• Anonym (Intr)

Manshatet fortsätter.

Jag vet inte om den här nya reklamvideon av Gillette har diskuterats här? Om man kollar på "Gilla" till "Ogilla" förhållandet så ser man ganska tydligt vad folk tycker om videon och då är inte ogilla siffran ärlig utan de tar bort ogilla markeringar samt kritiserande kommentarer från videon. Något som jag tvivlade på först men mycket riktigt försvann även min ogilla markering.
    En annan fråga är var kommentarerna från de 700k som gillat videon är.

">

Att det är godhetssignalering från Gillette är ganska uppenbart.
    Men folk verkar även vara irriterade och anse att de generaliserar män som grupp samtidigt som det är till män de säljer produkten. En del säger att det är propaganda.

"Gillette to women: "You're awesome! You rock! You rule! Worship the 'V'!"
    Gillette to men: "Is that the best you can do? smh, so disappointed..."
    "Please stop trying to associate every imaginable bad behaviour with men! This is sexist beyond believe..."

Vad tycker folket på familjeliv om reklamvideon?
    Brilljant PR trick för att få uppmärksamhet? Dum ide med tanke på hur många som reagerat negativt och kommer sluta gynna Gillette? 
    Propaganda?
  • Svar på tråden Manshatet fortsätter.
  • Anonym (Jh)

Jag förstår inte? Vad är det som folk reagerar på negativt med reklamen? Var är manshatet?

• Anonym (???)

Varför skulle alla som "gillat" ha skrivit en kommentar (som du sen tror är bortplockade). Fatta hur många som bara slentriangillar något och aldrig skriver en kommentar. 
    Hur vet du att "ogilla" -markeringar tas bort? Bara för att din egen försvann behöver det inte betyda att det är ett systematiskt bortplockande. Visst, det kan det vara men du kan inte dra den slutsatsen för att du har testat från bara ett (ditt eget) konto. Om de inte ville ha markeringar skulle de kunna stänga av möjligheten på det inlägget. 

• Anonym (Marlene)
    Anonym (Intr) skrev 2019-01-24 03:12:45 följande:
    Jag vet inte om den här nya reklamvideon av Gillette har diskuterats här? Om man kollar på "Gilla" till "Ogilla" förhållandet så ser man ganska tydligt vad folk tycker om videon och då är inte ogilla siffran ärlig utan de tar bort ogilla markeringar samt kritiserande kommentarer från videon. Något som jag tvivlade på först men mycket riktigt försvann även min ogilla markering.
    En annan fråga är var kommentarerna från de 700k som gillat videon är.

">

Att det är godhetssignalering från Gillette är ganska uppenbart.
    Men folk verkar även vara irriterade och anse att de generaliserar män som grupp samtidigt som det är till män de säljer produkten. En del säger att det är propaganda.
    "Gillette to women: "You're awesome! You rock! You rule! Worship the 'V'!"
    Gillette to men: "Is that the best you can do? smh, so disappointed..."
    "Please stop trying to associate every imaginable bad behaviour with men! This is sexist beyond believe..."
    Vad tycker folket på familjeliv om reklamvideon?
    Brilljant PR trick för att få uppmärksamhet? Dum ide med tanke på hur många som reagerat negativt och kommer sluta gynna Gillette? 
    Propaganda?
    Jag kan inte se videon. Men "Is that the best you can do"? Syftar kanske till att män i regel inte fixar till sig?

En kvinna lägger generellt mycket tid och pengar på sitt utseende  när mannen bara kammar (eventuellt tar i lite vax) och (eventuellt) rakar sig. Klart att kvinnor blir "awsome" och män blir... ja-kammade och eventuellt rakade... Finns inte så mycket awsome i det som män gör för att förbättra sitt utseende kanske? De förstärker inte det positiva och döljer inte det negativa. Resultatet blir därefter...

Jämför man män i filmer och män i verkligheten så ser ju män i filmer bättre ut och det finns en anledning- det ligger mycket tid bakom. Det är tid som män skulle kunna lägga på sig själva för att göra sig attraktiva för sin partner och andra, så som så många kvinnor gör i sin vardag och inte bara i Hollywood.

Som sagt, jag kan inte se videon. Men kanske är det detta man syftar på? En tanke som jag själv ofta tänker: att män skulle kunna vara så mycket snyggare om de bara ansträngde sig.

Det har inget med manshat att göra. Det har med så enkla saker som sexuell selektion att göra, ju snyggare någon är desto snyggare är den (såklart) och det är väl det som reklamen försöker inpränta.

Man kan välja att se det som ett tips, upplysning eller ögonöppnare. Jag förstår inte var hat kommer in i bilden.

Ha en bra dag :)
  • feeeeeeeee

Manshat?? What? Denna reklam får mig litegrann att gilla män igen. Känna hopp.

• Thereisthat
    Zombie von Rymmen skrev 2019-01-24 07:58:18 följande:

#kränkt

Sig mig hur många män som dör av kvinnors våld varje år.

Jag tycker iof inte att videon på något sätt är manshatande och jag tycker definitivt att man är lättkränkt om man blir förnärmad av den.

Men om detta citerade inlägg är ett försök till ett seriöst resonemang kring detta så grips jag av en svårartad och melankolisk pessimism... :(
  • Anonym (Peter)

Jag förstår inte vad en del (inte alla ) män blir upprörda över.
    Reklamen visar på förhållanden som går att rätta till så folk slipper må dåligt, hur blir man kränkt av det?
    (Hade diskussionen gällt det cyniska i att företaget lägger fram självklarheter och tjänar pengar på det hade jag förstått det, men att bli kränkt över påpekandet att alla kan få samhället att se bättre ut?)

• Anonym (Hmmmm....)

Män som inte vill ha skägg rakar sig. Män som vill ha skägg rakar sig inte. Det är en fråga om "ansiktsfrisyr"

Kvinnor behöver inte raka benen, men gör det för männens skull. För att männen ska tycka att de är sexiga.

• Anonym (A)

Tycker inte att det är något manshat i den videon.

• Anonym (Intr)

Anonym (Marlene) skrev 2019-01-24 08:18:21 följande:
    Jag kan inte se videon. Men "Is that the best you can do"? Syftar kanske till att män i regel inte fixar till sig?

En kvinna lägger generellt mycket tid och pengar på sitt utseende  när mannen bara kammar (eventuellt tar i lite vax) och (eventuellt) rakar sig. Klart att kvinnor blir "awsome" och män blir... ja-kammade och eventuellt rakade... Finns inte så mycket awsome i det som män gör för att förbättra sitt utseende kanske? De förstärker inte det positiva och döljer inte det negativa. Resultatet blir därefter...

Jämför man män i filmer och män i verkligheten så ser ju män i filmer bättre ut och det finns en anledning- det ligger mycket tid bakom. Det är tid som män skulle kunna lägga på sig själva för att göra sig attraktiva för sin partner och andra, så som så många kvinnor gör i sin vardag och inte bara i Hollywood.

Som sagt, jag kan inte se videon. Men kanske är det detta man syftar på? En tanke som jag själv ofta tänker: att män skulle kunna vara så mycket snyggare om de bara ansträngde sig.

Det har inget med manshat att göra. Det har med så enkla saker som sexuell selektion att göra, ju snyggare någon är desto snyggare är den (såklart) och det är väl det som reklamen försöker inpränta.

Man kan välja att se det som ett tips, upplysning eller ögonöppnare. Jag förstår inte var hat kommer in i bilden.

Ha en bra dag :)

Nä, du måste nog se videon. Du kan söka på "Gillette Is that the best you can do" på Youtube.
    Om det hade varit som du tänker av att se titeln så skulle videon ändå vara en relevant reklamvideo för rakning. 

Männen du ser i filmer är ju redan över medel när det kommer till utseende och dessutom har de blivit sminkade och fixade. Något som inte är en prioritering för den typiske mannen. 

Svar på tråden Manshatet fortsätter.