barnskaffande, finns egentligen inget rätt eller fel
När är man för gammal för att skaffa sitt första barn?- Det upp till var och en att avgöra. Jag skulle nog tycka att man är för gammal om man är över ca 50. Det gäller både män och kvinnor. Är man äldre är det relativt stor risk att man dör innan innan barnet är minst 20.
När är man för gammal för att skaffa sitt sista barn?
- Samma som med det första, om man är över ca. 50 år tycker jag man är för gammal.
När är man för ung för sitt första barn?
- Aldrig. Blir man gravid och vill ha sitt barn så är det ingen som ska lägga sig i det. Personligen hade jag tyckt det var "för ungt" om man var under 15, men med det sagt hade jag inte tagit bort det om jag hade blivit gravid när jag var yngre än så och hade heller inte föreslagit det om jag hade en dotter/son i den situationen.
Hur många är för många barn?
- Finns ingen gräns.
Är det okej att skaffa över 10 barn?
- Självklart.
Är det synd om dem som bara har barn av ett och samma kön?
- Nej, inte per automatik. Det kan vara synd om dem om de verkligen hade velat ha fler barn men inte kunde få av någon anledning, eller om de verkligen ville haft barn av båda kön.
Hur många barn har eller vill du ha?
- Är gravid just nu men i övrigt har jag inga levande barn. Vet inte hur många jag vill ha. Det varierar från dag till dag. Men minst 4 tror jag ändå.
Hur gammal var du när du fick din första?
- Jag var 23 när jag blev gravid första gången men förlorade både det barnet och flera graviditeter efter det. Är nu gravid igen och hoppas på att det ska gå bra denna gången.
Hur gammal var du när du fick ditt sista barn?
- Kan inte svara på detta, är inte klar med barn.
Tycker du att det är ok att lägga sig i hur andra väljer att gör ang barnskaffande?
- Nej, det tycker jag inte.