AndraSladdis skrev 2020-04-19 20:16:43 följande:
Hej!
Jag och min sambo funderar på äggdonation, och då särskilt på S:t Petersburg. De har ju en bra katalog av donatorprofiler. Det skulle kännas bra att kunna välja någon som liknar mig lite grann, när man nyligen fått veta att mina egna ägg är troligen skrot. Jag undrar över några saker där jag hoppas ni kan ge lite input:
- Har ni fått välja en donator fritt från katalogen, eller har ni blivit tilldelade en annan donator? Är många av dem i katalogen redan upptagna?
- Hur väl stämmer uppgifterna i katalogen? Jag är egentligen mindre intresserad av donatorns ögonfärg eller längd. Jag undrar om kliniken kontrollerar de angivna uppgifterna gällande t.ex. jobb, utbildning, släkt... ? Kan vara en svår fråga, jag förstår, men känns just nu viktigt för mig personligen att kunna hitta en match.
Man får välja fritt, de respekterar ens beslut. För oss slutade det ändå med att vi valde donatorerna kliniken föreslog och inte vad vi var intresserade av från början. Det är svårt utifrån barnbilderna nämligen och de har träffat donatorerna. När vi fick se vuxenbilderna (vissa vill se det, andra inte) var det helt annorlunda. För mig har det varit viktigt att få ta del av så mycket info som möjligt och även se vuxenbilder.
På Olga är de noggranna med sina donatorer och det är mycket bakgrundsinfo man får ta del av, man ser också hur donatorerna besvarar frågorna. Du kan också ställa frågor om donatorerna till samordnaren.