Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Bör barnbidraget vara behovspårövat

EmberEyes skrev 2019-01-05 14:32:07 följande:

Barnbidraget bidrog till ett mer ekonomiskt mer jämställt samhälle i mitten av förra seklet. Idag så är klass-skillnaderna såpass små att det inte ekonomiskt hållbart att donera 26 miljarder ur statskassan till alla familjer. Ja, du har en liten klick på extrem-toppen, och en liten klick på extrem-botten, men den väldigt stora majoriteten har en ekonomi vilken bör klara av att försörja sina egna barn.

Argumentet att det föds för få barn är inte heller en anledning till att behålla barnbidraget. Samhället kommer inte kollapsa och familjer kommer inte sluta skaffa barn bara för att barnbidraget slopas. Det kommer vara ett jäkla rabalder från "vita medelklass-familjer" som kommer vara tvugna att ge upp sin dagliga latte på stan, inte köpa barnvagn för 10000+, och sluta köpa märkeskläder till bebisen för 5000kr plagget.

Den enda grupp eller ålderskategori som ens kommer i närheten av barnfamiljers disponibla inkomster är sammanboende utan barn i åldersgruppen 50-64 år. Ensamstående kvinnor utan barn har väsentligt lägre disponibel inkomst än samma kategori med barn. Samma gäler för ensamstående män med eller utan barn.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/inkomster-och-inkomstfordelning/hushallens-ekonomi-hek/pong/tabell-och-diagram/disponibel-inkomst-19912013/disponibel-inkomst--hushall-efter-hushallstyp/

Svenska barnfamiljer har det otroligt mycket bättre ställt än motsvarande kategori i princip hela resten av värdlden, ändå lyckas andra länder gå runt generation efter generation. Vad gör svensken så unik att vi inte skulle göra detsamma? Kanske är det så att barnfamiljerna själva ska få välja, staten betalar ut dessa 26 miljarder per år i barnbidrag och samtidigt drar in på 26 miljarder på barnhälsovård och skola, eller så slopar vi barnbidragen och dessa 26 miljarder går direkt in i skola och barnhälsovård.

Men nu lägger jag ner debatten. Du kommer aldrig se saken från mitt perspektiv, och jag kommer aldrig kunna förstå ditt synsätt, utan vi får helt enkelt vara eniga i vår oenighet.

Tror du skrev bästa inlägget i hela tråden här!
Svar på tråden Bör barnbidraget vara behovspårövat