Guldpäron skrev 2019-01-14 21:27:01 följande:
Jag planerar bebisverkstad och funderar på om jag ska gå till Gyn och kolla att ?allt ser bra ut?, och kanske kolla mina äggreserver.
Någon som gjort en sådan undersökning när ni planerat bebis och kan berätta lite hur det går till? Kan man gå till vilken Gynmottagning som helst för att kolla äggreserver?
Tacksam för svar :)
Du kan köpa Werlabs Fertilitetspaket (werlab.se)och ta blodproverna på CD3 på det av deras provtagningsställe som ligger närmast dig.
I det paketet ingår amh (som ska tas på cd3, alltså 3e dagen under mensen). Amh talar om ungefär hur många ägg du har kvar (äggreserv), men säger tyvärr inget om det är bra eller dålig kvaliltet på äggen.
Tänk på att både äggen och spermierna måste vara bra för att det ska bli barn. Ibland skyller läkarna endast på äggen. Men en bra gyn kan ordna så din man får remiss för spermaanalys med morfologi. Måste vara med morfologi, det är viktigaste delen.
Annars om man redan försökt bli gravid i 12 månader utan plus, så kan man få en infertilitetsutredning genom Landstinget. Då kontaktar man Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säger att man vill göra en utredning så får man ställa sig i kö för det.