Inlägg från: EmberEyes |Visa alla inlägg
  • EmberEyes

Köpt hund - tips på hundförsäkring?

Jag har Sveland. Jag tycker de är lite dyra, men de ser ut att ha bra skydd på alla plan. Jag tog dem för både uppfödaren och vänner med hund rekommenderade dem, och jag redan har katterna där.

• EmberEyes
    nernu skrev 2019-01-06 19:09:50 följande:

Vi valde att inte ha någon försäkring. Vi hade kapitalet så att vi kunde betala vet om det skulle behövas. Skulle ändå inte lägga mer pengar på vetvård än försäkringen skulle kosta under hela hundens liv. Om det skulle krävas jätteomfattande operationer och sjukgymnastik och grejer skulle jag låta hunden somna in. Tycker inte att hundar ska behöva lida så bara på grund av mina känslor och behov.

Oj, det låter ganska kallsint. Ett benbrott med op skulle ju överskrida den summan, och då räknar vi inte med medicinering eller sjukgymnastik. Och ett benbrott är inte direkt något som kommer ge hunden ett livslångt lidande, utan en ganska överkomlig skada.
  • EmberEyes
    riboflavin skrev 2019-01-06 19:59:44 följande:
    Behöver inte ens vara såpass allvarliga saker för att det ska löna sig. Jag har sparat nästan 150 papp genom min försäkring på 10 åringen på totalt 5 öroninflammationer, en urinvägsinfektion, ett klobrott, en tandficka som krävde tandutdragning och ett slagsmål som krävde stygn på jourtid. Behöver absolut inte vara stora saker för att det i längden ska löna sig med försäkring. Inte ens ett vet.besök per år i snitt så man kan nog ändå betrakta henne som en frisk hund.

Jag har iofs träffat på folk som hellre velat avliva hundar/katter än att kosta på dem en vanlig röntgenundersökning.
    Ja, det är väl sant. Händer det inget stort så sparar man ju massor på att inte försäkra.
Svar på tråden Köpt hund - tips på hundförsäkring?