Hypotyreos och PCOS
Hallå! Hittade den här tråden när jag skrollade igenom alla olika trådar. Ville bara berätta att jag diagnoserades med pcos i april 2018. Har försökt bli gravid sedan oktober 2017.. fick då i april provera för att försöka få igång kroppen med mens och få kroppen att vakna till. Hade ingen graviditet skett under sommaren skulle jag komma tillbaka till hösten och få ägglossningsstimulerande läkemedel. Väl tillbaka hösten 2018 fick jag träffa en annan läkare som tyckte jag skulle gå ner 5 kilo innan jag skulle få hjälp... tröttnade på landstinget och sökte privat gryn och fick en tid tre dagar efter första kontakt. Var hos min privatläkare en kvart. Hann då med VUL lite prat och fick utskrivet letrozol som ska stimulera ägg så att de mognar. Testade en enkeldos som var 1 tablett om dagen i 5 dagar. Hände absolut ingenting. Fick direkt börja med 3 tabletter om dagen i 5 dagar och då mognade 2 fina ägg som släppte. Plussade den omgången men slutade sen i utomkvedshavandeskap. Men precis när jag plussade fick jag även diagnosen hypotyreos. Vilket verkar vara graviditetsrelaterat då TSH låg på 8, för innan graviditeten hade jag normala värden. Nu äter jag levaxin dagligen och senaste TSH-provet jag tog låg det på 1,5. Så nu är jag redo igen.
Det jag ville säga är att letrozol kräver ju övervakning i form av VUL då det annars finns risk för överstimulering. Mognar fler än 2 ägg brukar man inte få försöka bli gravid då det är fler risker med fler barn för både mamma och barn. :) metformin skulle enligt min gynläkare vara ett alternativ att gå vidare till om inte trippel letrozolkur hade funkat på mig, MEN det skulle kräva ännu mer övervakning. Så dessa preparat är inget man ska ta själv utan samråd med läkare som har koll på äggblåsorna.
Nu har jag precis avslutat proverkur för att starta mens så jag kan börja med letrozol igen. :)
Jag skulle råda dig att söka privat! Det är det bästa jag gjort. Fick hjälp direkt och slapp känna stress om när man ska ha sex och vara rädd för att missa ägglossning. Med hjälp får du veta exakt +-1 dag om när du har ägglossning. Många privata har även så att funkar inget så kan de skicka remiss till landstinget. Jag själv tog test hela tiden för att man inte visste när man skulle testa. Det var ju också en stress och press...
Det blev ett väldigt långt inlägg men jag hoppas det var till någon hjälp! :) kram och lycka till!