Inlägg från: SweetJune |Visa alla inlägg
  • SweetJune

När blir man kallad till bouppteckning (hur lång tid efter bortgång)?

Hej,

Min farfar gick bort i mitten av dec och min far lever inte. Han hade andra söner som lever. Har inte kontakt med dem. Kommer jag bli kallad till bouppteckning per post även om de inte vill det? Juridiskt korrekt måste det ske?

Min farmor och farfar bodde i ett hus och farmor hade skrivit ett testamente att min far skulle få 1/3. Hon gick bort och sedan gick min far bort. Farfar skrev över huset till mina två farbröder som gåva för några år sedan och jag fick då höra att när farfar går bort kan jag kräva att de fick ?förskott av arv? och begära ?jämkning?. Någon som vet mer kring detta? Hur bör jag gå tillväga?

Jättetacksam för svar.

• Svar på tråden När blir man kallad till bouppteckning (hur lång tid efter bortgång)?
  • SweetJune

Det finns ett gåvobrev inlämnat till Lantmäteriet där farfar skrev över huset på mina farbröder och samtidigt flyttade han till ett demensboende. De lär vara igång med bouppteckningen närsomhelst. Är det stora kostnader att anlita en jurist i sådana här fall?

• SweetJune

Det finns ett gåvobrev inlämnat till Lantmäteriet där farfar skrev över huset på mina farbröder och samtidigt flyttade han till ett demensboende. De lär vara igång med bouppteckningen närsomhelst. Är det stora kostnader att anlita en jurist i sådana här fall?

• SweetJune

Jag uppskattar verkligen era svar.

Har bokat tid med jurist för konsultation så jag är förberedd och enl Skatteverket är jag registrerad så att jag bör bli kallad. Min farmor och farfar ägde ett hus och i testamentet hade farmor skrivit att pappa skulle ha sin del. Hon fick bort först och innan min farfar gick bort gav han bort huset i gåva till mina två farbröder och i gåvobrevet står det att det inte ska vara ett förskott av arv. Har inte min pappa (jag nu) rätt till min del av huset?

• SweetJune
    Anonym (jur) skrev 2019-01-08 20:39:08 följande:

De flesta advokatbyråer erbjuder en fri konsultation oftast via telefon, då får du en ganska bra bild över hur det ser ut juridiskt och hur du kan gå vidare.

Vet du eller ngn annan vilka gör det möjligtvis?

Den jag har bokat tid hos tar 2000kr per timme.
  • SweetJune

Jag bokade in igår hos Familjens jurist (franchisetagare) men de sa 2000kr per tim men ingen gratis rådgivning.

Svar på tråden När blir man kallad till bouppteckning (hur lång tid efter bortgång)?