jag göra :)

Har precis samma känslor som er, tycker att det är så jobbigt att åka iväg på något.. Alla är så nyfikna och frågar när man ska skaffa barn osv, sen känns det som om alla dömer en, dricker man inte alkohol tillexempel så är man gravid.. man får inte bara vara utan det ska alltid vara något och jag tycker det är så jobbigt. Brukar ni känna så?

Eller hur. Fast man trodde att alla vet att detta är ett känsligt ämne så kan det komma "När ni får barn sen". ALLTSÅ! Så jävla respektlös kommentar. Fattar de inte ens själva att de kan slänga det i ansiktet på nån som misslyckats med flera behandlingar o kanske inte kommer lyckas??

Ingen skulle säga "när du går ner i vikt o utbildar dig sen"! Men jag tar precis lika illa upp av den här frågan. Många som får barn lätt verkar tappa all jävla hyfs och omdöme hur man pratar till andra människor.

Det här är den värsta sorg jag burit på i livet, den blir ju aldrig lättare eftersom det tar många år att komma till slutet i frågan och då veta vad man eg ska sörja. Det är som en blöt sorgeryggsäck att släpa på jobbet, på släktträff osv. Man vill bara befinna sig med folk och o situationer där barn inte finns med. Då känner man sig nästan som en neutral person och inte den avvikande.
  • Kandelaber
    Mema9 skrev 2019-02-24 14:29:15 följande:

Ja gud jag kan bli så vidrigt arg på en del! En kollega gick på mammaledighet nyligen och en annan kollega kläckte ur sig till mig *nästa gång är det din tur* inför hela jobbgruppen , det är väl ingen jävla turordning!!

Tycker det är jobbigt att inte ta ett glas på tillställningar ifall nån misstänker, är jobbigt om magen är svullen ifall någon skulle se och misstänka, vill nästan ha tajta kläder endast för att visa att man inte har en gravidmage. På nått känns det som en del har koll på en, man ser deras blickar som att de skulle veta att man försöker fast de inte kan ha en aning. Men det är väl så att man är i den åldern där man *bör* skaffa barn. Undviker att umgås med ett tjejgäng där alla har barn. Verkligen elefanten i rummet. Usch

Men herregud. Jobbar du med mest kvinnor då eller? Kan tänka mig att det isf blir intensivt samtalsämne. Ibland kan det bli en sån där "ja min första kom ju x antal veckor för sent"-diskussion men oftast är det blandade grupper så då låter det inte så. Kvinnor i grupp blir livsfarliga då de oftast bondar i detta samtalsämne. Bara det när folk ( både tjejer och killar) pratar om hur ungarna höll på i natt, är sjuka osv. Att inte kunna prata om "ungarna" osv gör att det känns som att man är lägre stående? Till o med på jobbet känner jag mig mindre vuxen o utan pondus bara för jag inte har barn privat. Usch! På en jobbfest frågade 2 olika personer (äldre män) om jag var gravid lite på skoj för att jag inte röjde lika mkt (hade dock en drink i handen....). De fattar inte ens att de kan förstöra nån annans kväll med såna jävla kommentarer. Snacka om 0 feststämning efter det. Man kanske skylle bli modig och vara dräpande efter det. Sedan när har den frågan tagits emot bra av en kvinna över 30???? Har man inte en preggomage landar frågan fel. Antingen vill man inte ha barn, kan inte få barn, gör en ivf och KÄMPAR eller så kanske man nyss plussat och inte kan säga Jaa vad bra du frågade så att jag får berätta till dig före mina egna föräldrar..... fy fan vilka jävla idiotfrågor. Ska börja fråga tillbaka hur många samlag han hade hemma förra helgen eller om de kör oralt eller kanske gillar traditionellt sex mer....känns lika passande.....
  • Kandelaber
    Mema9 skrev 2019-02-24 15:38:26 följande:

Ja fyfan blir irriterad bara du skriver om det!!!! haha! Jo visst jobbar inom vården så 99% kvinnor. En annan kollega hade varit sjukskriven ett bra tag, kommer tillbaka till jobbet och ställer frågan *jaha är det nån som är gravid än då?* ALLTSÅ!!!! Vem frågar ens sånt? Tänkte EXAKT som du skrev eller ba Joo men vi hade sex förra veckan vid ägglossning så vi får se om det tog sig denna gång!! Som att man ens skulle berätta om man inte gått ut med det till andra? Vad tror de? Omg en del saknar finkänsla så det skriker om det ......

Har såååå mycket bra svar till de som säger såna idiotsaken men vill inte säga emot heller ifall de förstår att man försöker, orkar liksom inte mer press att lyckas.

Men så vidrig grej!! Typiskt en sån person som tappar all jävla hyfs för att man själv blivit en mamma och hår noll empati för vanliga människor. Världen kretsar runt en själv och ens livsval. Det är så provocerande så jag har inte ord. Inte ens mitt jobb är i närheten då hehe. Nu för tiden blir jag till o med provocerad av gravida som stånkar inför alla och står o stryker magen mitt i ett rum eller under lunchen vid bordet. Typ sluta ta över hela rummet o syreförbrukningen med ditt moderskap! Sjuka tankar jag vet..

Fick iaf svar på AMH. 2,6 vilket är rätt bra som jag förstår det så det var ju trevligt o veta. Men varför händer inget då!!?
  • Kandelaber
    Annelien skrev 2019-02-27 14:13:47 följande:

Hej! Vill bara sprida lite hopp i tråden, då jag verkligen vet vilken frustration och sorg alla negativa gravtest innebär. 

Vi har försökt att få vårt första barn strax över ett år nu.

Jag har vääldigt oregelbunden menscykel, kort lutealfas och har haft svårt att hitta min ägglossning, har försökt med ältester och började för ett halvår sen tempa med Natural Cycles. Åt Primolut Nor 6 mån, för att få en kortare menscykel då den annars är mellan 35-60 dagar. Jag har såå många gånger varit övertygad om att jag är gravid, pga av alla möjliga gravsymptom. Lika besviken varje gång det bara varit ett streck på gravtestet sen...

Jag kände på mig att nåt var fel och var övertygad om att de två strecken aldrig kommer att visa sig. Vi planerade att boka tid för att börja fertilitetsutredning. Men jag kände till sist att jag inte orkade ens påbörja det, jag sa åt sambon att jag vill ta en paus från bebisverkstaden och bara glömma alla tester och ägglossningar. Allt jag ville var att bli gravid, men det var så himla jobbigt med besvikelsen gång på gång. Vi tog en paus, så har de senaste veckorna inte haft koll på ägglossningen eller nåt, vi har knappt haft sex ens. 

Men jag tempar ju och enligt tempen borde mensen komma vilken dag som helst, senast igår eller idag. Jag hade vanliga pms-symtom som jag annars har, men tyckte att jag kände mig ovanligt pigg och kreativ, än jag annars gör under pms. Förstås tänkte jag tanken "jag är kanske gravid" som jag tänkt tusen gånger tidigare, men trodde inte jag var det. Men jag tog ett gravtest spontant i förrgår och där kom för första gången TVÅ sträck fram!!! Var helt i chock!! Tog senare på kvällen ett Clear Blue digital som visade gravid 2-3. 

Jag blev alltså gravid helt naturligt, första ägglossningen efter att vi tagit en paus. Har hört om flera liknande historier också, kanske ligger nåt i det att man slappnar av i kroppen då man slipper stressen med ältester osv.. Jag vet att det är sista man vill höra "slappna av och tänk inte på det"... Det är omöjligt! Klart jag tänkte på det ändå, men inte stressade på samma sätt som tidigare då man har stenkoll på allt och har sex enligt schema typ..

Lycka till alla och jag hoppas ni snart plussar!

Skönt att det iaf kan slå till när som helst trots att det varit en jävla resa under en längre tid innan :)

Alla har nog funderat många ggr på om man är för stressad så att ägget inte vill fästa osv men jag gillar tanken mer på att det inte är medicinskt bevisat att det kan påverka. Det får så många av oss att må ännu sämre genom att tänka så, för det går inte att slappna av när det enda man vill inte sker och självkänslan är körd i botten. Även om vetenskapen bevisar detta skulle det bara öka ångesten ännu mer tror jag, snarare än att hjälpa.

Kul att det löste sig för er iaf!! Sen vad det beror på vet ju ingen men däremot är det ju många barnlösa som aldrig blir gravida oavsett om man slutar försöka, adopterar eller vad man än gör. Så att några råkar bli det handlar nog mer om knasig timing tror jag!
Svar på tråden Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation