Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Börja förskolan eller stanna hemma?

LukasVincent skrev 2018-12-30 21:13:12 följande:

Jag har valmöjligheten att välja mellan att min dotter 1,5 år börjar på förskolan 15 timmar/vecka från och med mars eller att hon stannar hemma med mig och lillebror hela 2019..

Vad hade ni gjort?

Jag (och min man) har massor med tankar kring detta, men har svårt att bestämma oss.

Hemma.

Den tiden när mitt andra barn föddes och storasyster 2 år bar hemma var guld värd. Inga tider att passa, inga dagissnuvor drogs hem. En otroligt harmonisk tid i mitt / vårt liv !
  • modsey
    Anonym (Pia) skrev 2018-12-31 11:28:31 följande:

Jag hade haft henne på förskolan så hon får lära sig nytt och leka av sig. Hur kul är det att sitta hemma med en ammande trött mamma och en grönsak ett helt år..?

När man är 1,5 år. Då tycker 99 % av barnen att det är det mysigaste! Mindre stress, mindre hets. Jag är absolut inte emot dagis och tror inte det är skadligt för yngre barn att gå där heller. Men helt uppriktigt, något eget behov av de här de inte som 1- 2 åringar
  • modsey
    LukasVincent skrev 2018-12-31 16:11:57 följande:

Återigen så tacksam för alla svar och åsikter!

Svärmor har ont i magen av tanken om vi sätter henne på förskolan. Hon menar att om något skulle hända henne är hon för liten för att kunna berätta det. Samt att det räcker för henne att gå till ÖF ibland för att träffa andra barn.

Mina föräldrar tycker vi ska sätta henne på förskola för att hon nog skulle tycka det vore roligt och lärorikt.

Jag vill helst ha henne hemma.

Min man är osäker.

Vi båda tänker att vi måste göra det som är bäst för henne. Jag kanske tänker egoistiskt som vill ha henne hemma?

På riktigt. Jag är över 50 år och har fyra barn. Två har flyttat och två bor hemma än o går i mellanstadiet. Jag har ett bra jobb som jag stortrivs på. Tjänar över medel. Är uppriktigt lycklig i livet. Mina barn har alla fyra gått på dagis, de här gillar det och vi har varit mer än nöjda. Jag ångrar inte att jag satsat på någon slags karriär. MEN jag är otroligt glad att jag hade barnen hemma då länge det gick, den tiden som jag skrev längre upp om när lillebror kom o dottern var två år. Vi var hemma tillsammans utan dagis till dotter fyllde 4 år och sonen ca 1.5 år. De gillade absolut dagis och är i dag alltså vuxna. Men den tiden minns jag nu i efterhand som bland de lyckligaste perioderna i mitt liv. En så liten som er kommer vara här inga stora behov av att leka med andra. Du och pappan är de viktigaste i hela liv ! Satsa hellre på att ni är hemma lite mer tillsammans med dubbeldagar. Det fanns inte då men min man jobbade mycket mindre. Vi gjorde egentligen inte massa saker, läste, gick promenader, var till öppna förskolan och sånt. Picknick i en park, mata ankor, göra trolldeg och sånt. Tro mig, det räcker !
  • modsey
    Delilah2001 skrev 2018-12-31 20:24:04 följande:

Nja, min 1,5-åring tycker det är jättekul med andra barn.

Samma med mina andra barn i den åldern.

Klart de kan tycka det är kul att leka med eller bredvid andra barn. Men det behöver hår ju att tillfrefställa även utan dagis. Behovet av det är ju liksom inte 5-6 timmar per dag på det viset.
  • modsey
    Delilah2001 skrev 2018-12-31 21:01:09 följande:

Personen jag svarade frågade vad folk tror att barnen gör på förskola som man inte kan göra hemma med sina barn. Då svarade jag träffa andra barn i samma ålder.

Alla har inte den möjligheten att låta sina barn umgås med andra småbarn hemma.

Nej men de allra flesta har nog ändå det någon timme i veckan
  • modsey
    Chumagia skrev 2019-01-01 19:00:01 följande:

Förskola självklart. Det är väldigt viktigt för barn att träffa andra barn i samma ålder, leka och ha roligt. De blir mer trötta, får in bättre rutiner och lär sig massor på förskolan, både socialt, mentalt och fysiskt. Så jag tycker helt klart att hon ska få gå på förskolan.

1 åringar har inte det behovet mer än att de flesta normalfungerande kan klara det själva.
Svar på tråden Börja förskolan eller stanna hemma?