• Evert2

Bör barnbidraget vara behovspårövat

Frågan lyfts nu upp av flera partier i riksdagen och M vill t.om gå så långt att bara om man har råd så ska man få ha många barn, Så är det en bra ide eller bara dumheter?
    sverigesradio.se/sida/artikel,aspx&artikel=7117052

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-02 04:11
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7117042

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör barnbidraget vara behovspårövat
  • karl banan
    KillBill skrev 2019-01-03 08:53:41 följande:
    Jag tror att du har rätt. Om man lägger till de barn som utländska föräldrar har fött utanför Sverige med de barn som senare föds i Sverige så ligger siffran på i genomsnitt drygt 2 barn per kvinna (den nivå som svenskfödda kvinnor borde ligga på). Ser man på hur många barn som utländska föräldrar föder i Sverige så ligger siffran en bra bit under 2 barn per kvinna. 
    Vem är du att tala om hur många barn en svensk kvinna borde föda? Det bestämmer väl hon själv?
  • Åsa

Det vore rimligt men apparaten runt behovsprövningen skulle förmodligen kosta lika mycket som sparades.

Slå i så fall ihop alla bidrag som går i samma kassa i stället. Barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag, socialbidrag, pensionstillskott. Varför inte A-kassa och sjukpenning också åtminstone efter en övergångstid där personen får ställa om sin ekonomi.
    Varar de senare mer än ett par månader äter de ganska snabbt upp vad man själv betalt in till dem via fack eller skattsedel och övergår till att bli skattefinansierade=bidrag) vilket gör det skrattretande att höra långtidsarbetslösa med hög A-kassa ondgöra sig över "bidragstagare".

Behövande kan sedan ansöka om ekonomiskt stöd från samma administrativa enhet utan behov att sätta en massa olika namn på bidragen. 

• Anders 386

Jag röstade inte behovsprövat.

Inkomstskillnader ska justeras via skattesystemet istället för att börja rota i det klassiska barnbidraget. Men jag tycker gärna att man kan höja skatten för dom med höga inkomster. 

Men flerbarnstillägg borde inte finnas. Vi är för många på den här planeten och vi måste av miljöskäl börja begränsa oss. Det blir väldigt fel när vi börjar uppmuntra till att skaffa många barn. 

• Finansen7

Vad menas med en välbärgad? När är man rik? Att säga att "de rika" ska betala mer (eller inte få barnbidrag) är lätt att säga utan att behöva precisera. Ni som röstat ja för behovsprövat, vilka människor menar ni? De som har miljoner på banken men ingen inkomst? Höginkomsttagare? Var går gränsen? Vilka inkomster gäller i en bonusfamilj?
    Vem ska kontrollera att bidragen går ut rätt? Ska korrigering ske i efterhand och människor bli återbetalningsskyldiga? Är det taxerad inkomst som räknas?

• Linda5
    Varför ska någon ha barnbidrag?
    Har man inte råd så tycker jag inte man ska hänga upp det på bidrag.
    Det är skillnad på omständigheter man inte kan rå för.
    Barn är något man planerar och tänker igenom noggrant och då ingår även dom ekonomiska förutsättningarna.
  • Åsa
    Linda5 skrev 2019-01-03 14:40:22 följande:
    Varför ska någon ha barnbidrag?
    Har man inte råd så tycker jag inte man ska hänga upp det på bidrag.
    Det är skillnad på omständigheter man inte kan rå för.
    Barn är något man planerar och tänker igenom noggrant och då ingår även dom ekonomiska förutsättningarna.
    Det kan man naturligtvis tycka, men verkligheten är att barn föds även där mariginalerna inte är jättestora (sedan kan det i sin tur bero på "omständigheter man inte kan rå för"(vad som räknas dit kan säkert diskuteras),  på låga inkomster från början eller på att inkomsterna äts upp av amorteringar av "drömbostad" eller på skräpkonsumtion). När det allmänna barnbidraget (mycket lägre än nu även med inflationen medräknad) infördes i slutet av fyrtiotalet var meningen att barnen skulle tillförsäkras ett litet minimum även i dessa fall. Å andra sidan hade samhället vid den tidpunkten ett mycket sämre skyddsnät än vad som finns idag, och därtill har vi fått tillgång till preventivmedel (och fria aborter för den som vill göra sådan).
  • karl banan

Om man baserar behovet av barnbidrag på förra årets inkomst så blir kontrollapparaten busenkel.

Barnbidraget beräknas i år kosta 33 Miljarder.

• GGN

Fanns inget som passade mig men jag röstade "Vet inte". Jag tycker nämligen att det ska slopas helt.

• gbgumman

Självklart inte. Alla barn bör behandlas lika och inget barn ska behöva skämmas för att deras föräldrar behöva ansöka om ett barnbidrag. Många stolta med låg inkomst kommer avstå för inte vill leva på bidrag.

• GGN
    Linda5 skrev 2019-01-03 14:40:22 följande:

Varför ska någon ha barnbidrag?Har man inte råd så tycker jag inte man ska hänga upp det på bidrag.Det är skillnad på omständigheter man inte kan rå för.Barn är något man planerar och tänker igenom noggrant och då ingår även dom ekonomiska förutsättningarna.

Håller helt med!
Svar på tråden Bör barnbidraget vara behovspårövat