• MariaMi

Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation

Hej,

Jag känner precis samma och skönt om man kan hjälpa varandra!

Jag är i samma situation men kanske lite längre fram. Vår utredning pågår i detta nu. Och har pågått ca 6 månader. Dock utan framgång.

Jag är 29 år och helt sjukt har detta börjat stressa mig fast jag vet att det är ganska ungt.

Man har väl haft någon föreställning att det ska va enkelt och att man kanske ska kunna få fler barn. Sen vänds allt upp och ner.

Vi sökte hjälp direkt för jag fick mens efter pillerstopp så det var inte lönt att försöka själva. Sökte hjälp hos gyn och där upptäcktes att jag hade för högt sköldkörtelvärde. Äter sedan dess medicin och nu är värdet normalt men går på kontroller ofta för att helst är det bättre med ännu lägre värde om man vill få barn.

Har precis avslutat en 10-dagars kur av Provera, som gav en blödning och imorgon börjar en kur Letrozol 2,5mg/dag i 5 dagar för att få ägglossning.

Har stora förhoppningar såklart men känner mig samtidigt uppgiven då jag redan testat detta en gång i höstas utan resultat..

Att vänta är det värsta, man vill ju bara göra någonting aktivt!

Hoppas tiden går fort fram tills att ni ska på besöket, sen brukar dom va snabba med uppföljning i alla fall och hittas inget fel kan man ju påbörja ivf direkt.

Vi tex kan ej påbörja ivf för jag har för högt tsh och dessutom ingen ägglossning trots stimulering...

Kram

• MariaMi
    Ledman skrev 2019-02-02 11:02:49 följande:

Låter otroligt jobbigt. Ja, att vänta är det värsta. Jag har väldigt grov pms också till råga på det så jag går in i mörkret oavsett under den perioden vilket inte alls är det man behöver då. Jag har tänkt att det är bäst att hålla sig aktiv men jag mår så dåligt av pms'en och hormonerna att det går inte. 

Hur gick det för dig denna månaden, fick du ägglossning? 

Men usch seder låter riktigt jobbigt. För det är ju tillräckligt jobbigt som det är, kan inte föreställa mig hur jobbigt det måste vara för dig!

Tyvärr hjälpte inte kuren denna månad men ska för säkerhetsskull på ett extra vul på måndag bara för att utesluta att det fortfarande inte blivit några större äggblåsor.

Hur ligger du till? Kram
  • MariaMi
    Ledman skrev 2019-02-06 13:03:47 följande:

Hur vet man att det inte funkade? 

Det gick inget bra denna gång heller, fick mens idag. Hade inte förväntat mig någon denna gång dock, mått så dåligt och inga "symptom" som jag ibland kan försöka inbilla mig. Nu är det brutal mensvärk i ett par dagar och så får vi göra nya tag. inte lätt att hålla humöret uppe!

Läkaren såg på vul i tisdag att ingenting hänt med mina äggledare, äggblåsor eller slemhinna. Det var med 99% sannolikhet en misslyckad kur. Men för säkerhetsskull ska jag dit på måndag för att utesluta och sen kunna börja på en ny kur.

Förstår att det är jobbigt när mensen kommer och man börjat hoppats och framför allt väntat sen låååånga väntan. har ju själv inte fått mens då min ägglossning ej fungerar så har inte varit med om det själv men likväl besvikelsen när man inte ens kan försöka aktivt pga utebliven ÄL vid dessa vul jag går på.

Skulle tro att jag är ca 3 månaders testande med piller hos gyn ifrån att komma vidare till ivf. Skulle ändå kännas som en lättnad mot det vi gör nu.

Hoppas mensvärken inte blir allt för jävlig och att ni snart kan göra ett nytt försök! Vad är er status annars tro, tidsmässigt?

Ha en fin helg, kram!
  • MariaMi
    Nilli skrev 2019-02-22 18:02:02 följande:

Hej, hoppas det är okej att jag hoppar in mitt i allt. Jag är i samma sitts som er, jag och min sambo har försökt i över ett år och det blir mer och mer frustrerande för varje månad. I januari fick vi påbörja en utredning och jag har lämnat blodprov och sambon spermatest, nu väntar vi på att få en tid för nästa besök där man går igenom svaren samt gör ett ultraljud för att se hur det ser ut där nere. Men allt tar ju så långt tid.. Och idag kom tyvärr mensen, som man hoppas månad efter månad.

Såklart :) alla är välkomna!

Vad jobbigt, men då har du hittat rätt. Vi sitter alla i samma båt här med såklart lite varierade historier. Och ja som du säger, tiden går så oerhört långsamt när man är i den här situationen. Man bara väntar på nästa steg och nästa och nästa..... Hoppas ni får en väl utförd undersökning och en plan för hur ni ska få hjälp snabbast möjligt. Uppdatera gärna hur det går för er :)

Kram!
Svar på tråden Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation