kma skrev 2019-01-20 00:00:40 följande:
Jo men den nya katten är inte van att vara ute tänker jag. Jag kommer ju skaffa en katt som trivs bäst inne då såklart.
Jag tänker att du kanske målar "fan på väggen" lite. :)
Det är en sak om föräldrarna faktiskt vill ha kvar katten. All välsignelse åt deras håll i så fall liksom.... men om de kände sig tvugna att ta över katten tycker jag att du är skyldig både dem och kissekatt att göra ett försök.
Det är inte alls omöjligt att skola om utekatt till innekatt - jag har varit fosterhem till en organisation som INTE adopterade ut sina katter som utekatter, och trots att samtliga kissar jag hade i hemmet levt som utekatter tidigare hade vi inga problem med att få dem att fungera och vara nöjda inomhus. Mer rätt stimulans förstås!
En av dem joggar till och med i koppel.
VILL föräldrarna däremot hemskt gärna behålla katten kan det kanske vara läge att börja leta en annan katt, men man ska inte tro att det är jätelätt (eller rättvist mot katten) att hitta en individ som både är social nog att stå ut med små barn och samtidig accepterar att bli lämnad ensam hemma alldeles för länge varje dag.