• Nikkii

Om du skulle designa ditt bröllop igen, vad skulle du ändra på?

Hej! Jag och min kille går i bröllopstankar och jag har kanske en lite udda fråga. Många planerar sina drömbröllop och får fantastiska minnen för livet, men man kan ju ha ett bra bröllop men ändå kanske tänka tanken att man med facit i hand skulle ha gjort något annorlunda när det gäller t.ex.
    stort vs. litet bröllop,
    dyrt eller budget
    restaurang vs. catering, 
    borgeligt, kryka, slott eller i naturen
    dyr fotograf eller kompis som fotograferar,
    ny eller begagnad klänning
    styling på salong vs. hemma
    exklusiv ring eller budget
    designad bröllopstårta i 3 våningar vs. god tårta från konditoriet nära dig
    toastmaster eller ej
    inhyrd orkester eller ej
    en överdådig brudbukett mot enkla blommor

Så jag är nyfiken på vad du/ni skulle ändra på om du/ni skulle designa ditt/ert bröllop igen? Och är det något ni skulle ha skippat helt? Det är ju väldigt lätt att låta sig lockas av s.k. "bröllopsfeber".

// En som skall gifta sig snart

• Svar på tråden Om du skulle designa ditt bröllop igen, vad skulle du ändra på?
  • Anonym (Inget)

Jag skulle inte ändra på något.

Vi gifte oss i hemlighet och la pengarna på en lååång o härlig bröllopsresa.

• Anonym (Bakelsen)

Jag har aldrig varit gift, har aldrig haft det behovet. Men om jag fick drömma mig bort skulle jag sitta barfota i en vit tunn klänning täckt i lera och min man skulle stå bakom i en stilig kostym med välkammat hår! :)

• Anonym (K)

Vi gifte oss utomhus på ett torp med 50 gäster. Vi fick mycket hjälp av släkt och vänner med mat, servering, sminkning, fotografering, musik mm vilket vi var väldigt glada för. Jag är jättenöjd med vårt bröllop och det är väl egentligen bara två saker jag skulle ändra på i efterhand.

1. Se till att hämta ut ringarna innan guldsmeden stängde för sommarsemester! Vi lämnade in mannens ring för putsning och gravering och min förlovningsring för putsning och fick ett datum då det skulle vara klart. Vi låg dock hemma med feber hela familjen det datumet (en fredag) så jag valde att åka dit och hämta ut dem direkt efter helgen. När jag kom dit på måndagen satt det en lapp på dörren om att de hade semesterstängt till måndagen efter vår bröllopsdag. Jag blev jättebesviken eftersom de inte hade sagt något om att de skulle hålla stängt så länge och att utlämningsdatumet var sista dagen innan semestern. Hade jag vetat det hade någon av oss pallrat oss iväg trots feber. Trots att vi saknade ringarna bytte vi ringar ändå under vigseln. Jag hade vigselringen och så köpte vi en leksaksring till mannen. Lite surt såklart men det funkade och är ändå lite kul såhär i efterhand. :)

2. Inte gifta mig två månader efter en förlossning. Det blev mycket fokus på amning (inte helt lätt i bröllopsklänning) och att hålla en liten bebis lugn och nöjd under tal mm. Det hade varit skönt om yngsta var lite äldre så vi hade känt oss bekväma med att ha barnvakt under vigseln/festen och som sedan hade kunnat åka hem med barnen så jag och min nyblivna man hade kunnat bo en natt på hotell eller så. Nu åkte vi nattbussen hem med två barn sovandes i varsin vagn och sedan spenderade vi bröllopsnatten i varsin säng med varsitt barn.

Ingen av dessa saker förstörde dock bröllopet på något sätt. Jag är som sagt väldigt nöjd och glad över hur bra det blev! Vacker vigsel och rolig fest med fantastiska vänner. Jag vill göra om det igen! :)

• Anonym (Gift)

Skulle bjudit fler. Inte valt bort de lite längre ut i bekantskapskretsen pga kostnad. Känns jobbigare nu att vissa inte blev bjudna än vad det hade gjort att jobba ihop de summorna för ett antal kuvert.

Skulle också anlitat proffsig DJ. Det där med Spotifylista kan tyckas vara bra men Spotify läser inte av stämningar på dansgolvet och väljer rätt låt efter det. Hade också bröllopsgäster som gick fram till datorn och började spela sina favoriter, blev lite konstigt.

• sobrio88
    Nikkii skrev 2019-01-08 21:49:08 följande:

Hej! Jag och min kille går i bröllopstankar och jag har kanske en lite udda fråga. Många planerar sina drömbröllop och får fantastiska minnen för livet, men man kan ju ha ett bra bröllop men ändå kanske tänka tanken att man med facit i hand skulle ha gjort något annorlunda när det gäller t.ex.

stort vs. litet bröllop,

dyrt eller budget

restaurang vs. catering, 

borgeligt, kryka, slott eller i naturen

dyr fotograf eller kompis som fotograferar,

ny eller begagnad klänning

styling på salong vs. hemma

exklusiv ring eller budget

designad bröllopstårta i 3 våningar vs. god tårta från konditoriet nära dig

toastmaster eller ej

inhyrd orkester eller ej

en överdådig brudbukett mot enkla blommor

Så jag är nyfiken på vad du/ni skulle ändra på om du/ni skulle designa ditt/ert bröllop igen? Och är det något ni skulle ha skippat helt? Det är ju väldigt lätt att låta sig lockas av s.k. "bröllopsfeber".

// En som skall gifta sig snart

Jag skulle nog haft i princip lika (budgetkyrkobröllop med fest i församlingshemmet). Enkelt och billigt ville vi ha för vi tycker inte det är en grej att slösa enorma pengar på. Ska dock på bröllopsresa till sommaren (13 månader efter bröllopet) så vi valde att spara en del dit (+ att vi önskade resebidrag i bröllopspresent).

Det jag dock skulle ändrat på var att jag skulle tagit catering istället, gjorde all maten själv med lite hjälp. Det kändes som en onödig stress dagarna innan bröllopet, som nu i efterhand hade vart värt att lägga pengar på. Jag skulle inte bjudit vissa gäster heller men det har ju inte riktigt med saken att göra

Men vi hade en fantastisk dag så i det stora hela är jag mycket nöjd med bröllopet
  • Anonym (Cecilia)

Skulle ha ändrat gästlistan . Vissa skulle aldrig fått komma och andra borde ha varit självskrivna men inte var det. Skulle ha bantat gästlistan till ett minimum.

Skulle valt alkoholfritt bröllop. Det finns helt enkelt folk som aldrig kan skärpa till sig. Och som faktiskt inte ens bryr sig om att försöka trots ett bröllop.

En extra dag ledigt efteråt borde vi haft. Att gå till jobbet på måndagen direkt efter lördagens bröllop kändes så fel. Vi hann inte njuta och få landa i känslorna efteråt. Det var pang på vardagen igen.

• Anonym (blåst)

Vädret. Visionen var ett vackert utomhus-bröllop under en blå himmel. Realiteten var halvstorm och det regnande små-spik och ett partytält som nästan slet sig.

• Scoops

Blev jättenöjd med vårt lilla bröllop (30 gäster)
    Lutade nog mer mot budget än dyrt, gjorde mycket själv typ dekorationer osv. Men blev så himla nöjd med det - det var så mysigt att få pyssla lite här och lite där nästan ett helt år i förväg.
    Kyrka var jättebra, vi hade fint väder men nästan lite för varmt och det kan man ju inte styra och då var jag så tacksam över att vi kunde vara inomhus även under festen och svalka oss.
    Catering blev jättebra, de lagade maten på plats.
    Min syster fotade, vet att de varnar för att göra så men hennes bilder blev verkligen så himla fina!

Köpte ny klänning (enkel vit på zalando för typ 500

Stylade mig på salong. Köpte blommorna både till brudbuketten, tärnbuketterna och borden från ICAs blombutik (så himla prisvärt!)
    Ringen får väl räknas som budget, vi bestämde oss tidigt i relationen att vi skulle ha tunna västerbottenringen i guld och lyckades köpa dem till nått kampanjpris så de gick bara på 5000:- tot.
    Designad bröllopstårta.
    Min tvillingyster var toastmaster. Ingen orkester.

Ångrar verkligen ingenting, tror inte vi hade kunnat göra det bättre heller.

Mitt bästa tips är att inte lyssna för mycket på andra - särskilt när det kommer till gästlistan!

• Anonym (Praktisk)

En annan dam än den jag nu är skiljd från

• Sharper

Vi hade en borgerlig vigsel i trädgården med ca 30 gäster inklusive några barn. Middag och fest hälls på logen i vår ladugård. Egengjord potatissallad med hamburgare och korv från en köttgård i närheten som en av gästerna hjälpte oss att grilla, sallad och baguetter hjälpte andra gäster till att ordna medan vi var iväg på fotografering efter vigseln. En kompis fotograferade och gjorde tårtan (första gången hon gjorde en 3-vånings). Jag vill idag inte ändra på något. Vi fick till den där enkla och familjära festen som vi hoppades på. Flera av gästerna pratade länge om hur mycket de uppskattade att det var just enkelt och inte så stelt som det kan bli på stora tillställningar, klädkod mm. Vi bad tillochmed gästerna att "lämna kostym och balklänning hemma" och välja det de trivdes bäst i. En kvinna kom tex i svarta byxor och en snygg tunika upptill, alltså det hon kände var hon. Älskade det!

• MochEsmamma

Jag är nöjd med vårt bröllop. Vigsel i kyrkan med fest i församlingshemmet. Budgetbröllop. Lagad all mat själva med lite hjälp från kompis och syster. Kusinen fotograferade och det blev jättefina bilder.

Ångrar dock att jag lät svärfar stå för alkoholinköp. Nästan en baginbox / gäst är för mycket. Hade 60 gäster. Lite sur på maken fortfarande för att han tog dit all alkohol. Min pappa och många med honom blev allt för fulla. Men men det var en fantastiskt rolig dag ändå.

• GGN

Fixat till klänningen hos sömmerska. På vissa bilder syns bh:n.

Kollat mannens fluga innan.

Haft en annan kappa.

• Anonym (K)
    Sharper skrev 2019-01-09 06:12:25 följande:

Vi hade en borgerlig vigsel i trädgården med ca 30 gäster inklusive några barn. Middag och fest hälls på logen i vår ladugård. Egengjord potatissallad med hamburgare och korv från en köttgård i närheten som en av gästerna hjälpte oss att grilla, sallad och baguetter hjälpte andra gäster till att ordna medan vi var iväg på fotografering efter vigseln. En kompis fotograferade och gjorde tårtan (första gången hon gjorde en 3-vånings). Jag vill idag inte ändra på något. Vi fick till den där enkla och familjära festen som vi hoppades på. Flera av gästerna pratade länge om hur mycket de uppskattade att det var just enkelt och inte så stelt som det kan bli på stora tillställningar, klädkod mm. Vi bad tillochmed gästerna att "lämna kostym och balklänning hemma" och välja det de trivdes bäst i. En kvinna kom tex i svarta byxor och en snygg tunika upptill, alltså det hon kände var hon. Älskade det!

Vi valde också att skippa klädkoden och skrev i inbjudan att gästerna skulle komma i det de var bekväma i. Hade en gäst som kom i jeans, flanellskjorta och var barfota. Jag var iofs också barfota för det var nästan 30 grader varmt och vi var ute på gräs. Jag tyckte också det var helt fantastiskt att alla som kom fick vara sig själva! Det är jag nog nästan mest nöjd med på bröllopet. :)
  • Anonym (Vårt bröllop)

Vi gifte oss för snart 5 år och två barn sedan.

Vi hade 70 gäster. En ekologisk och närproducerad 5 våningstårta (dyr), buffé beställd från Ica men vi la till eget viltkött. Dryck köpte en vän in från Tyskland. Vi hade 2 personal och fri bar med en drinkansvarig.

Vi gifte oss i kyrkan, hade festen i professionellt tält ( med golv osv) hemma på gården. Vi köpte tält, stolar och servis osv för vi har ofta stora fester hemma.

Vi bokade en närliggande stugby till våra gäster för övernattning. Vi hade professionell fotograf. Barnfritt bröllop.

Köpte en dyr klänning och dyr ring men mannen hade redan en ny frack hemma och använde sin förlovningsring.

Vår dresskod var kavaj.

Vi hade 2 tärnor och 2 marskalker och en toastmaster.

Vi vill inte ändra på något! Vårt bröllop var bästa dagen i våra liv :)

Det bästa var nog:

1.vi gifte oss innan vi skaffade barn! Festen var bara en stor hyllning till vår kärlek och vi behövde inte tänka på några barn varken att jaga barn eller budgetmässigt. (Vi blev gravida med första dagen efter bröllopet)

2. Vi hade bra sparande och kunde göra precis det vi ville utan att tänka på kostnader.

3. Vi gifte oss året efter förlovningen så vår förlovning blev verkligen startskottet på vår underbart roliga planering.

4. Tiden vi planerade ihop! Tårtprovning m.m. är fantastiskt romantiska dejttillfälle.

5. Att alla gäster älskade att få klä upp sig ordentligt och ha en barnfri fest (dansen slutade vid 05)

• annabellelee

Inget. Vi hade ett litet bröllop ute i naturen vid en underbart vacker utsiktsplats med bara familjen. Middag på restaurang efteråt.

Enkelt, inte så mycket att rådda med (dvs vi kunde njuta av dagen istället för att försöka hålla planeringen) och mycket pengar över till resa!

• Anonym (What?)
    Anonym (Bakelsen) skrev 2019-01-08 22:03:17 följande:

Jag har aldrig varit gift, har aldrig haft det behovet. Men om jag fick drömma mig bort skulle jag sitta barfota i en vit tunn klänning täckt i lera och min man skulle stå bakom i en stilig kostym med välkammat hår! :)

Täckt i lera?!
  • Anonym (Bakelsen)
    Anonym (What?) skrev 2019-01-09 07:56:38 följande:

Täckt i lera?!

Snyggt bröllopsfoto!
Svar på tråden Om du skulle designa ditt bröllop igen, vad skulle du ändra på?