Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Får man vara ett familjehem trots 4 egna barn ?

Anonym (wtf?) skrev 2019-01-09 02:19:12 följande:

Känns som om du borde ha tänkt på dessa barnen innan du valde att skaffa dig en Familjen Annorlunda...

Ett barn med strul i bagaget behöver inte hamna i ett tredje världskrig av ungar som dräller överallt, och där föräldern/föräldrarna har fullt upp med att få tiden och ekonomin att gå ihop för den befintliga skaran.

Eller är det bara ett sätt att dra in lite extra stålar så du ska slippa jobba?

Fyra barn är inte särskilt extraordinary, särskilt inte när två av dom är vv. Bara för att du har dåliga erfarenheter, eller kanske själv är en sådan förälder du beskriver, så är det långt ifrån så för alla.
  • Anonym (S)

Tycker det låter som en jättefin idé så länge alla berörda är 100% med på det, och införstådda med vad det gäller. Där jag kommer ifrån hade vi en familj med 5 egna hemmavarande ungar som länge var ett etablerat familjhem åt flertalet knarkaravkommor från grannkommunen. Blev utmärkt folk av både bio och extraungar. Ja, jag känner flertalet av dom och ingen av dom sitter i träsket. Jo, det märker man.

Har du rätt förutsättningar så kör hårt! Som sagt, det behövs.

• Anonym (S)
    Anonym (wtf?) skrev 2019-01-09 03:51:03 följande:

Ett barn med bagage behöver betydligt mer än en "helylle"-unge. Tråkigt att du inte förstår detta och känner att ett fosterbarn som redan är utsatt inte förtjänar att hamna hos en familj där hen faktiskt får plats.

Tråkigt att du tror att bara barnlösa (och enbarns-familjer?) har förmåga att ta hand om ytterligare en människa. Det finns folk som har i sig att rå om fler än sig själva. Även fast du kanske inte kan relatera.
  • Anonym (S)

Men varför utgår du från att ts inte har rätt förutsättningar? Jag tror absolut inte att det är problemfritt att vara fosterfamilj, men jag tror och hoppas ju att ts har tänkt igenom allt både en och två gånger innan hon beslutar sig. Känns som en ganska negativ syn på saker att utgå från att alla som väljer att bli fosterföräldrar vill leka helgon. Men känn så du, det är okej. Jag väljer att se allt från den ljusa sidan, fullt medveten om att saker kan gå ohyggligt fel.

Svar på tråden Får man vara ett familjehem trots 4 egna barn ?