Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

    Manshatet fortsätter.

    Anonym (A) skrev 2019-01-24 14:16:03 följande:

    Tycker inte att det är något manshat i den videon.


    "Toxic masculinity", det är en vänsterfeminist som gjort den så "manshatet" går ju diskutera

  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jh) skrev 2019-01-24 16:43:51 följande:
    Men förklara manshatet för oss som inte förstår då?
    Intersektionella perspektiv på våld i nära relationer | Länsstyrelsen Halland

    Intersektionellt  perspektiv på  utövande av våld i nära relationer
    I en intersektionell analys kan vi få syn på hur bilden av våldsutövaren som en avvikare riskerar att osynliggöra utsatta personer. Mäns våld mot kvinnor hänger ihop med destruktiva maskulinitetsnormer. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågors (MUCF) undersökningar visar att stereotypa attityder kring maskulinitet och femininitet är en riskfaktor för utövande av våld. I ett  sammanhang där stereotypa föreställningar om kön är veder
    tagna (som att riktiga män ska vara starka och trygga, eller kvinnor ska ta hand om hemmet) förekommer också mer av mäns våld

    www.lansstyrelsen.se/halland/tjanster/publikationer/intersektionella-perspektiv-pa-vald-i-nara-relationer.html
    Hegemonic masculinity - Wikipedia
    en.wikipedia.org/wiki/Hegemonic_masculinity
    Våld mot kvinnor · Feministiskt Initiativ · Feministiskt Initiativ
    feministisktinitiativ.se/politik/vald-mot-kvinnor/
    Om bilbränder och maskulinitet · Feministiskt Initiativ · Feministiskt Initiativ
    feministisktinitiativ.se/roster/om-bilbrander-och-maskulinitet/
    Inför feminism i skolan för killar | Aftonbladet
    www.aftonbladet.se/debatt/a/gPR0EL/infor-feminism-i-skolan-for-killar
    Samhällsdebattören: Skeva strukturer bakom mäns våld mot kvinnor | SVT Nyheter
    www.svt.se/nyheter/inrikes/i-ett-sadant-har-samhalle-far-vi-rakna-med-att-man-kommer-bruka-vald-i-nara-relationer
    Stoppa våldet mot kvinnor - med genuspedagogiken
    www.expressen.se/debatt/stoppa-valdet-mot-kvinnor-med-genuspedagogiken/
    Våld gör killar till män | Nationella sekretariatet för genusforskning
    www.genus.se/nyhet/vald-gor-killar-till-man/
    Maskulinitet och våld | Unizon
    unizon.se/mans-vald-mot-kvinnor/maskulinitet-och-vald
    Boråsforskaren: Uppfostra era pojkar som flickor
    www.expressen.se/gt/forskaren-uppfostra-era-pojkar-som-flickor/
    APA issues first-ever guidelines for practice with men and boys
    www.apa.org/monitor/2019/01/ce-corner.aspx




    Svante Tidholm:
    2:11 "Det här är ett problem som gäller alla män."
    4:18 "Det viktigaste är att vi pratar om de gemensamma problem som alla vi män har med att inte kunna låta bli att slå kvinnor."
    7:50 "Vi fostras till att bli våldtäktsmän."
    Roks seminarium i Almedalen den 3 Juli 2014
    Kvinnohatet - mäns våld mot kvinnor





    7:40
    De nordiska ländernas stora problem med mäns våld mot kvinnor har att göra med den ökande jämställdheten.
    De flesta kvinnor i Sverige och väldigt jämställda länder ute på arbetsmarknaden och många har också icke traditionella jobb.
    Nivån av sexuella trakasserier av kvinnliga höga chefer har ökat och ligger långt över det europeiska genomsnittet.
    Jämställdheten menar de på FRA, de försöker i alla fall göra en tolkning, den här jämställdheten leder alltså också till förändrade könsroller i hemmet.
    och enligt det resonemanget så blir männen så stressade av det så att dom försöker få tillbaka sina privilegier med hot och våld.
    [...]
    Kan man tänka sig att män använder sexuellt våld som en krigsstrategi strategi för att slå tillbaka kvinnors frigörelse kamp i länder med högre grad av jämställdhet? ja eller nej
    - ja i allra högsta grad.
    - ja
    - nej
    - ja.

    01:36:00
    Min slutsats är att vi skulle tjäna på det om vi rev ner alla maktstrukturer vi har idag och byggde upp något alldeles nytt.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jh) skrev 2019-01-24 18:14:29 följande:

    Jag vill ha en förklaring från dig, inte


    Jag vill ha en förklaring från dig, inte 100 länkar.
    Du är för bekväm för att klicka på några länkar så du får läsa själv men du vill att jag ska lägga ner tid på att skriva en mindre uppsats?
    Är det inte bättre du läser lite själv för att sen diskutera innehållet än att du läser och diskuterar min tolkning?
  • KlunsSmurfen
    DeathByPickles skrev 2019-01-24 18:17:10 följande:

     


    Fast jag tycker ju tvärtom att de hyllar de män som är shyssta och beter sig som folk, inte att de pissar på resten?


    Jag tycker att det är en snygg, aktuell och viktig reklam! Smart drag av Gillette! Vi vill se mer av den typen i vanlig media tycker jag. Stora märken som tar upp samhällsproblem, strukturer och som faktiskt har någonting att säga. 


    Nu ska de bara sluta upp med att bara producera de kvinnoinriktade produkterna i babyblått och rosa, göra en liknande upplyftande reklam för kvinnor och jämka priserna också. ;) 


    "Vi vill se mer av den typen i vanlig media tycker jag. Stora märken som tar upp samhällsproblem, strukturer och som faktiskt har någonting att säga."
    Duger av samma typ men "lite" omvänt?
    Domestic Violence Australia:
    "Let's hold up a mirror to feminism"



  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jh) skrev 2019-01-24 20:46:18 följande:
    Jag tycker inte att 100 länkar om allt från toxisk maskulinitet på Wikipedia till bilbränder och maskulinitet på Fi! säger något som helst om varför du tycker att gillete-reklamen är manshatande, nej.
    har du läst något av det?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jh) skrev 2019-01-24 22:09:27 följande:
    Ja, och jag förstår inte var hatet ligger då jag själv är uppvuxen med vuxna kring mig som haft attityden ?pojkar är pojkar?.. Där pojkarna i grupp hetsades att tafsa på tjejerna mot deras viljor i skolan och tjejerna grät och kände sig ofredade, lärarna förklarade med att pojkarna var ju käääära.. De tilläts göra kissbomber på varandra i duschen, hiearkiskt så att de coola killarna kissade på nördarna och om nördarna skulle säga till någon lärare så blev de i bästa fall retade med att de skulle ta av sig sina bindor och man-up och i värsta fall nedslagna.

    Dessa pojkar slutade inte tafsa när de blev män, de gick över till att sexuellt ofreda tjejerna med juck och tafs på krogen, påhejade av varandra och high fivade. Hot om stryk och kallad nedsättande öknamn när man avvisade dem. Storyn slutar som du förstår inte här och jag anser att maskulinitetsnormen är toxisk, jag förstår inte vad det har med manshat att göra. Om det är något som skulle få mig att hata män som grupp är det deras beteende, alla män som ofredat mig, alla män som har förminskat mig, alla män som har hotat med stryk eller kränkt mig när jag avvisat dem.

    Hade du lagt in länkar från pubmed eller SocINDEX hade jag mer än gärna läst allt du la upp. Men jag klarar utmärkt att diskutera det ur min egen aspekt eftersom manlighet har drabbat mig sedan jag var ett barn och behöver inte slänga flertalet artiklar från wikipedia och FI.
    "Hade du lagt in länkar från pubmed eller SocINDEX hade jag mer än gärna läst allt du la upp"

    Trådens ämne "Manshatet fortsätter", det vänsterfeministiska "manshatet" (de kallar det själva för manshat) det handlar alltså om feministiska teorier om "mansnormen" och vad feminister säger om den men det duger inte att länka till nationella sekretariatet för genusforskning, länsstyrelsen, unizon, APA, F! för att du ska ha länkar till pubmed eller SocINDEX?

    Är du seriös?
  • KlunsSmurfen
    DeathByPickles skrev 2019-01-24 18:17:10 följande:

     


    Fast jag tycker ju tvärtom att de hyllar de män som är shyssta och beter sig som folk, inte att de pissar på resten?


    Jag tycker att det är en snygg, aktuell och viktig reklam! Smart drag av Gillette! Vi vill se mer av den typen i vanlig media tycker jag. Stora märken som tar upp samhällsproblem, strukturer och som faktiskt har någonting att säga. 


    Nu ska de bara sluta upp med att bara producera de kvinnoinriktade produkterna i babyblått och rosa, göra en liknande upplyftande reklam för kvinnor och jämka priserna också. ;) 


    Varför köper du inte de blå produkterna som är billigare?
Svar på tråden Manshatet fortsätter.