Inlägg från: whtevr9 |Visa alla inlägg
  • whtevr9

Förskola - vilket schema bör följas?

Det bästa för barnet är väl att få vara med sin förälder?

Lämna så sent man kan, hämta så tidigt man kan?

• whtevr9
    LejonSa skrev 2019-01-19 23:14:10 följande:

Visste att en sån kommentar skulle komma.

Våra barn har varit hemma med oss 2,5 år respektive 2 år. Första barnet går 20 h nu pga behov konstaterade av förskolan själva. De kommer gå så lite som möjligt. Men jag tycker ändå det känns väldigt hattigt att ena dagen lämna si o andra dagen lämna så. Makens schema är inte rullande heller. Annars hade det ju iaf varit någon form av rutin på det hela.

Vår tanke var att barnen lämnas o hämtas enligt mitt schema som är fast (och framförallt flexibelt med möjlighet till att jobba hemifrån etc) o sen anpassas efter pappas när det är passande eller hur man ska beskriva det. Dvs slutar pappa 13 så hämtas barnen då o inte 15 när jag slutar. Eller börjar pappa 10 så lämnas barnen 9 ist. Osv. Men att barnen ska börja en dag kl 12-13 o jag hämta kl 15 känns ju hur konstigt som helst.

Fast kanske bara jag som tycker det är märkligt...

O ja jag håller med dig. Barnen har det bäst med oss. Alla dagar i veckan o kunde vi skulle vi mer än absolut gärna ha de hemma med oss och jobba omlott men det går inte. Vi har dock kunnat det en gång i tiden. Därför kunde barn nr 1 vara hemma till strax över 2,5 år.

Tolkade det som att pappan hade fast schema.

Det är svårt. Jag tänker att innan lunch borde väl barnen lämnas och hämtas av den föräldern som slutar tidigast. Och det barnet som behöver gå mer timmar borde få behålla sina timmar om det behövs?
Svar på tråden Förskola - vilket schema bör följas?