• LukasVincent

Börja förskolan eller stanna hemma?

Jag har valmöjligheten att välja mellan att min dotter 1,5 år börjar på förskolan 15 timmar/vecka från och med mars eller att hon stannar hemma med mig och lillebror hela 2019..

Vad hade ni gjort?

Jag (och min man) har massor med tankar kring detta, men har svårt att bestämma oss.

• Svar på tråden Börja förskolan eller stanna hemma?
  • Anonym (sessan)

Följ din magkänsla. Fast det är klart, du och din man måste vara överens. Är det svårt att få dagisplats i er kommun? Ett alternativ kan vara att skola in henne och så har ni platsen. Bara för att barnet har rätt att gå 15 h i veckan så är det inget måste att ha barnet där 15 h i veckan.

• Delilah2001

Vi har en 1,5-åring och väntar syskon när som helst nu.

Planen är att han ska börja förskolan 15 timmar i höst efter att han fyllt två år, skulle han inte trivas så får han vara hemma ett år till.

Släkten är på om att han borde börjat förskolan helst igår, men det bryr jag mig inte om.

• legomum

Gör som du och pappan känner blir bäst.

En sak är då säker att ja barn brukar gilla förskolan men de älskar sina föräldrar och vill mer än gärna vara med dem (iaf när de är små ;) )

Det finns absolut ingenting du och pappan inte kan ge ert barn som de får på förskolan.

Ett tips är att gå med i hemmaföräldrars nätverk på fb eller läs på deras sajt så kanske du kan få någon pusch för eller mot hemma.

• ja88

Absolut att förskola kan vara roligt och stimulerande - för lite större barn som börjat få utbyte av jämnåriga kompisar och de pedagogiska aktiviteter som erbjuds. En 1.5 åring är liten!

Förskolepersonalen gör säkerligen sitt yttersta för att ge de ettåringar som är där ska få en bra tillvaro och måste man för jobb/studier så är det ju en sak. Men nu behöver ju inte ni, se det istället som en förmån att kunna ha henne hemma längre! Barn i den åldern är ju inte speciellt avancerade, pyssla lite, läs böcker, gå ut i naturen, umgås! Det är det bästa ni kan göra för storasyster som inte är så stor.

Jag förstår verkligen inte vad de stora förespråkarna tror att man gör på en förskola som man inte kan göra hemma med ett så litet barn? Är det att man har en övertro till personalen, eller en undertro till sin egen kapacitet när man tror att barnen behöver vistas i stora barngrupper och stim för att utvecklas?

• Delilah2001
    ja88 skrev 2018-12-31 17:20:01 följande:

Absolut att förskola kan vara roligt och stimulerande - för lite större barn som börjat få utbyte av jämnåriga kompisar och de pedagogiska aktiviteter som erbjuds. En 1.5 åring är liten!

Förskolepersonalen gör säkerligen sitt yttersta för att ge de ettåringar som är där ska få en bra tillvaro och måste man för jobb/studier så är det ju en sak. Men nu behöver ju inte ni, se det istället som en förmån att kunna ha henne hemma längre! Barn i den åldern är ju inte speciellt avancerade, pyssla lite, läs böcker, gå ut i naturen, umgås! Det är det bästa ni kan göra för storasyster som inte är så stor.

Jag förstår verkligen inte vad de stora förespråkarna tror att man gör på en förskola som man inte kan göra hemma med ett så litet barn? Är det att man har en övertro till personalen, eller en undertro till sin egen kapacitet när man tror att barnen behöver vistas i stora barngrupper och stim för att utvecklas?

Träffa andra barn i samma ålder.

Det är inte så lätt för alla att göra hemma.
  • LukasVincent
    Anonym (sessan) skrev 2018-12-31 16:35:44 följande:

Följ din magkänsla. Fast det är klart, du och din man måste vara överens. Är det svårt att få dagisplats i er kommun? Ett alternativ kan vara att skola in henne och så har ni platsen. Bara för att barnet har rätt att gå 15 h i veckan så är det inget måste att ha barnet där 15 h i veckan.

Jag och min man tänker lika. Men han är mycket lyhörd för vad min svärmor säger..

Ja det är svårt att få plats.
  • ja88
    Delilah2001 skrev 2018-12-31 17:30:21 följande:
    Träffa andra barn i samma ålder.

Det är inte så lätt för alla att göra hemma.
    1,5 åringar har inte det behovet, de leker inte tillsammans utan bredvid andra barn.
  • Tow2Mater
    ja88 skrev 2018-12-31 17:20:01 följande:

Jag har hört egentid med baby, orkar inte med den stora tillsammans med baby, hinner inte fika med vännerna när man ska ta hand om stora, kan inte sova samtidigt som baby med den stora hemma.... och sen alla varianter som menar dessa saker, men i mindre direkta ordalag.
  • Anonym (S)

Jag har satt mina på förskola vid ca 1,5 ENDAST pga att jag varit tvungen att borta jobba. Aldrig i livet att de hade haft det bättre där annars. Förstår inte att en del har så svårt att förstå att så små barn har det bäst hemma. De allra flesta i alla fall..

• ja88
    Tow2Mater skrev 2018-12-31 18:51:26 följande:

Jag har hört egentid med baby, orkar inte med den stora tillsammans med baby, hinner inte fika med vännerna när man ska ta hand om stora, kan inte sova samtidigt som baby med den stora hemma.... och sen alla varianter som menar dessa saker, men i mindre direkta ordalag.

Nä och samtidigt väljer man att skaffa barnen tätt... Jag ska inte säga något som kommer tolkas som otrevligt, men jag förstår det verkligen inte.

Jag har egen erfarenhet kan tilläggas. Har 16 månader mellan min första och andra. Att äldsta skulle ha börjat på förskola då fanns liksom inte på kartan. Trean kom 2 år senare. Äldsta började när han var 4, nr 2 när han var drygt 3 år. Då har de absolut haft utbyte av det sociala men det är stor skillnad på att vara 1.5 år och 3 eller 4.
Svar på tråden Börja förskolan eller stanna hemma?