dogcatbird skrev 2019-01-03 22:36:46 följande:
Oj, jag tittar in här igen och ser att jag har fått massor av svar från er! Tänk att vi inte är ensamma, vad skönt!
Jag vet inte när det hela uppstod, man jag ska dels se det som något som kan drabba just i den här åldern - och så ska jag kolla kompisrelationer. Jag får uppfattningen att det är bra i skolan, men vet att hon saknar mycket av det hon gillade förut, dvs att vara barnsligare. Hon saknar sitt dagis, att hon inte är lika intresserad av gosedjur och My Little Pony och - känner kanske att hon börjar bli stor eller att intressen och annat börjar förändras hos kompisar och henne.
Jag ska kämpa på och se om det är något som kommer att gå över. Just nu tror jag det blir extra svårt när hon sover lite längre på morgonen.
Idag var hon rädd för en karaktär i en bok. Ganska harmlös, kan jag tycka, men tydligen gjorde den sig påmind vid sänggåendet.
Jag ska absolut se till att hon läser vid sänggåendet. Hon är en god läsare och kan säkert få annat att tänka på då.
Tack för svar!
Ja det är nog alltid skönt att inte vara ensam, tycker också det var lite skönt att läsa inläggen i den här tråden (samt även din trådstart) - att få veta att man inte är ensam i att ha haft det lite så här.
Och jag håller med dig i din tanke om att detta nog kan vara ganska vanligt i din dotters ålder att det blir så här - att det kan höra den åldern till helt enkelt. Man börjar väl antagligen mogna till sitt lite i sitt sätt att tänka och känna just då - börjar tänka och känna lite mer "avancerat" skulle man kanske kunna säga, och så är man samtidigt inte alls van vid att tänka och känna på ett lite annorlunda sätt än tidigare och det kan nog göra en orolig och stressad, och kanske i värsta fall rädd. Dessutom känner man kanske vid sidan av detta att man håller på att växa upp och bli äldre, man blir mognare som person och i sina intressen - vilket man kanske tycker känns roligt och spännande på ett sätt, att börja bli stor - samtidigt som man kanske känner ett visst vemod över att saker förändras, att man inte är liten längre, att ingenting kommer att bli riktigt som förut igen osv. Dessa saker kombinerade med varandra kan jag tänka mig att nog lätt kan leda till att man börja känna oro och stress i situationer som man inte känt så i tidigare, att man reagerar lätt på saker och ting och blir rädd för dem (som till exempel karaktären i boken i din dotters fall). Detta särskilt om man är lite åt det känsligare hållet som person tänker jag, vilket din dotter kanske är?
Och ja, ni får helt enkelt kämpa på och hoppas det går över. Lycka till! För min del har jag iaf för mig att det gick över efter ett tag.
Att läsa tror jag för övrigt att kan vara en bra grej i detta precis som ju någon tidigare nämnde. För mig vara läsningen verkligen en slags trygghet, i den åldern (typ i elvaårsåldern för min del) när jag kände mig mycket orolig och rädd under kvällar och nätter. När jag inte kunde sova kändes det liksom som en slags lättnad och trygghet att kunna ligga och läsa. Men se helst till att ha en viss koll på vad det är för slags böcker hon läser, så hon inte ligger och läser en massa allt för otäcka böcker som skärrar upp henne ytterligare. Det gjorde nämligen jag faktiskt samtidigt mycket i den åldern minns jag det som (antagligen utan att mina föräldrar riktigt visste hur otäcka böckerna var) och detta ledde ju då antagligen samtidigt till att jag mådde ännu sämre och blev så pass rädd att jag tillslut knappt en vågade somna alls.
För övrigt tycker jag du verkar vara en omtänksam och engagerad mamma som verkar bry sig mycket om att din dotter känner såhär (vilket övriga föräldrar i tråden också verkar vara), och till exempel inte bara nonchalerar och skakar bort det. Antagligen hade nog så även min mamma brytt sig och engagerat sig om hon vetat att jag ju hade det så här i en viss ålder, men dessvärre höll jag det mest för mig själv vilket nog i sin tur gjorde det hela värre har jag tänkt i efterhand. Skämdes nog lite och ville nog inte att någon skulle veta hur rädd jag var, och blev väl därför egentligen väldigt ensam i oron och rädslan vilket antagligen inte var särskilt bra. Så jag tycker du ska fortsätta som du gör typ, och även uppmuntra din dotter till att fortsätta med att vara öppen och berätta hur hon känner, att det inte är något att skämmas för osv, så hon slipper vara ensam i sin stress och oro. Kram till dig och din dotter <3