Tänder på g?
Tänkte höra vad era små har haft för symptom, eller tecken, på att tänderna är på g? Och vid vilken ålder har de dykt upp?
Tänkte höra vad era små har haft för symptom, eller tecken, på att tänderna är på g? Och vid vilken ålder har de dykt upp?
Okej! Då kanske det är lite tidigt för min lilla kille? Han är snart 5 mån, men har varit mer gnällig, dreglat i mängder och haft lite feber, svårare att somna/komma till ro. Så undrade om det kunde vara tänder eller bara någon fas..?
Spricker de upp över bara en natt typ eller kommer de sakta så man kan ana dom när man tittar eller känner?
Min tjej fick sitt första lilla riskorn när hon var 5 mån. Hade inga som helst symtom. Nu är hon drygt 7 mån och har 2 rätt långa tänder nere. Tror dock det är flera på gång för hon gnager på allt:)
Man kan se dem genom tandköttet innan de spricker upp. Sen anar man dem och tillsist är de uppe, då brukar gnällighet, uppvak och allt jobbigt sluta tvärt.
Jag tror vår var 5 mån när han fick första tänderna. Han åt på allt helt frenetiskt! Dregel överallt. Sömnen var rätt jobbig då också men det kan de vara ändå. Sen fortsatte det i rask takt fram till 8 mån. Jäkla elände! Väntar bara på nästa omgång nu...
Så skulle jag beskriva det. När nästan fyra tänder uppe kom samtidigt ammade jag minst 1 gång i timmen 1-2 nätter. Höll på att tappa det där och då...
Ingen feber, allt dregel gjorde bara magen konstig.
Ett våldsamt dregglande och allt skulle in i munnen. Äldsta barnet fick första tanden vid 4 månader -en hörntand uppe vilket är extremt ovanligt. Andra barnet fick två tänder nere fram ungefär vid drygt 5 månader.