Mamma som inte vill ta ansvar?
Anonym (Målla) skrev 2019-01-21 07:41:36 följande:
Hmmm....tycker alltför många "rider på" den orsaken att man mår dåligt. Orkar inte städa - för man mår dåligt...orkar inte sköta sina barn -för att man mår dåligt....orkar inte ditt o datt för man mår dåligt o e matt...blabla. Tänk om det ibland skulle vara bästatt nån slog näven i bordet o röt till "att nu f.n rycker du upp dig o tar ansvar över dina barn"!!!!?? Jag tror det kan vara bäst för många. E det för många runt omkring som hela tiden håller dig stående o sköter dina barn, lagar mat osv, blir det för många lätt att man fortsätter i det spåret. Inser du att "shit, jag måste greja dethär" så måste man kliva upp o sköta barn, koka, handla trots att man e MATT. Inte hjälpte det på 50talet heller att vara "matt", det var bara att rulla vardagen oberoende av feelisen.Hon fick åka iväg och vila upp sig några veckor på så kallad husmorssemester. Under tiden kom det hem något slags kommunal hemhjälp, tror det hette hemvårdarinna.
Så nog fanns det de som hade svårt att orka redan då, och även om hjälpen inte såg likadan ut som nu, så fanns den att få, även för den som inte var rik. (Trots att förstås inte alla mådde bättre bara av några få veckors frånvaro av plikter.)
Jag känner också till två andra familjer, där mammorna av olika orsaker har haft svårt att klara ut hemarbetet. Båda fick barn i slutet av 60-talet och i början av 70-talet. Båda fick något slags hjälp från kommunen som kom hem och såg till att hemmet hölls i någorlunda presentabelt skick. Så det är inte sant att mammor i alla tider har klarat ut moderskap, och allt som hör därtill, bättre än vad dagens mammor gör!