Är det svårt att jobba som soc.sekreterare?
Har du någon utbildning inom vården nu? Jobbar du inom psykiatrin? Du kan ju börja där - ta jobb som ssk/usk/skötare/vad du är inom psykiatrin och se om det känns bra. Mitt intryck är att det är ganska trevligt att jobba där, iaf inom öppenpsykiatrin och att det inte är jätteviktigt vad man jobbar som. Det upplevdes väldigt ostressigt för mig när jag jobbade där - jag jobbade som psykolog men hade även inblick i de andra yrkesgrupperna. Var tex ssk och skötare som hade stödsamtal etc och det är ju en möjlighet även om du inte har kuratorutbildning. Ssk tog blodprover och övervakade urinprover mest annars. En hel del gruppmöten där man är ganska passiv när det inte är ens "egna" ärenden som tar upp. Trevligt liksom. Sedan kan du ju vidareutbilda dig om du trivs där men vill ett steg upp.
Skulle valt öppenvårdspsykiatrin alla gånger framför soc sekr. Tänker också att om du har en psykossjukdom i botten är de nog mer överseende ned det inom psykiatrin eftersom de förstår vad det handlar om och att det går bra att jobba ändå. Kanske är svårare inom det andra.