Inlägg från: Maximus Decimus |Visa alla inlägg
  • Maximus Decimus

Efter 6 år är lusten borta

Hej, jag och min fru befinner oss i precis samma situation.

Jag kan tänka mig hur han känner sig, för jag lider. Är han som jag så är sex inte för utlösning utan för att stärka bandet emellan mig och min fru. Det är genom den yttersta intimiteten som relationen stärks, i den ligger bekräftelse om att det är vi och ingen annan.

Jag tror inte att vara med någon annan kommer att lösa varken min eller hans situation, eller göra den bättre, snarare förvärra.

Jag rekommenderar denna läsning:
    www.adlibris.com/se/bok/the-sex-starved-marriage-boosting-your-marriage-libido-a-couples-guide-9780743227339

den beskriver bägge sidor väldigt bra, och Michele Weiner Davis finns även att se på Youtube.

Har insett att det är fler i denna tråden som skulle behöva läsa den.

Lycka till och ge fan inte upp!

• Maximus Decimus
    Anonym (Torris) skrev 2019-01-13 20:37:58 följande:

Hej igen. Jag har absolut inte övergivit tråden. Jag läser och är väldigt tacksam för alla svar och diskussionen som uppstått men i den stressiga vardagen har det känts övermäktigt att sätta sig och skriva bra svar. Så mitt tack gäller er alla. Jag har verkligen fått mycket att tänka på och reflektera över. Speciellt detta med att sex har blivit kravfyllt, det är väl i sig inte grundproblemet, eller så är det det? Men det finns absolut en prestationsångest knuten till sex i nuläget. Speciellt då jag upplever att min sambo lite tar illa vid sig om jag skulle bli upphetsad av något annat än honom. Alltså att läsa erotiska noveller eller dylikt. Och där var det ju någon tidigare i tråden som beskrev problemet med att mäns och kvinnors sexualitet ter sig på lite olika sätt och kan leda till missförstånd. Min sambo har nog förutsatt att min lust skall komma av någon typ av stimuli från honom, för det omvända räcker för honom. Och visst, min sambo har verkligen varit den som har dikterat villkoren för vårat sexliv, så det har säkert gett oss en skevhet i samlivet. Men var tusan börjar man reda upp allt? Schemalagt sex en dag i veckan som någon annan här hade, eller avhållsamhet, tid och tålamod i väntan på att lusten väcks? Egentligen vill jag inte ha sex utan att vara upphetsad, för det har jag haft så länge nu att sex för mig är lika med ett besvär, en plikt och i viss mån även fysiskt obehag...

Sist men inte minst, jag håller med New Dawn i sex såklart är viktigt för kvinnor också, behovet borde rimligen vara ungefär lika stort hos båda könen och så länge vi antar att sex inte är lika viktigt för kvinnor så kommer männens sexualitet få mest uppmärksamhet. Jag kan inte påstå att jag lever som jag lär, men jag tycker att kvinnor borde bli bättre på att äga och stå för sin sexualitet. Hade jag gått in i ett nytt förhållande nu hade jag nog agerat annorlunda. Men man lär så länge man lever....

"Men var tusan börjar man reda upp allt?"
    www.adlibris.com/se/bok/the-sex-starved-marriage-boosting-your-marriage-libido-a-couples-guide-9780743227339
    av Michele Weiner Davis.

För perspektiv och förslag på lösningar, en bok för bägge.

Svar på tråden Efter 6 år är lusten borta