Inlägg från: Sessan101 |Visa alla inlägg
  • Sessan101

Får familjehem berätta för okända vilka de haft som placerade?

Som rubriken lyder. Får ett familjehem berätta för människor som det inte rör, eller gör någon nytta att berätta för, berätta att en viss person varit tidigare placerad?

• Svar på tråden Får familjehem berätta för okända vilka de haft som placerade?
  • Sessan101
    Bibbidi skrev 2019-01-18 01:18:44 följande:

Ja det får de göra.

Familjehemsföräldrar omfattas inte av någon sekretessbestämmelse i vare sig socialtjänstlagen (2001:453) (SoL) eller offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) och har således heller ingen lagstadgad tystnadsplikt.

Det där stämmer dock inte. De får inte yttra sig om uppdraget mer än nödvändigt.
  • Sessan101
    Ekolan skrev 2019-01-18 08:16:09 följande:

Ja, även logiskt sett så borde de ju få göra det. Barnen ska ju vårdas om som deras egna typ. Med fortsatt vanlig skolgång och föräldramöten osv. Vore konstigt att smyga med det.. Som om man skulle gömma undan det faktum att man har en extra familjemedlem.

Ifall man pratar om den placerade i skolan, men en vän så vet jag att det är så. Man får inte berätta mer än nödvändigt dock.

Min fråga i tråden var dock inte så. Ifall familjehemmet pratar med någon den inte känner, t ex bara skriver med någon på någon sida online, då får man väl inte nämna namn
  • Sessan101
    Deceree1 skrev 2019-01-18 08:13:42 följande:

Jag säger ff inte namnen på de ungdomar jag har haft genom socialtjänsten och det är ganska många år sen nu. Det sitter väl i ryggmärgen.

Men får man springa runt och berätta för folk att ?den där har jag haft placerad den tiden och så länge bodde den?

Känns ju som att man inte borde få göra det, personer det inte rör och det inte ens är aktuellt
  • Sessan101
    Deceree1 skrev 2019-01-18 11:03:12 följande:

Nej det tror ja inte att man får. När man tillträder tjänst eller uppdrag skriver man ju på sekretessavtal.

Man får väl ha lite förnuft själv o fatta att man inte springer runt o pratar om sånt. Det är helt oetiskt o finns ingen som helst anledning. Det måste ju finnas annat att prata om. Det är oansvarigt och kränker den inblandade.

Precis. Tycker att det måste gå under sekretess
  • Sessan101
    Jw83 skrev 2019-01-18 11:57:20 följande:

Fast det kan ju bli fruktansvärt för barnet. Lilla Kalle som äntligen fått en trygg familj men som måste uteslutas från allt.

Syskonen gifter sig men Kalle får inte vara med på bröllopsfotot för det kan hamna i tidningen. Familjen tar semesterfoton och lägger upp på familjens blogg men Kalle får aldrig synas där. Kalles familjehemsmamma blir tillfrågad om vad hennes barn heter och hon måste alltid utesluta Kalle. Osv

Många familjehemsbarn ser sitt familjehem som sin riktiga familj. Tänk att leva i 15-16 år med en familj som måste utesluta en och aldrig får tala om er med andra? Tänk att vara förälder åt och älska ett barn i 15 år men sedan aldrig få nämna barnet till någon.

Tror du missuppfattat min fråga. Det är inte skyddad identitet som du beskriver jag pratar om. Ifall Lilla Kalle bodde hos mig skulle man inte vara tvungen att utesluta honom pga att han var placerad. Däremot får jag inte gå runt och berätta varför Kalle måste vara ifrån sina biologiska föräldrar eller om Kalle har problematik som låt säga min syster inte behöver veta.
  • Sessan101

[quote=79375860][quote-nick]EmberEyes skrev 2019-01-18 23:58:59 följande:[/quote-nick]Lilla Kalle kanske tycker att "foster-moster" inte har att göra med viss problematik som rör honom, men ur ett vuxen-perspektiv kan det vara viktigt att "foster-moster" känner till att Lilla Kalle har knarkat eller misshandlat en klasskompis eller varit utsatt för situationer som gör att han reagerar negativt på karuseller eller lasagne eller betande får.[/quote

Då är det ju något man BEHÖVER berätta. Om man INTE BEHÖVER berätta då, då lär det ju inte vara okej.

Svar på tråden Får familjehem berätta för okända vilka de haft som placerade?