• Xrissy

Ivf jan 2019

Hoppar in här jag med!

Jag och maken fyller båda 30 år snart, försökt i ca 2,5 år utan resultat. Utredning på privat klinik i höstas, oförklarlig barnlöshet. Vi testade insemination under hösten, gav ingenting alls. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Nu kör vi första IVF-försöket via landstinget.

Är nu inne på dag 7 med Gonal-f, fick ganska hög (?) startdos 225 IE och började med Fyremadel i förrgår. Alltså korta programet. Känner mig sjukt svullen, precis som att gå runt med en riktigt sprängfylld urinblåsa hela tiden haha :) Någon som känner igen sig? Ultraljud imorgon för att se hur det utvecklar sig. Håll tummarna för mig!

• Xrissy
    Sannamariakristina skrev 2019-01-11 12:18:55 följande:

Tack å desamma till er! Är det någon som känner av något av hormonerna? Jag känner mig mycket trött men vet inte om de är hormonerna eller bara ändå.

Jag känner av väldigt svaga symptom: lite trög i magen och tröttare än vanligt. Men tänker att tröttheten lika gärna kan bero på mörker och att hela situationen tär på en :)
  • Xrissy
    Sannamariakristina skrev 2019-01-12 10:45:17 följande:

Nej men just de! De visste ja ju! Klart de är värt det för ett syskon om man längtat efter de :) stort lycka till till er!

Vi har väl egentligen inget helt fastställd problematik. De tror att mina äggledare är stängda men kunde inte vara 100% säkra. Några barn verkar de inte bli så något är ju definitivt problemet. Ja detta är vårt första ivf försök. Är så förväntasfull, ska dit och ta blodprov å ultraljud på måndag för att se hur hormonerna tagit.

Va skönt med hemortgyn när man bor så lång ifrån. Vi har ca 8 mil så vi får allt åka.

Åh lycka till på måndag! Håller tummarna för dig! :)
  • Xrissy
    Sannamariakristina skrev 2019-01-13 13:20:27 följande:

Ja men precis. Vet inte om de har med hormonerna å göra. Idag ska jag börja med spruta nr 2. Den som förhindrar ägglossning. Får se hur den känns. Hur går det för er?

Åh spännande, är det Fyremadel du ska ta? Ett ?hett? tips, lägg något kallt på efteråt. Det tycker jag är superskönt :)
  • Xrissy
    Sannamariakristina skrev 2019-01-13 13:21:23 följande:

Tack. Hur såg ditt ultraljud ut förra veckan?

I fredags var det ca 10 blåsor som vuxit som de skulle, ca 14-17 mm vill jag minnas. De bokade i alla fall in ägguttaget på onsdag. Förväntansfull och nervös på samma gång!
  • Xrissy
    Sannamariakristina skrev 2019-01-16 16:51:07 följande:

Tack för tipset! Den svider en stund den där sprutan. Men det var ju jätte bra resultat. Uppdatera gärna hur det gick med plocket idag. Håller tummarna.

Jag va in i måndags, hade ca 10 blåsor då som hade börjat växt men inte klara än så fick fortsätta veckan ut med Gonal f 150 i samma dos. Ska dit igen på fredag morgon för ny kontroll.

Vad sa de på ultraljudet i fredags? :) 10 blåsor är ju lovande!
  • Xrissy

Uppdatering: Äggplocket i onsdags gick bra. För mig var smärtan hanterbar. Och jag tror att det gick fort - koncentrerade mig mest bara på att andas och slappna av. Sköterskan som skötte morfinet var helt fantastisk, både jag och maken har henne som favorit nu :) Lugn och pedagogisk, förklarade allting som pep/lät och vad de skulle göra härnäst. Ont efteråt men inte värre än att jag kunde jobba dagen efter - kontorsjobb är bra i sådana här lägen.

På torsdagen, dagen efter plocket, ringde maken till kliniken. Av de 16 ägg (!!) de fått ut var 14 mogna och 13 blev befruktade. Tacksamhet är bara förnamnet. Med tanke på att läkaren sett 10 blåsor på ultraljudet hade vi tänkt att hälften vore bra och i bästa fall att 2-3 skulle befruktas. Ja ni hör, vi är personer som inte vill dra upp våra förhoppningarna i onödan. Norrbottnisk pessimism i mitt fall kanske ;)

Idag dags för återföring. Igår blev jag plötsligt supernervös. Bara för att 13 har befruktats betyder det ju faktiskt inte att alla 13 har utvecklat sig fint. Sov oroligt. I eftermiddag får vi veta.

• Xrissy
    Mandymoo skrev 2019-01-20 20:10:59 följande:

Hej!

Jag och min sambo håller på med vårat 2:a ivf försök. Gjorde äggplock i fredags och ska sätta in ägg imorgon 21/1. Följs gärna åt och peppar och stöttar varandra.

Lite historik.. Vi är 27 år gamla, gjort en ivf sommaren 2018 som misslyckades. Inte hittat riktigt vad som är fel men dom tror att det beror på sammanväxt på äggledarna pga blindtarmsoperation på mig 2006.

Välkommen in i gruppen! Vart gör ni IVF:en?

Kul att vi båda ska göra återföring idag :) Sedan börjar den långa väntan.... Tips på hur en överlever de nästan tre veckorna mottages tacksamt!
  • Xrissy
    Mandymoo skrev 2019-01-24 09:35:46 följande:

Vi fick ut 10 ägg och 3 befruktades. Satte tillbaka ett ägg i måndags 21/1 och 2 går förhoppningsvis till frysen.

Vi går på RMC i Linköping.

Vi har testdag 8/2. Vad man längtar!

Vad spännande, vi har exakt samma insättnings- och testdag! Håller med om att längtan är stor. Lååång väntan, hela 18 dagar... någon som vet varför ?antal dagar till testdag? varierar så mycket mellan klinikerna? Har läst om de som har både 12 och 14 dagar.
  • Xrissy
    Toffsen90 skrev 2019-01-24 13:50:00 följande:

Jag tror att skillnaden är (förutom rutiner) så här det kanske med hur gamla äggen är. Jag menar, någon som får 5 dagars embryo behöver nog inte vänta lika länge som någon som får 2-3 dagars embryo.

Sedan gör det ingen större skillnad på resultatet dem extra dagarna för läkaren. Jag menar att om du väntar några extra dagar så missar du inte nästa ägglossning och dem är säkra på att patienten inte är en "låg hormonare" som får hcg topp sent.

Personligen så testar jag innan. Blir det mf så blir det. Jag kan inte göra någonting åt det. Självklart testar jag på testdagen också. =)

Så resonerade jag också, alltså att det skulle kunna vara skillnad mellan 2/5-dagars. Men jag har ju fått ett 5-dagars så tycker verkligen att det är i längsta laget :P
  • Xrissy
    Sannamariakristina skrev 2019-01-23 09:09:21 följande:

Ja jag hade mitt äggplock igår, fick ut 10 ägg så väntar på samtal idag om hur många som lyckats blivit befruktade. För mig gick äggplocket jätte bra, ingen fara alls. Det värsta var när jag kom hem å sovit bort all medicin, då värkte de en hel del i magen.Hur gick insättningen för dig?

Ja usch en hade ju gärna haft kvar morfinet i kroppen längre :P Men skönt att höra att plocket gick bra i övrigt! Och 10 ägg låter ju lovande :)

Insättningen gick superbra, kändes inte alls. Har gjort insemination tidigare och det kan ?spränga? lite. Men det här gick så bra :) När har/hade du insättning?
  • Xrissy
    Mandymoo skrev 2019-01-25 20:21:18 följande:

Vad spännande att vi har samma testdag! Väntan är sååå lång!! Jag mår ganska bra. Är väldigt svullen i magen dock, men var lätt överstimulerad när jag satte tillbaka ägget. Hur mår du? :) ibland känns det som det drar lite i äggstockarna men annars känner jag faktiskt inte så mycket.

Vad skönt att höra att du mår bra, trots överstimuleringen :)

Jag hade en riktigt bra dag igår, såväl fysiskt som psykiskt. Lite uppblåst och gasig på kvällarna men annars känns min kropp helt som vanligt. Och pykiskt är det såklart tärande att vänta, men igår fick vi veta att vi fått ytterligare 3 stycken 6-dagars till frysen :) Förutom det 5-dagars som vi redan visste att de fryst ner.
  • Xrissy
    Mandymoo skrev 2019-01-26 15:40:28 följande:

Skönt att du hade en bra dag :) och vad roligt att ni fick 3 st till till frysen, grattis! :) idag tycker jag att brösten är lite ömma, är hungrig och har lite halsbränna. Men vet inte om det är inbillning eller ej ;)

Vart går ni någonstans? :)

Aaaah ja det är ju så svårt att veta vad som är helt normalt - typ gasig för att en ätit för mycket lök ;) - eller vad som kan vara ett tidigt graviditetstecken.

Vi började utredning på Carl v. Linné i höstas, gjorde insemination där. Men nu IVF på Akademiska. Vart går ni?
  • Xrissy
    Mandymoo skrev 2019-01-27 14:27:36 följande:

Eller hur, svårt att veta vad som är normalt! :) men idag har jag ganska ont i ländryggen och lite lite i magen ibland. Är precis som mensvärk... är så rädd att mensen ska komma, förra gången började jag blöda på ruvardag 10. Känner du något liknande?

Okej! Vi går på rmc på universitetssjukhuset i Linköping :)

Supersvårt att veta vad en ska/kan förvänta sig. Alla kroppar fungerar ju olika och reagerar olika på graviditeter dessutom :) Molvärk kan kännas som mensvärk har jag förstått, så det behöver ju inte vara en blödning på gång. Usch vad tråkigt att få blödning så tidigt som ruvardag 10! Vi hoppas att det inte blir så denna gång :)

Jag känner inte av så mycket, mest gasig/uppblåst på kvällarna och idag trött. Inget tydligt tecken som skriker gravid dock. Men jag försöker tänka att det inte behöver betyda varken bu eller bä :)

Ah, bor ni i närheten eller måste ni åka långt? Vi har turen att bo i Uppsala, så supernära till Ackis. Känns det bra på sjukhuset då? Personalen och så?
  • Xrissy
    nowtomorrowtoday2016 skrev 2019-01-27 12:16:03 följande:

Nu ruvar jag också på ett 2 dagars. Det var tydligen bara två som blivit befruktade och inte 3 som dom först trodde och det andra hade inte delat sig som det skulle så det fanns bara ett kvar idag. Det såg ok ut sa dom men inte toppen som tidigare så mina förhoppningar är riktigt låga och jag har i princip redan räknat ut oss. Satsar på privata försök sen istället och tänker försöka börja fokusera på det. Positivt var i alla fall att läkaren sa att hon absolut tyckte vi skulle fortsätta privat om detta inte gick vägen och att vi hade goda chanser att lyckas och att det inte fanns något som tydde på att jag inte skulle ha flera bra år kvar trots min ålder och vårt sämre resultat just denna gång. Försöker hålla fast i det och inte ge upp. Testdag 11/2 men brukar alltid få mens flera dagar innan, bortsett från gången jag blev gravid då...

Håller tummarna för er andra och stort grattis till er som redan plussat!

Tänk att det kan vara så skönt att faktiskt höra dem säga sådana saker! Även om de inte kan lova så behöver en ändå höra att det är värt att fortsätta kämpa! Håller verkligen tummarna för att det kan gå den här gången, även om embryot inte såg lika toppen ut som tidigare. De valde ju ändå att föra tillbaka det, eller hur? De hade ju inte gjort det om det inte hade funnits en chans :)
  • Xrissy
    LLW skrev 2019-01-27 17:20:26 följande:

Hej! Hoppar in här :)

Vi gör nu vår andra ivf, första gick åt skogen då inget av våra fem ägg ens blev befruktade.

Denna gång fick vi ut 9, varav 5 blev befruktade. Lättnaden var enorm. Var så rädd att vi skulle få samma resultat igen.

Imorgon ska vi tillbaka för återföring av ett tredagars, resten skulle odlas vidare till 5 dagar. Är livrädd att de kommer ringa imorgon och säga att inget överlevt. Fy fan vad det här tär på ens psyke. Man har så många hinder att överkomma och så fort ett är förbi kommer nästa. Hoppas så innerligt att vi får ett tillbaka imorgon.

Ska bli kul att följa er andra här!

Välkommen! Åh håller tummar och tår! Men det låter ju lovande om de tänker odla vidare tänker jag? Har förstått att det kan betyda att det finns flera som ser bra ut och att de bara vill säkerställa det :)
  • Xrissy
    LLW skrev 2019-01-27 20:41:07 följande:

Ja hoppas verkligen dom överlever till frysen! Vore helt sjukt skönt att isåfall slippa gå igenom en till behandling om denna misslyckas. Försöker verkligen tänka positivt men det är så svårt! Hur många behandlingar har ni gjort?

Jag tänker samma som du, vore ju så skönt att slippa sprutor och äggplock :) Tror iaf att jag skulle kunna klara mig utan sprutor, har regelbunden ägglossning annars, har förstått att man kanske inte behöver stimulering då utan bara kolla med stickor när ägglossning inträffar. Ja som du hör är jag ?amatör? på detta med IVF, vi gör alltså vår första behandling och återföring. Hur många har ni gjort?
  • Xrissy
    Mandymoo skrev 2019-02-01 19:32:56 följande:

Hej igen!

Nu var det några dagar sen.. hur mår du? :)

Vi bor i Linköping så det är helt perfekt! Personalen är fantastisk på alla sätt och vis! Hade inte kunnat önska annat! Hur tycker du det är i Uppsala? När är det du har testdag? Vi har nästa fredag 8/2. Långt kvar!!

Hej!

Ja du... jag mår riktigt bra eftersom jag plussade igår! :) Tidigt (?) alltså redan på rd 10 om jag räknat rätt. Var ingenting speciellt som gjorde att jag testade, inget symptom eller så, fick bara för mig något. Sedan när det vad två streck fick jag panik och var tvungen att ringa hem maken från jobbet ;) Än har jag svårt att ta in det. Det är ju faktiskt möjligt att det inte håller hela vägen då det ännu är så tidigt.

Min testdag är annars samma som din 8/2!

Vad härligt att det känns bra med personalen! De gör ju ?hela upplevelsen? om du förstår vad jag menar. En av sköterskorna under vårt äggplock var helt fantastisk, tyckte både jag och maken! Lite trassel med lång väntetid vid insättningen men vi misstänker att det hade hänt något som gjorde att de halkade efter. Annars bara bra erfarenheter av Uppsala.

Hur mår du? :)
  • Xrissy
    Mandymoo skrev 2019-02-02 16:35:33 följande:

Men gud vad kul, stort grattis till plusset! :) så himla roligt för er!! Mina bröst är större än vanligt och man kan se några ådror som aldrig funnits där förut. Har som mensvärk i ryggen och lite molvärk i magen till och från men det är bara på kvällarna.. och tycker jag är lite illamående, har lite halsbränna och inte sugen på viss mat.. men kan lika gärna vara inget, man blir ju lite konstig av alla hormoner.. men testade idag dum som jag är på dag 12 och det visade minus. Hoppas såklart att det var för tidigt men blir så trött att jag fuskade..

Absolut jätte viktigt med bra personal!

Kram och grattis igen

Tack! Är både glad och samtidigt så rädd att detta ska tas ifrån mig :S Försöker verkligen tänka att hur det än går så har jag fått bevisat att jag kan bli gravid. Men suck, vill ju bara att det ska hålla hela vägen.

Åh ådror har jag också börjat få! Och sjukt ömma bröst, omöjligt med BH på kvällen. Nåväl, är ju bara jag och maken hemma, så de får hänga fritt under tröjan ;)

Tråkigt, med ett neg test. Men som du säger, fortfarande tidigt. Ge inte upp! Ruvar du på ett 2- eller 5-dagars?
  • Xrissy
    Mandymoo skrev 2019-02-04 09:06:57 följande:

Jag förstår men försök att njuta!

Jag har börjat blöda rejält idag.. bröt ihop totalt igår. Är hemma från jobbet. Detta är andra misslyckade försöket. Ett försök kvar.. bara den ångesten. Och att både gångerna innan inte fått något till frysen. Och att vi är så pass unga som vi är.. har aldrig någonsin plussat och vet inte om jag nånsin kommer få uppleva det. Så snälla försök att njuta nu och tänk positivt att det kommer att gå bra. Ruvade på ett 2-dagars..

Usch vad tråkigt Mandymoo! :( Förstår verkligen att du behöver vara hemma och få släppa ut alla känslorna :( Alltså, det fysiska under en IVF är ju jobbigt på sitt sätt, men det är det psykiska som är värst.

Jag googlade det en absolut inte ska googla ?missfall ivf statistik?. Men det gjorde mig faktiskt lugnare konstigt nog. Jag hade fått för mig att missfallsrisken är högre efter en IVF men tydligen ligger det på ungefär samma siffror som en spontan graviditet. Sedan veeeeet jag ju att jag inte kan påverka det. I så fall skulle ju inga missfall existera. Jag ska verkligen försöka landa i det härliga att jag har plussat.

Sedan håller jag alla tummar och tår för att nästa försök är det som gör att även du får uppleva ett pluss :) Kramar i massor!
Svar på tråden Ivf jan 2019