• Noname00

Kan x sambo får halva hyran tillbaka ?

EmberEyes skrev 2019-01-07 21:45:26 följande:

Nej, om de inte avtalat något annat är båda skyldiga att betala halva hyran var i tre månader.
    Sedan kan parterna komma överens om annat i efterhand om de vill, men blir det konflikt så gäller ovan.

Varför är man skyldig att betala halva hyran för 3 månader om man har flyttat ut?
  • Noname00
    EmberEyes skrev 2019-01-08 19:51:29 följande:
    Uppsägningstid för ett boende är 3 månader om inget annat är överenskommet.
    Vilken uppsägningstid?
  • Noname00
    EmberEyes skrev 2019-01-08 22:20:35 följande:

Du skriver att det finns ett hyresavtal som två personer har skrivit på som hyresgäster.

Om detta avtal är tillsvidare och ingen annan uppsägningstid har avtalats, så gäller tre månaders uppsägning av kontraktsinnehavarna.

www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/fragor-och-svar/hur-fungerar-uppsagningstid-pa-hyreskontrakt/

Det du länkar till gäller inte i TS fall då hyreskontraktet inte ska säga upp, den andre ska bo kvar.
  • Noname00
    EmberEyes skrev 2019-01-08 23:00:55 följande:
    Det spelar ingen roll att en bor kvar. Person A och person B har båda skrivit på ett kontrakt. När person B väljer att säga upp sin del av kontraktet (vilket hen måste göra) så har hen tre månaders uppsägningstid om det inte finns annat avtalat.

Om person A sedan är extra snäll och trevlig och går med på att person B drar som en skållad råtta utan att betala vad hen är skyldig är mellan dem, men det är definitivt inget person A måste gå med på.
    Då är det upp till personen som vill ha in pengarna att driva frågan.
  • Noname00

Varför ens kräva 3 månadshyror om man nu är den som ska bo kvar?
    Det är bara släppa förhållandet och leva vidare.

• Noname00
    EmberEyes skrev 2019-01-10 21:06:22 följande:
    Från lawline (min markering):

Hyresavtal ingått på obestämd tid
    Om inte längre uppsägningstid har avtalats ska hyresavtal som ingåtts på obestämd tid upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar närmast efter 3 månader från uppsägningen. (12:4 1st JB) Från det att ni säger upp hyresgästen löper alltså en uppsägningstid på 3 månader tills det att hyresavtalet upphör att gälla och hyresgästen därmed ska flytta ut. Denna 3 månaders regel utgör ett minimiskydd för hyresgästen vilket gör att det faktum att parterna i avtalet har kommit överens om en uppsägningstid om 1 månad inte gäller i förhållande till hyresgästen. Längre uppsägningstid än 3 månader kan alltså avtalas om och bli bindande för både hyresvärd och hyresgäst men om man i hyresavtalet avtalar om en uppsägningstid om mindre än 3 månader så gäller denna kortare uppsägningstid endast om hyresgästen vill säga upp hyresavtavtalet, inte om hyresvärden vill göra det.
    Vilket hyresavtal syftas på här, vem är hyresgäst?
  • Noname00
    EmberEyes skrev 2019-01-11 20:45:51 följande:
    Som jag förstår TS så har två personer skrivit på ett hyresavtal. Båda står på avtalet, båda är hyresgäster.
    Ja och det du länkar till på lawline refererar mellan hyresvärd och hyresgäst.
  • Noname00
    zapi skrev 2019-01-11 22:50:46 följande:
    Och vad tror du händer om den som bor kvar skiteri att betala hyran? Tror du hyresvärden bara kräver pengar av den som faktiskt bor i lgh eller tror du de kräver hyran av de som står på kontraktet? Ska den som flyttar skriva ut sig ur kontraktet och lämna den andra ensam på kontraktet är det tre månaders uppsägningstid. Och under den tiden fortsätter man snällt att betala halva hyran.
    Blir hyran dyrare för att hyresvärden kräver pengar?
    Varför det, varför ska jag kräva att mina andra part ska betala tre månader bara för att det är 3 månaders uppsägningstid när denne har flyttat ut och jag ska bo kvar?

Det är ju inte så att hyran blir lägre efter 3 månader bara för att man tvingar någon att betala tre månader.
  • Noname00
    zapi skrev 2019-01-11 22:57:46 följande:
    Så när hyresvärden ringer och frågar varför inte hyran är betald så ska den som flyttat (men som står på kontraktet då båda gjorde det) säga, nej men jag har flyttat och jag var aldrig eran hyresgäst jag var bara sambo? Hihi. Skönt svar. Undrar om det funkat till andra sorters räkningar man inte vill betala.
    Den som bor kvar betalar förståss hyran, lite svårt att inte kunna bo kvar annnars då blir man vräkt,

Du fattar inte, en ska bo kvar den andre flyttar hej, hej, sen fortsätter man betala hyran fast man gör det själv.
Svar på tråden Kan x sambo får halva hyran tillbaka ?