Inlägg från: EmberEyes |Visa alla inlägg
  • EmberEyes

Kan x sambo får halva hyran tillbaka ?

Nej, om de inte avtalat något annat är båda skyldiga att betala halva hyran var i tre månader.
    Sedan kan parterna komma överens om annat i efterhand om de vill, men blir det konflikt så gäller ovan.

• EmberEyes
    Noname00 skrev 2019-01-08 19:43:56 följande:
    Varför är man skyldig att betala halva hyran för 3 månader om man har flyttat ut?
    Uppsägningstid för ett boende är 3 månader om inget annat är överenskommet.
  • EmberEyes
    Noname00 skrev 2019-01-08 22:44:07 följande:
    Det du länkar till gäller inte i TS fall då hyreskontraktet inte ska säga upp, den andre ska bo kvar.
    Det spelar ingen roll att en bor kvar. Person A och person B har båda skrivit på ett kontrakt. När person B väljer att säga upp sin del av kontraktet (vilket hen måste göra) så har hen tre månaders uppsägningstid om det inte finns annat avtalat.

Om person A sedan är extra snäll och trevlig och går med på att person B drar som en skållad råtta utan att betala vad hen är skyldig är mellan dem, men det är definitivt inget person A måste gå med på.
  • EmberEyes
    Noname00 skrev 2019-01-09 19:55:27 följande:
    Då är det upp till personen som vill ha in pengarna att driva frågan.
    Nja, en hederlig person betalar ju vad den är skyldig oavsett... Men jo, i slutändan så är det alltid den som blir utsatt för brott som får driva frågan. Precis som med alla andra brottsliga handlingar. Om ingen anmäler att jag dumpar miljöfarliga kemikalier i dagisets vattentäkt så kommer jag inte behöva ta ansvar för att barnen dör eller blir förgiftade.
  • EmberEyes
    sysop skrev 2019-01-09 23:05:17 följande:
    Moraliskt så är det rimligtvis så men rent juridiskt så lär det vara svårt att driva frågan
    Det är det inte. Det finns ett kontrakt som är påskrivet där peson A och person B är hyresgäster. När person B säger upp sin del av kontraktet (vilket ska göras till hyresvärden) så dokumenteras detta. Om person B inte betalar sin del av hyran under uppsägningstiden enligt kontraktet så räcker det att person A skickar in all dokumentation (hyreskontraktet som de bägge skrev på, uppsägning från person Bs sida, eventuell övrig kommunikation i ärendet) för att de ska kunna driva ärendet.
  • EmberEyes
    sysop skrev 2019-01-10 00:03:09 följande:
    Man kan inte säga upp ett halft avtal, så antingen är det två separata avtal eller så har den ena parten överlåtit kontraktet på den andra parten.
    I min erfarenhet så kommer ett nytt avtal med enbart den kvarvarande hyresgästen när den som flyttar säger upp "sin del". Om den som flyttar inte säger upp "sin del" så är det fullt möjligt för den kvarvarande hyresgästen att via KFM kräva halva hyran tills uppsägning är gjord (+ 3 månader så klart).
  • EmberEyes
    Noname00 skrev 2019-01-10 07:29:17 följande:

Varför ens kräva 3 månadshyror om man nu är den som ska bo kvar?
    Det är bara släppa förhållandet och leva vidare.

För att hyran kan vara för hög att hålla lägenheten själv och man behöver tid att hitta nytt boende?
    För att hyran kan vara för hög att hålla lägenheten själv och man behöver tid att hitta inneboende?
    För att man anser att folk ska vara hederliga?
    För att man inte accepterar att bli utnyttjad?
    Listan kan göras lång.
  • EmberEyes
    sysop skrev 2019-01-10 09:18:48 följande:
    Ett nytt avtal innebär att det gamla avtalet är uppsagt och det har tillkommit ett nytt avtal med bara den ena parten och då kan tyvärr den parten som lämnat klara sig. Den parten som bor kvar skulle kunna stämma den andra parten men rättsläget för det är högst osäkert.
    Jag tror inte du förstår hur det fungerar. Om jag säger upp avtalet den 13 juni så ska jag betala för hela juni, hela juli, hela augusti och hela september. Detta gäller även om jag bara säger upp "min del", dvs hyresvärden och den andra parten skriver ett nytt avtal. Uppsägningstiden gäller trots att det finns en person "kvar" på avtalet. Men då är det inte hyresvärden som kontaktar KFM för indrivning, det är den kvarvarande hyresgästen.
  • EmberEyes
    sysop skrev 2019-01-10 19:08:22 följande:
    Du som nu påstår att du vet, var i hyreslagen jämte avtalslagen har du stöd för din tolkning?

Från lawline (min markering):

Hyresavtal ingått på obestämd tid

Om inte längre uppsägningstid har avtalats ska hyresavtal som ingåtts på obestämd tid upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar närmast efter 3 månader från uppsägningen. (12:4 1st JB) Från det att ni säger upp hyresgästen löper alltså en uppsägningstid på 3 månader tills det att hyresavtalet upphör att gälla och hyresgästen därmed ska flytta ut. Denna 3 månaders regel utgör ett minimiskydd för hyresgästen vilket gör att det faktum att parterna i avtalet har kommit överens om en uppsägningstid om 1 månad inte gäller i förhållande till hyresgästen. Längre uppsägningstid än 3 månader kan alltså avtalas om och bli bindande för både hyresvärd och hyresgäst men om man i hyresavtalet avtalar om en uppsägningstid om mindre än 3 månader så gäller denna kortare uppsägningstid endast om hyresgästen vill säga upp hyresavtavtalet, inte om hyresvärden vill göra det.
  • EmberEyes
    sysop skrev 2019-01-10 23:27:32 följande:
    Det är riktigt det är del av hyreslagen, men du glömmer en mycket viktig detalj och det är att det gamla hyreskontraktet mellan samboparet och hyresvärden har upphört i och med att ett nytt avtal på samma lägenhet med kontinuitet har ingåtts mellan en av de tidigare i samboparet och hyresvärden. Då ett nytt avtal har ersatt det tidigare avtalet så går det inte längre för någon part att hävda det gamla avtalet.

Är du dum eller gör du dig bara till? Kontraktet med två hyresgäster gäller under uppsägningstiden. När uppsägningstiden är slut tar det nya kontraktet med en hyresgäst över.
  • EmberEyes
    sysop skrev 2019-01-11 01:10:54 följande:
    Här är det du som inte har koll på juridiken, det går inte att ha två parallella hyresavtal på samma lägenhet. 

Så antingen har hyresavtalet mellan samboparet och hyresvärden sagts upp och då gäller 3 månaders uppsägningstid så tillvida inte hyresvärden gått med på en kortare uppsägningstid, under denna tid är samboparet solidariskt ansvariga för kostnaderna.

Väljer sedan en av de i det tidigare samboparet att teckna ett nytt hyresavtal med hyresvärden så är det en sak mellan dessa två parter och berör inte den andra i det tidigare samboparet.   
    Men det är ju det jag säger. Ett avtal upphör med 3 månaders uppsägningstid. Det nya tar vid när det första upphör. Hur kan det vara så svårt att förstå?
  • EmberEyes
    sysop skrev 2019-01-11 01:31:43 följande:
    Du har pratat om att säga upp del av hyresavtal i de flesta av dina inlägg.

Och om det är så att parterna har sagt upp hyresavtalet så gäller uppsägningstiden i avtalet, och i och med att de är solidariskt ansvariga så kan hyresvärden kräva vilken av parterna som helst på kostnader som är förknippade med avtalsförhållandet.

Det kommer att vara mycket svårt för den ena av samboparten att kräva den andra på utebliven hyra etc. som frågan gällde
    Men ge dig nu.
    Du behöver inte tro på mig. Om du verkligen vill ha klarhet i vad osm gäller och inte vill lita på mig så kontaktar du t. ex. hyresgästföreningen och så kan de ge dig ett "riktigt" svar. Eftersom de är proffs på just hyresavtal så kanske du vågar lite på att de har rätt?
  • EmberEyes
    sysop skrev 2019-01-11 01:31:43 följande:
    Du har pratat om att säga upp del av hyresavtal i de flesta av dina inlägg.

Och om det är så att parterna har sagt upp hyresavtalet så gäller uppsägningstiden i avtalet, och i och med att de är solidariskt ansvariga så kan hyresvärden kräva vilken av parterna som helst på kostnader som är förknippade med avtalsförhållandet.

Det kommer att vara mycket svårt för den ena av samboparten att kräva den andra på utebliven hyra etc. som frågan gällde
    Och nej, det är inte speciellt svårt, det är bara att skicka in avtalet med bådas signaturer och uppsägningen från dom väljer att flytta till KFM så går det först till inkasso och sedan indrivs det. Det är faktiskt en väldigt enkel process, även om det tar tid.
  • EmberEyes
    Noname00 skrev 2019-01-11 20:38:37 följande:
    Vilket hyresavtal syftas på här, vem är hyresgäst?
    Som jag förstår TS så har två personer skrivit på ett hyresavtal. Båda står på avtalet, båda är hyresgäster.
  • EmberEyes
    Noname00 skrev 2019-01-11 22:09:13 följande:
    Precis 3 månaders uppsägningstid gäller mellan hyresvärd och hyresgäst.
    Är man sambos så är man inte hyresvärd respektive hyresgäst, man är sambos.
    Jag orkar inte mer.
    När två personer skriver på ett avtal är båda två bundna av avtalet. Eftersom den ena flyttar så ska avtalet sägas upp och ett nytt avtal tecknas. Uppsägningstiden är 3 månader, och under denna period kan den som bor kvar kräva att den andre personen betalar halva hyran, och driva detta via KFM. När uppsägningstiden går ut så kommer det nya kontraktet träda i kraft, där det bara finns en hyresgäst.

Sedan kan båda hyresgästerna komma överens om andra lösningar, och hyresgäster och hyresvärd för den delen.

Nu lägger jag ner denna tråden.
Svar på tråden Kan x sambo får halva hyran tillbaka ?