tulpanis skrev 2019-01-04 19:10:16 följande:
[quote=79332523][quote-nick]Perils skrev 2019-01-03 20:31:57 följande:[/quote-nick]Vi hade maratonläggningar med vår äldsta när hon var runt 2. Vi började korta ner dagsvilan/ibland ta bort helt när vi var hemma. det gjorde inte så stor skillnad om hon sov 30 min eller 1,5 h på dagen. Nattningarna tog ändå till kl 23. Om hon däremot inte sov alls somnade hon vid 19.
Vi hade dock problem med vårt dåvarande dagis mtp detta. De vägrade korta hennes dagssömn (vårt första förslag) eftersom personalen gått en utbildning med en psykolog som sagt att barn sover så mkt de behöver. Man fick alltså inte säga till hur länge barnen fick sova utan de sov så länge de ville.
Dottern var helt slut när helgen väl kom eftersom hon under veckorna skrapade ihop ca 7-8h sömn per dygn. Under helgerna tog vi bort dagssömnen och hon somnade runt 19 och fick då istället ihop runt 11h per dygn trots ingen vila på dagen. Personalen på dagis var helt oförstående, eftersom hon somnade lätt på vilan där ansåg de att hon behövde sova. Att hon tack vare detta förlorade 3-4h sömn per dygn var inget de lyssnade på. Och att anledningen till att hon somnade lätt hade med de sena kvällarna att göra...
Vi höll ut och trasslade på detta sätt i 2 mån pga att förskolan körde sitt eget race. Ett barn som på fredan var å det närmaste ett vrak och som under veckan hade otroligt dåligt humör (pga sömnbrist). Sen blev det sommarlov, vi gjorde så som blev bäst för barnets helhetssömn och iom det bytte vi oxå förskola...
Var inte rädd för att testa korta ned sömnen under en vecka eller så. Funkar det så funkar det. I denna ålder börjar barnen få mer egen vilja och förstå att om de pratar, rör på sig osv så kan de själva bestämma om de vill sova eller inte. Det är kanske inte alltid samma sak som vad de behöver.
För mig föll polletten ned när jag började räkna på totala sömnen. Även fast ?alla? säger att en 2-åring behöver sova på dagen för att bearbeta vad som händer, smälta intryck, vila hjärnan etc, så vart det för mig solklart att hon snarare behöver 11h dygnsvila än 7...[/
Oj, låter exakt som vår situation! Samma här att det blir mycket mindre timmar när han sover på dagen än om han inte gör det. Och så helt slut till lunch på föris - såklart behöver han sova då! Och jag känner på mig att de inte kommer vara så positiva till vårt förslag att väcka honom :/
Fast ni har ju haft några dagar på er att prova detta hemma nu innan förskolan. Då vet ni ju hur effekten blir av sovandet och kan berätta det för dem.