Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Bör barnbidraget vara behovspårövat

Evert2 skrev 2019-01-02 04:08:23 följande:

Frågan lyfts nu upp av flera partier i riksdagen och M vill t.om gå så långt att bara om man har råd så ska man få ha många barn, Så är det en bra ide eller bara dumheter?

sverigesradio.se/sida/artikel,aspx&artikel=7117052

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-02 04:11

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7117042

Om barnbidraget behovsprövas leder det till en massa kostsam administration och så uppstå en onödig marginalskatteeffekt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    kottelin skrev 2019-01-02 17:53:29 följande:

Hoppsan, ser att jag läste för snabbt. Du har helt rätt!

Fast jag står nog ändå för behovsprövat och slopat flerbarnstillägg.

Skulle soc "ta över" så skulle de med lite sämre ekonomi få fattigstämpeln aningens för lätt.

Fast hellre din modell än dagens rådande.

Kanske så kan man samtidigt behovspröva RUT, ROT och ränteavdragen?

Ett annat alternativ är att alla som inte är i behov av bidragen frivilligt betalar tillbaka pengarna så att staten kan finansiera angelägna samhällsinsatser.
  • KillBill
    kottelin skrev 2019-01-02 18:08:27 följande:
    RUT och ROT skapar arbetstillfällen, skulle de försvinna så vågar jag lova att många småföretag skulle vara tvungna att lägga ner.
    Win-win så att säga.

Du får ursäkta mig men jag tror inte att så många skulle betala tillbaka bidragen frivilligt.
    Det får helt enkelt skötas som bostadsbidraget, du söker och får ett preliminärt bidrag. Visar det sig att du fått för lite, då får du kompensation. Har du fått för lite så betalar du tillbaka.

Steg ett kan vara att slopa flerbarnstilläggen. Det har gjort förr och kan göras igen.
    Så du tror inte att ett 20-tal miljarder i barnbidrag skapar arbetstillfällen?

Hur stor kostnad uppstår i samhället om inkomstklyftorna ökar (för det skulle ske om barnbidragen slopades)?

Sverige behöver få upp barnafödandet. Sker inte det så hotas den svenska välfärden på sikt. Att då rikta försämringar just mot barnfamiljerna är dålig politik. 

Läste du om den norske Statsministerns Erna Solbergs (H) Nyårstal där hon uppmanade Norrmännen att skaffa fler barn, annars hotas välfärden? 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lkE73/norsk-statsminister-gor-fler-barn

• KillBill
    Swagger skrev 2019-01-02 19:10:33 följande:

Ja, sen borde flerbarnstilläggen bort.
    Man ska inte ha "hemmafru" som ett yrke och fundera över hur många barnbidrag som är en dräglig lön.

Hela ekonomin är sned som bygger på att vår befolkning bara ska öka och öka. För min del får gärna andelen människor på jorden minska istället.

Så istället för flerbarnstillägg borde man få mindre barnbidrag ju fler barn man får. Dessutom får ju ändå barnen ärva av varandra i dessa storfamiljer...

Om en familj skaffar fler barn än vad den klarar av så finns ju soc också.

Snack vi har ytterst få "hemmafruar" i Sverige och barnbidraget och flerbarnstillägget är inte tillräckligt högt för att kunna leva på. Om du är kritisk till fenomenet med hemmafruar så bör du bekämpa SD som vill återinföra vårdnadsbidraget och sambeskattning..  
  • KillBill

Inte oväntat att det var en moderat som skulle proklamera att alla barn inte är lika mycket värda.

Receptet är som vanligt - öka inkomstklyftorna..

• KillBill
    Bananböjaren skrev 2019-01-02 19:50:17 följande:

Nej det tycker jag inte. Barnbidraget är en investering i framtiden. Det ger mera än det kostar. Vem ska annars torka er giriga nejsägare i röven när ni blir gamla?

• KillBill
    kottelin skrev 2019-01-02 19:57:09 följande:
    Inte tillräckligt många med hänsyn till kostnaden.

Det är för mig obegripligt att folk med mycket god ekonomi ska ha bidrag för sina barn, fullständigt obegripligt.
    Det första steget bör dock vara att ta bort flerbarnstillägget, vilket aldrig borde införts från första början. 

Nej, har inte läst artikeln du länkade. Jag brukar inte förse Aftonbladet med några klick för övrigt.
    Det är Smartare att låta alla få barnbidraget så slipper man den kostsamma behovsprövningen (och stigmatiseringen som uppstår om bara fattiga barfamiljer skulle få barnbidrag). De mest högavlönade betalar indirekt tillbaka  barnbidraget genom skatten. 

Skulle man behovspröva barnbidraget skulle det uppstå en marginalskatteeffekt som kan resultera i att människor väljer bidrag före arbete. 
  • KillBill
    Busarew skrev 2019-01-02 07:26:14 följande:

och hur många barn föder inte invandrarna? svenskarna föder redan för några barn, i genomsnitt 2 barn per hushåll i jämförelse med invandrarnas på 10 barn

Du vet inte vad du snackar om. Både svenskfödda och utlandsfödda föräldrar föder i genomsnitt mindre än 2 barn per kvinna.
  • KillBill
    Mentat skrev 2019-01-03 07:51:38 följande:

Nej, det stämmer inte. Inrikes födda föder i snitt 1,87 barn per kvinna, utrikes födda 2,17 enligt SCB: www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Far-utrikes-fodda-fler-barn/

Enligt denna senare publikation från SCB är det väldigt liten skillnad i barnafödande mellan inrikes- och utrikesfödda och bägge grupperna föder i genomsnitt färre än 2 barn.

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/nedatgaende-trend-i-barnafodande/
  • KillBill
    Mentat skrev 2019-01-03 08:29:22 följande:
    Tack för en senare statistik. SCB:s artikel är dock litet förvirrande då den verkar vara självmotsägande: I det inledande diagrammet syns tydligt att kvinnor som är utrikes födda får fler än 2 barn / kvinna medan de svenskfödda ligger lika klart under 2, medan det i kapitlet "Liten skillnad för kvinnor med utlandsfödda föräldrar" längre ner står något helt annat.

Siffran där för svenskfödda, 1,71, stämmer rätt bra överens med diagrammet medan 1,57 för utrikes födda absolut inte gör det. Kan det vara så att man i texten räknar med barn födda i Sverige medan man i diagrammet räknar totalt antal barn? Det hade kunnat förklara diskrepansen.
    Jag tror att du har rätt. Om man lägger till de barn som utländska föräldrar har fött utanför Sverige med de barn som senare föds i Sverige så ligger siffran på i genomsnitt drygt 2 barn per kvinna (den nivå som svenskfödda kvinnor borde ligga på). Ser man på hur många barn som utländska föräldrar föder i Sverige så ligger siffran en bra bit under 2 barn per kvinna. 
Svar på tråden Bör barnbidraget vara behovspårövat