FDFMGA skrev 2019-03-06 12:11:03 följande:
Tja, jag tror inte att det hjälper särskilt mycket att lätta på trycket genom att skapa öknamn på personer, organisationer eller länder.
Men jag tycker iofs att det pejorativa "Tro och underkastelse" säger betydligt mer om avsändarens underliggande behov än "Israhell".
Det förra indikerar att man underkastar sig islam medan det senare inte säger annat än att man tycker Israel är ett skitland.
Det är väl för övrigt därför Israel är så populärt bland många sverigedemokrater av den nya skolan, alltså de som inte har judar som särskilt hatobjekt utan araber - Israel som en bastion mot vad man menar är den muslimska expansionen och islams planer på världsherravälde.
Jag tänkte vidareutveckla mitt tidigare svar på det här inlägget, och detta svar riktas främst till de SD-are som kanske ser Israel som en "bastion mot muslimsk expansion" eller kanske gillar Israel för att man inbillat sig (eller låtit sig inbillas av andra) att vi skulle hysa något särskilt hat till just muslimer och araber.
Vi har 1,8 miljoner muslimska medborgare här, dessa har fulla medborgerliga rättigheter inkl. religionsfríhet (oavsett vad nu Sveriges odugliga utrikesminister har kläckt ur sig i den frågan). Många av dessa har höga befattningar inom det militära, polisväsendet och det finns muslimer som är domare i högsta domstolen, de kan rösta på egna politiska partier och dessa får representation i Knesset. Våra muslimer är välkomna att göra militiärtkjänst (men måste inte göra den). Om ni nu inbillar er att vi är mot muslimer så bode ni tänka på att det i dag finns över 300 moskeer i Israel (mot ett 80-tal på 80-talet), böneutrop är dessutom en del av stadsbilden.
Jag har själv många muslimer som arbetskamrater, både manliga och kvinnliga, och vi umgås privar med flera muslimer och deras familjer, så de som (ja även du FDFMGA) som inbillat er att jag skulle hysa något personligt hat mot muslimer kan dra något gammalt över er, ni samlar inga pluspoäng hos mig (varför nu någon skulle vilja göra det?) Jag har mer gemensamt med "genomsnittsmuslimerna" än vad jag anser mig ha gemensamt med ultraortodoxa judar, kristna extremister typ Jehovas Vittnen, Knutbysekter eller Mormoner. Jag är själv inte troende, men undanber mig etiketter, det närmaste jag accepterar är Agnostiker. Det hindrar mig inte från att dela mitt liv med en troende kvinna, som inte heller ser det som något problemn att jag inte aktivt delar hennes gudstro.
Om ni däremot gillar Israel för att ni t.ex tycker att det är bra att det åtminstone finns ett land i regionen med demokrati, religionsfrihet, allmänna val, jämställdehet mellan könen, HBTQ-tolerans, satnsingar på förnybar energi m.m. så är det välkommet. Det är även helt OK om ni bara gillar Israel för våra fina stränder, utelivet, den goda maten, historiska minnesmärken och spännande naturupplevelser. Men ni kan sluta upp med att låtsas vara för Israel bara för att ni tror att vi hatar muslimer.
Nu säger jag inte att det
inte finns Israeler som hatar muslimer, det finns det visst det, precis som det finns svenskar, danskar, tyskar osv. som hatar muslimer m.fl.