• Anonym (Lurad)

    Hjälp! Jag har blivit lurad!?

    Det hela börjar med att jag beställde ett soffbord på deras hemsida för 3000:-

    Detta var i December strax innan jul så jag valde att köpa soffbordet mot faktura.

    Och bordet skickades hem till mig.

    Jag hade tänkt först köpa bordet kontant men jag behövde helt enkelt pengarna till julklappar.

    Nu under Januari så har de skickat 2 stycken påminnelse fakturor till mig och jag har kontaktat dem via Mail och sagt som det är, att januari månad blir riktigt tuff för mig och att jag inte kan betala soffbordet denna månaden för pengarna räcker inte till. Men att jag kan betala fakturan i februari för då kommer jag ha pengar.

    Men nu kommer vi till det som skedde idag.

    På hemsidan hade de mycket mer fina saker och jag valde att köpa dekoration till hemmet och summan landade på cirka 600 kronor. Dock valde jag att betala kontant (med kort) denna gången eftersom jag hade pengar.

    Detta var i morse och summan drogs med en gång från mitt bankkonto.

    Sen går det några timmar och jag får ett Mail om att min order är makulerad.

    Så jag går in på deras hemsida och ser att man kan chatta med kundtjänst så jag gör det och jag frågar varför min order har blivit makulerad.

    Då svarar han för att du inte har betalat din faktura.

    Jag svarar då att jag har redan mailat kundtjänst och förklarat läget med min ekonomi.

    Han svarar då att han inte bryr sig och att mina varor skickas när jag betalat fakturan.

    Jag säger då att jag vill ha mina pengar tillbaka eller så vill jag prata med hans chef.

    Då skriver han helt plötsligt att jag är störd i huvudet.

    Han skriver att jag ska gå söka hjälp och så skriver han att jag är bortskämd och kallar mig för ett jävla adopterat barn.

    Och SÅ lämnar han chatten.

    Jag blev helt paff så jag bestämmer mig för att ringa i stället. Och det är samma kille som svarar och när han får höra att det är jag så lägger han på luren. Jag ringer flera gånger efteråt men han vill inte svara.

    När jag gjorde denna betalningen med kort så gjordes den genom paypal. Kan de hjälpa mig på något sätt?

    Får han ens göra på detta viset?

    Vad ska jag göra nu?

  • Svar på tråden Hjälp! Jag har blivit lurad!?
  • Anonym (Revisorn)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-01-21 21:10:49 följande:

    Hummmm, företaget gjorde en förlust på nära 7 miljoner förra året. Killen är förmodligen väldigt pressad och dagar från att gå i konken. Du ska nog skynda dig att betala den där fakturan för ett konkursbo kommer kräva dig på påminnelseavgifter och ränta.


    Ja herregud vilka siffror de senaste fyra åren. Vilka ägare ska stå ut med att fortsatta miljonförluster år efter år?
  • Anonym (Men .......)

    Att handla mot faktura betyder inte att man själv bestämmer när man vill betala! På fakturan står sista betalningsdagen och den håller man. Vilket företag du än handlar på utgår ifrån att du vet vad du gör och har råd med det du beställt. De har rätt att skicka fakturan vidare till inkasso när datumet för betalning är passerad. Vilket uppenbarligen din gjort. Att du inte har koll på din ekonomi och ser till att betala första beställningen innan du köper mer skulle jag också bli jäkligt sur över. Ser ju milt sagt konstigt ut att först säga till företaget att man har så dåligt med pengar så man inte kan betala sin skuld och i nästa ögonblick handla mer?! Är det någon som blivit lurad så är det väl företaget.

  • EnAnonumius
    Anonym (njae) skrev 2019-01-21 20:58:28 följande:
    Ja men det är det du isåfall ska strida om. Inte att få beställa eller få dina grejjer. Utan att få dinga pengar tillbaka. Hota med konsument och ARN annars. 
    Så kan företaget bevisa att hon har en obetald faktura hos dem.

    Det är inte fel (olagligt) att makulera en order från en person som beställer och då samtidigt har en obetald faktura på företaget.


  • smulpaj01

    Du har ju betett dig extremt märkligt redan från början. Varför köpte du inte soffbordet i februari när du kommer ha pengar? Ett soffbord är allt annat än nödvändigt och går att leva utan.

    Sedan shoppar du ännu mer onödigt krimskrams när du inte kan betala den skuld du redan dragit på dig. Detta är helt ofattbart, så otroligt konstigt gjort att jag har svårt att tro på detta.

  • EnAnonumius
    Anonym (Lurad) skrev 2019-01-21 20:55:38 följande:
    Men han skrev i chatten att jag inte får pengarna tillbaka.. varken pengarna eller tillbehören jag beställde. Det jag beställde nu skickas när jag betalat min faktura sa han.
    Du ser inte dumheten i att beställa nya varor från ett företag som du är redan skyldig pengar till? 

    Alltså du hade kontakta kundtjänsten och sagt att du hade dålig ekonomi i Januari månad, (det är normalt de har de flesta), och bad om anstånd att få lov att betala i Februari.

    Tydligen hade du ju inte "så dålig" ekonomi,  då du kunde spontan handla en pryl för 600kr på samma företag. Det hade ju varit bättre att du lagt de 600kr som en delbetalning på de 3000kr du var redan skyldig. Så hade du bara haft 2400kr kvar att betala i Februari.

    Att de makulerade ordern för dig är inte alls konstigt. 
    Sedan så kunde ju han skött tillrättavisningen av dig på ett mycket mer snyggare sätt det kan nog de flesta hålla med om. Men du har knappast blivit "lurad". Du har ju en skuld på det företaget redan för 3000kr.  Snälla tänk efter lite så inser du ju att du knappast egentligen har blivit lurad. Betala din skuld på 3000kr, alltså alla 3000kr så får du ju även den varan du beställde för 600kr.  Alternativt avstå vara du beställde och betala mellanskillnaden mellan 600kr och 3000kr, d.v.s 2400kr.

    Sedan så kankse du skall klippa ditt kreditkort och skaffa in ett debitkort i stället. Det går att handla med debitkort på nätet med. Skillnaden är att du inte har tillgång till någon kredit och ta en kurs någonstans så du lär dig att hushålla med pengar i stället.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Konken)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-01-21 21:10:49 följande:

    Hummmm, företaget gjorde en förlust på nära 7 miljoner förra året. Killen är förmodligen väldigt pressad och dagar från att gå i konken. Du ska nog skynda dig att betala den där fakturan för ett konkursbo kommer kräva dig på påminnelseavgifter och ränta.


    Konkurs inledd 2018-10-11
  • Egon den stora
    Anonym (..) skrev 2019-01-21 21:02:46 följande:

    Känns väl rätt rimligt? Du är ju fortfarande skyldig honom 2400kr. Du får säkert dina prylar när du betalat allt.

    Gör rätt för dig och betala dina prylar, alternativt att använd ett kreditkort istället för att beställa mot faktura och skita i att betala.

    Är själv egenföretagare och det är otroligt irriterande när kunder inte betalar. Minns själv hur illa jag hamnade privatekonomiskt när jag byggde ut huset och hade räkningar upp över öronen, och en jättekund utan anledning dröjde med betalning i 90 dagar.


    Hur funkar det när man säljer fakturan? Slipper man risken då?
  • Miss Skywalker

    Skulle du skicka fler grejer till någon som inte betalat för saker du redan skickat? Kan förstå att det brister tillslut när man måste ta skit från idioter..

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Konken) skrev 2019-01-22 10:40:21 följande:
    Konkurs inledd 2018-10-11
    Hur kan de fortsätta sälja saker om konkurs är inledd 
  • Anonym (Ännu mer)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-01-21 21:10:49 följande:
    Hummmm, företaget gjorde en förlust på nära 7 miljoner förra året. Killen är förmodligen väldigt pressad och dagar från att gå i konken. Du ska nog skynda dig att betala den där fakturan för ett konkursbo kommer kräva dig på påminnelseavgifter och ränta.
    11 mille back året innan. Hur kan man då få fortsätta??
Svar på tråden Hjälp! Jag har blivit lurad!?