Anonym (Torris) skrev 2019-01-13 20:37:58 följande:
Hej igen. Jag har absolut inte övergivit tråden. Jag läser och är väldigt tacksam för alla svar och diskussionen som uppstått men i den stressiga vardagen har det känts övermäktigt att sätta sig och skriva bra svar. Så mitt tack gäller er alla. Jag har verkligen fått mycket att tänka på och reflektera över. Speciellt detta med att sex har blivit kravfyllt, det är väl i sig inte grundproblemet, eller så är det det? Men det finns absolut en prestationsångest knuten till sex i nuläget. Speciellt då jag upplever att min sambo lite tar illa vid sig om jag skulle bli upphetsad av något annat än honom. Alltså att läsa erotiska noveller eller dylikt. Och där var det ju någon tidigare i tråden som beskrev problemet med att mäns och kvinnors sexualitet ter sig på lite olika sätt och kan leda till missförstånd. Min sambo har nog förutsatt att min lust skall komma av någon typ av stimuli från honom, för det omvända räcker för honom. Och visst, min sambo har verkligen varit den som har dikterat villkoren för vårat sexliv, så det har säkert gett oss en skevhet i samlivet. Men var tusan börjar man reda upp allt? Schemalagt sex en dag i veckan som någon annan här hade, eller avhållsamhet, tid och tålamod i väntan på att lusten väcks? Egentligen vill jag inte ha sex utan att vara upphetsad, för det har jag haft så länge nu att sex för mig är lika med ett besvär, en plikt och i viss mån även fysiskt obehag...
Sist men inte minst, jag håller med New Dawn i sex såklart är viktigt för kvinnor också, behovet borde rimligen vara ungefär lika stort hos båda könen och så länge vi antar att sex inte är lika viktigt för kvinnor så kommer männens sexualitet få mest uppmärksamhet. Jag kan inte påstå att jag lever som jag lär, men jag tycker att kvinnor borde bli bättre på att äga och stå för sin sexualitet. Hade jag gått in i ett nytt förhållande nu hade jag nog agerat annorlunda. Men man lär så länge man lever....
Som alltid gäller det först att ta reda på vilka känslor som ligger bakom. Det är liksom grunden.
Först måste du göra klart för dig hur ni ligger till i själva relationen. Älskar ni varandra? Vill du hitta en lösning på sexlivet?Vill du leva med din man? Tycker du om att vara nära, ser du fram emot att göra något på tu man hand med honom. (gå på restaurang, åka på semester).
Näsra fråga gäller honom. Älskar han dig? Känner du dig älskad? Är han respektfull och förstående? Förstår du honom? Försöker du förstå hans känslor?
När det kommer till sex så beskriver du att det finns problem med prestationsångest. Det kan ju i sig döda sexlusten, och om du har sex utan att vara upphetsad riskerar du begrava din lust ännu mer. Att flera gånger ha sex utan lust är något väldigt negativt, för hjärnan kopplar då inte ens inhop sex med något positivt.
För att du ska få igång din lust måste sex bli något positivt.
För att det ska bli det måste ni reda ut vilka känslor som hindrar dig. Han är antagligen rädd att han inte duger och kanske rädd att förlora dig, så i alla samtal måste du vara tydlig med att du älskar honom och vill hitta en lösning. Visa gärna det genom att samtidigt ge honom närhet. (krama/håll om) Om du gör det kanske han sänker axlarna och börjar lyssna. När det gäller dig själv måste du vara tydlig med vad du känner. Tex om du känner stress att inte bli kåt, inte komma, prestationsångest osv. Jag skulle rekommendera att ni rör varandra nakna med samlagsförbud. Han rör dig, smeker dig, utan att du måste bli kåt. Det är mycket troligt att han blir kåt och då måste du förhålla dig till det med förståelse och inte prestationsångest. Fundera på om du kan tillfredställa honom då. Eller kanske bara att du tittar medan han runkar. För att allt detta ska funka måste ni rett ut var ni står och vad ni känner och att detta är ett medvetet sätt att hitta tillbaka till varandra. Då får det inte kännas som misslyckande. Det är något lyckat att börja jobba på det. Ang noveller kanske ni kan läsa tillsammans.
Det kan vara bra att du också onanerar någon gång, och även då bara fokuserar på vad som är skönt. Inte att ligga och pressa fram orgasm. Använd glidmedel, både vid onani och smekningar tillsammans. Det blir så mycket skönare, men låt inte glidmedel blir ersättning för kåthet för att kunna ha sex.
Jag ställde några frågor tidigare i tråden som jag upprepar :
Vad är det bästa med sex? Har du någonsin upplevt det värdefullt och underbart? I så fall varför? Var det hånglet, närheten, spänningen, orgasmerna, eller vad?
Finns det någon närhet du njuter av? (måste inte vara sexuellt) Gör ni det någon gång?