Tankar kring husägande
Inte varit i samma situation, men spontant tänker jag att gratisarbetet med skötsel av huset kanske kompenseras av att boendekostnaden blir lägre än om ni skulle ha hyrt? Dvs att om ni ex. delar på räntekostnaden (och den andra ensam betalar amorteringarna) är det fortf mycket billigare än vad det skulle kostat den icke-ägande partnern i månaden för dess del i att hyra motsvarande bostad.
Dock tycker jag att ni tänker fel om renoveringar. Ska det investeras några större summor (säg över 10 000 kr, för att dra till med något), tycker jag att partnern som bidrar ska få motsvarande ägandeskap i huset som den puttar in i pengar, inkl del av värdeökningen på huset som renoveringen innebär. Eller mja... man skulle kunna vända på det och säga att renoveringen var det billiga, och att partnern lika gärna kunde puttat in 100 000 kr i grundinköpet, och att det är huvudägaren som betalar för renoveringen och då ska få "behålla" värdeökningen själv.
I vilket fall tycker jag det mest rättvisa är att om båda sköter och tar hand om huset lika, ska man minst äga så stor del av huset som man lagt in i det till exempel i form av kontantinsats eller renoveringar.
Annars tycker jag att ägaren helt får stå för renoveringskostnader själv. Varför ska ickeägaren lägga en massa pengar på sådant som hade ingått om det var en hyresrätt?